וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראשי ערים בדרום: הממשלה והכנסת מנותקים יש לדחות את הבחירות המקומיות בשנה

עודכן לאחרונה: 18.10.2023 / 11:18

הכנסת מתכוונת להצביע בשבוע הבא על דחיית הבחירות בשלושה חודשים, ללא החרגה של יישובי העוטף והדרום שנמצאים במלחמה. אחד מראשי הרשויות: "שר הפנים והכנסת ממשיכים את הניתוק שלהם מהמציאות". שי חג'ג' יו"ר מרכז השלטון האזורי: "יש לדחות את הבחירות בשנה ובטח בדרום"

ועדת הפנים של הכנסת דנה אתמול בהצעת החוק של שר הפנים על דחיית הבחירות לרשויות המקומיות בשלושה חודשיים ל 30 בינואר 2024. הצעתו עברה בקריאה ראשונה בכנסת וצפויה לעלות לקריאה שנייה ושלישית. הצעת החוק מבקשת לדחות את הבחירות ולא לאפשר למועמדים חדשים להגיש מועמדות. מרכז השלטון המקומי מקבל את דחיית הבחירות בשלושה חודשים, אם המלחמה תימשך, דורשים דחייה שנה.

חלק מראשי הרשויות בעוטף עזה והדרום זועמים, כולם עסוקים בימים אלו בעניני המלחמה והסיוע לתושבים, אבל טוענים על המשך הניתוק של משרדי הממשלה מהמצב בשטח. "כמה מנותקים יכולים להיות הפקידים בירושלים, אנחנו קוברים כל יום תושבים, משפחות נמחקו, ילדים בלי הורים, מישהו בכלל יכול לחשוב על בחירות? אנשים רוצים לבחור בחיים כרגע"

שי חג'ג' יו"ר מרכז השלטון האזורי וראש המועצה האזורית מרחבים: "אנחנו נמצאים בתוך משבר לאומי. הרשויות מתפקדות בתוך מצב חירום שמעולם לא ידענו בישראל. אנחנו עוברים מלוויה ללוויה, מטפלים במשפחות, ובתושבים נפגעי חרדה. יש לנו עכשיו משימה אחת: לדאוג לביטחון התושבים ולספק להם את כל מה שהם צריכים. לשקם את כל האזור הזה, בתוך מצב לחימה קשה, שאף אחד לא יודע מתי הלחימה תסתיים. זו המשימה העיקרית. אין שום אפשרות לעסוק בבחירות. זה לא נכון ולא מותאם למציאות. מי שלא מבין את זה לא מחובר למציאות המטורפת כאן. הרשויות המקומיות מחזיקות את העורף. יש לדחות את הבחירות בכל הארץ בשנה ובטח בדרום."

חברי הכנסת בדיון על דחיית הבחירות המקומיות. צילום: ראובן קסטרו ודוברות הכנסת, עיבוד תמונה
חברי הכנסת בדיון על דחיית הבחירות המקומיות/עיבוד תמונה, צילום: ראובן קסטרו ודוברות הכנסת

ראש רשות נוסף מסר לוואלה! "אנחנו דורשים דחייה של הבחירות בחצי שנה או שנה לישובי עוטף עזה והדרום, משרד הפנים צריך לאפשר פתיחת רשימות למועמדים חדשים. המציאות שלנו כאן הזויה, יש לנו ראש רשות שנרצח, תמר קדם סימן טוב, מועמדת לראשות אשכול, נרצחה עם כל משפחתה. צריך כאן רגישות שיא, מציעים לחברי הכנסת ושרי הממשלה לרדת לדרום להבין את המציאות, בתי הספר בהם אמורים להיות קלפיות, הם בסיסים צבאיים ומקלטי מילוט למשפחות, זאת המציאות"

ועדת הפנים והגנת הסביבה בראשות ח"כ יעקב אשר החלה לדון בהצעת החוק מבקשת לדחות את
הבחירות בשלושה חודשים ולקיימן ב-30 בינואר 2024. יו"ר הוועדה, ח"כ אשר: "נתייחס לכל ההשלכות שיש לדחייה ונוודא שהמועמדים לא ייפגעו. מדובר בשמירה על הדמוקרטיה הלכה למעשה, שיש לה השלכות רבות. אנחנו נעשה כמיטב יכולתנו להגיע פה להסכמות ולנוסח מיטבי על מנת לקיים הליך בחירות דמוקרטי".

יו"ר הוועדה, ח"כ אשר: הציע להכניס לחוק אפשרות נוספת של דחיה בארבעה חודשים בסה"כ במקרה שהמלחמה לא תסתיים עד ה-30 בינואר 2024. לפי הצעתו, במקרה כזה תידרש הכרזה של משרד הפנים 45 יום קודם לכן. "איש אינו יודע כמה זמן תימשך המלחמה, לדעתי נדרש להכין אופציה נוספת כדי שלא נצטרך לחוקק הכל מחדש במידה והמלחמה תימשך", אמר היו"ר אשר.

מטעם מרכז השלטון המקומי נמסר - עמדתנו כי הדחייה תהיה עד 3 חודשים. ככל שייווצר מצב בו יש צורך עקב המלחמה לדחות את מועד הבחירות ביותר מ-3 חודשים, אנו מבקשים לדחות את המועד בשנה לפחות, בכדי לתת לרשויות המקומיות את הזמן לשיקום הרשות והתשתיות הנדרשות. דבר דומה נעשה במלחמת לבנון הראשונה.

נרצחה עם משפחתה: תמר קדם סימן טוב מועמדת לראשות המועצה אשכול

שלט בחירות של תמר קדם סימן טוב ז"ל, מועמדת לראשות מועצת אשכול, שנרצחה עם משפחתה. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
שלט בחירות של תמר קדם סימן טוב ז"ל, מועמדת לראשות מועצת אשכול, שנרצחה עם משפחתה/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

יאיר רביבו, ראש עיריית לוד ומתמודד לראשות העירייה, טען בדיון בכנסת כי צריך לעצור את מערכת הבחירות, להגיע לסיכום כספי ולקבוע תאריך חדש לבחירות שיהיה נגזרת של יום סיום המלחמה. "אנחנו בעיריות סיימנו את כל ההכנות לקראת הבחירות ואנחנו בשלב שבו הצד הפיזי יסתדר ברגע שכולם יחזרו מהחזית. אני מציע שהקמפיין יהיה קצר מאוד בין 28-35 ימים". עוד אמר כי אם תיקבע מערכת בחירות נוספת לא יהיה צורך להגיש רשימות חדשות "צריך לקבוע ועדת חריגים רק לנסיבות מיוחדות שבהן מועמד נהרג או נפצע", אמר רביבו.

נושאים נוספים שעלו במהלך הישיבה ויבואו לידי ביטוי בהצעת החוק: מנגנון פיצוי למועמדים שחויבו על פי חוק לצאת לחל"ת במהלך תקופת התמודדותם, קבלת מקדמות ללא ערבות למועמדים, הגדלת יחידות החישוב והוצאות המימון, תקופת הכהונה של המועצות וראשי הרשויות שייבחרו, הצבעה של מפונים מישוביהם, עדכון ההודעה לבוחר ועוד.

הוועדה תתכנס בימים הקרובים לדיון נוסף ולמציאת פתרונות לבעיות שעלו. "אני מבטיח שהצעת החוק שתצא מכאן תצא מיטבית כשהכל מסונכרן בין כל משרדי הממשלה והשלטון המקומי", אמר היו"ר אשר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully