וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכח הנשי של המועצות בישראל: 55 מנכ"ליות בשלטון המקומי

עודכן לאחרונה: 4.6.2023 / 22:56

מתוך 256 רשויות בישראל, ב - 20% מהן נבחרה אישה להיות מנכ"לית. רק 14 נשים נבחרו להיות ראשות עיר ומועצות. במשרדי הממשלה עדיין אפס מנכ"ליות. לקראת הבחירות הקרובות לרשויות, אולי זה הזמן שלך להגשים חלום?

הן נמצאות בחוד החנית של העשייה המוניציפלית, לרוב מאחורי הקלעים אבל מתכללות פרויקטי ענק ותקציבים גדולים מאוד. נמצאות בצמתי קבלת ההחלטות המרכזיות בערים ובישובים בישראל, מנהלות עשרות ואף מאות עובדים.

אלו מנכ"ליות הערים והמועצות בישראל, 55 נשים אשר רואות בעבודה המוניצפלית שליחות, ושולחות מסר לנשים, לקראת מערכת הבחירות הקרובה, זה הזמן שלך להצטרף ולהשפיע על סדר היום של העיר שלכן.

במסגרת ועידת 'לב העשייה ברשויות המקומיות' במלון מלכת שבא באילת. ועידת איגוד המנכ"לים והמזכירים ברשויות המקומיות בראשות דורון מילברג, יו"ר האיגוד ומנכ"ל עיריית ראשון לציון מתקיימת ב-4-7/6 ובה יופיעו מנכ"לי משרדי ממשלה, בכירים ואנשי תקשורת. הוועידה עוסקת בנו' המקצועיים שעל סדר יומם של המנכ"ליות והמנכ"לים בשלטון המקומי והאזורי.

נפגשנו לראיון אישי עם מנכ"ליות מובילות מערים ומועצות בישראל.

מנכליות מועצות בישראל. צילום:מענדי קורנט, עוז שכטר, נואל דבור, רמה  שפי יאזמה, עיבוד תמונה
מנכליות מועצות בישראל/עיבוד תמונה, צילום:מענדי קורנט, עוז שכטר, נואל דבור, רמה שפי יאזמה

דפנה קירו כהן - מנכ"לית עיריית נס ציונה

בת 46, נשואה +3, עו"ד. כ- 10 שנים מנכלית ברשויות מקומיות - מ - 2013 מנכלית מועצה אזורית ברנר ומ - 2019 מנכ"לית עיריית נס ציונה. בעברה, יועצת משפטית בתנועה למען איכות השלטון בישראל

"הקדנציה הנוכחית היתה מאתגרת מאוד ומורכבת. למעט האתגרים הרגילים הקשורים לניהול רשות מקומית התמודדנו עם מספר משברים - חלקם לאומיים - אך ניהולם והובלתם הוטל על כתפי הרשות המקומית. כך במשבר הקורונה, כשהרשויות המקומיות הפכו להיות חוד החנית בניהול המשבר הלאומי ונדרשו לתת פתרונות בתחומי בריאות הציבור; במשברי הבטחון וההתרחבות שלהם גם לאזורי מרכז ושפלה שלא היו מורגלים בניהול הסיטואציה לרבות פתיחת מקלטים ציבוריים וניהול שגרת חירום; וכך בנס ציונה היה משבר ההצפות. משבר האקלים העולמי הביא בשנים האחרונות לעלייה דרמטית במצבי קיצון אקלמים - כמויות גשם אדירות שיורדות בזמן קצר גורמות לקריסת מערכות הניקוז העירוניות וגורמות להצפות עירוניות. וכך ב-3 השנים שעברו מאז בנינו מודל עירוני למניעת הצפות, עבור המודל החדשני הזה זכתה נס ציונה בפרס החדשנות של מרכז השלטון המקומי לשנת 2022, והפכה להיות מודל לערים רבות בנושא."

מה דעתך על מספר הנשים הנמוך בשלטון המקומי?

"אין ספק שככל ששולחן קבלת החלטות מגוון יותר כך מתקבלות החלטות טובות יותר - בצמתים של קבלת החלטות המחקר מוכיח שגיוון אתני, תרבותי, ומגדרי נותן לנו מענה שלם יותר הרואה לטווח ארוך את ההיבטים השונים של הבעיה. כפועל יוצא, ההחלטות שיתקבלו משולחן מגוון יהיו טובות ומותאמות לחלקים רחבים יותר באוכלוסייה. זה נכון בכלל אך בפרט לרשויות מקומיות שחלק ניכר מהשירות עליהן הן אמונות הוא החינוך הפורמאלי והבלתי פורמאלי, הנוגע לילדים שבעיר נושאים שעל פי רוב הנשים בבית לוקחות עליהן אחריות. מכאן שדווקא נשים בתפקידי ניהול בכירים ברשויות מקומיות יכולות להביא מעולמן ולשים בראש סדר היום הרשותי את הנושאים הרלבנטיים לצרכני השירות המרכזיים ברשות.

יחד עם זאת, נכון להיום יש כ 20% מנכ"ליות נשים ברשויות המקומיות. בעוד שמתוך כלל עובדי הרשויות המקומיות 80% הן נשים. אומנם ישנה מגמת שיפור ועלייה במספר הנשים בתפקידי ניהול בכירים ברשויות המקומיות בשנים האחרונות, ועדיין אנחנו רחוקים מ 50 -50. אבל בעיני השאלה היא לא רק מה המחסומים שמוצבים בפני נשים, אלא מה המחסומים שאנחנו הנשים מציבות בפני עצמנו."

דפנה קירו כהן - נס ציונה. צילום: דוברות נס ציונה, אתר רשמי
דפנה קירו כהן - נס ציונה/אתר רשמי, צילום: דוברות נס ציונה

חוויה אישית כאישה בסביבה של גברים?

"במציאות הישראלית יש נטייה לקשר ניסיון צבאי ליכולת לנהל מערכות אזרחיות. ואז כשמגיעה אישה, שהיתה קצינת חינוך אבל בלי יותר מידי דרגות על הכתפיים או ניסיון צבאי מהולל - והיא נדרשת למשל להיות רמ"ט בחירום, הסביבה בוחנת את יכולתה בחשדנות. אני זוכרת תרגיל חירום ספציפי שראש המועצה לא יכול היה להשתתף בו, ואני ניהלתי את כולו בשולחן מלא אנשי צבא שלא לומר גברים. בסיום התרגיל ניגש אלי אחד ממפקדי התרגיל ואמר תשמעי אני חייב להסיר בפניך את הכובע על המקצועיות, השליטה והניהול של התרגיל. האמת, הוא אמר, הופתעתי. אמרתי לו - והנה לקח לחיים, אישה גם ללא ניסיון צבאי תדע לנהל כל זירה, כל אירוע אזרחי וצבאי כאחד - בזכות הכישורים שלה, המקצועיות, וההכרות הטובה עם האוכלוסייה שבשטח. דווקא המבט בגובה העיניים והלב נותן לנו את היתרון שגובר לא פעם גם על הניסיון.

אני מאמינה שכדי שעובדים ועובדות ירוצו איתי בחירום הם צריכים קודם כל להאמין בי בשגרה, הם צריכים להבין את המטרה, להתחבר לדרך, להרגיש שותפי גורל. זה נכון בהרבה מגזרים, אך חזק במיוחד בשירות הציבורי שם התמריץ העיקרי שיש לנו להציע זו המשמעות, ולמשמעות לא מתחברים באמצעים של פחד. ואין להתבלבל, לצד האלמנטים האלה תבוא הדרישה למקצועיות, יעדים ברורים, למידת עומק, וחתירה למצוינות ותוצאות. אז גם אם בהתחלה לקח קצת זמן, הנחישות לצד הרגישות והאמונה בצדקת הדרך הפכו אותי בעיני העובדים והסביבה למנהלת שאני - לא בזכות או בגלל שאני אישה, אלא בזכות מי ומה שאני יודעת להביא."

מה הפעולות שאת מקדמת ברשות לעידוד נשים?
"בקדנציה הנוכחית, בהובלת ראש העיר שמואל בוקסר, עברה נס ציונה עברה מהפכה בשדרת הניהול שלה, והיום היא עומדת על כ 60% מנהלות בכירות נשים. זו שאלה מוסרית וערכית אם ישנה חובה על נשים בתפקידי ניהול בכירים לפעול באופן אקטיבי לקדם נשים אחרות. אני מכירה נשים בכירות רבות ולהן תפיסות עולם מגוונות. אני כן יודעת להגיד שמבחינתנו המטרה היא יצירת שיווין מהותי אמיתי. מתוך הבנה שנשים וגברים יכולים להיות שווים אך לא זהים - אנחנו נותנים דגש לתוצאה הנדרשת אך מאוד גמישים ביחס לדרך להגיע אליה."

מה הטיפ שלך לנשים ששוקלות להתמודד בבחירות הקרובות?
"אני סבורה שכל אחת צריכה לעשות את הבחירה שלה מתוך אמונה עצמית, ובטחון עצמי וככל שהיא חושבת שהיא מתאימה או רוצה לעשות תפקיד מסוים - לא להסס, לא לפחד, ופשוט להתמודד. אולי תכשלי אולי לא תבחרי אבל תעזי ותנסי."

55 מנכ"ליות בשלטון המקומי, 0 במשרדי הממשלה. באדיבות המצולמות, אתר רשמי
55 מנכ"ליות בשלטון המקומי, 0 במשרדי הממשלה/אתר רשמי, באדיבות המצולמות

פדוה דבור - מזכירת הישוב הדרוזי בית ג'אן

בת 57 , נשואה , אמא ל-4 וסבתא לשתי נכדות. תואר ראשון במדעי מדינה וסוציולוגיה תואר שני בהצטיינות באוניברסיטת חיפה. עובדת במועצה המקומית בית-ג'ן כ- 34 שנים משנת 2004 נבחרה לשמש כמזכירת המועצה.

"עם תחילת הקדנציה התחלנו בתהליך פיתוח ארגוני במסגרת תוכנית של משרד הפנים עם יועצים ארגוניים צמודים, תהליך שאינו קל וכרוכים בו שינויים רבים ותקציבים שצריכים לנצל. התהליך שם מטרות חשובות: חיזוק כושר היצור של המנהלים ברשות, פיתוח ההון האנושי, שיפור השירות לתושב וצמצום פערים דיגיטליים. מבחינת הצלחות- התהליך הצליח באופן די טוב, הושקעה הרבה עבודה אולם נשארו כמה פערים כי לא קל לעשות שינויים פנים ארגוניים."

פדוה דבור - בית ג'אן. צילום: נואל דבור, אתר רשמי
פדוה דבור - בית ג'אן/אתר רשמי, צילום: נואל דבור

מספר הנשים הנמוך בשלטון המקומי
"לדעתי זה מדאיג על אף שבשנים האחרונות ישנה עלייה יחסית טובה למה שהיה לפני כן, בחברה שלנו לצערי המצב עוד יותר גרוע (אנו רק 3 נשים בכל הרשויות הערביות והדרוזיות). התפקיד נתפס כתפקיד גברי מאז קום המדינה, והבעיה אינה בנשים אלא בראשי הרשויות שבוחרים את המנכ"לים שלהם כמשרת אמון, הם לא יודעים שאשה מביאה סגנון ניהול אחר שיש בו יותר הקשבה והאזנה, יותר תמיכה וראייה מערכתית יותר שרואה כל פרויקט או פעילות מנקודת מבט של אמא, אשה,משפחה.

אכן התפקיד הוא תובעני ודורש הרבה השקעה ושעות עבודה לא שגרתיות, ולכן גם חלק מהנשים אינן מעדיפות תפקיד כזה במיוחד כשיש במשפחה ילדים קטנים, אבל כל המנכ"ליות שמכהנות אינן נופלות מהמנכ"לים בהצלחות וברמת הניהול והעשייה ברשויות שלהן "נלחמות כמו לביאות" . לא קל לנהל בעולם גברי, לא קל לנהל בחברה מתפתחת ובחברה מסורתית, לא קל לחיות בהרגשה שאת כאשה צריכה להילחם כל הזמן על מקומך וכדי להוכיח שאת כן יכולה ואת כן ראויה ועולה על מנהלים אחרים בכישורים, ביכולות ובידע. אבל אם לא נלחם על המקום שלנו אף אחד לא ידאג לנו ולא יביא לנו תפקיד בכיר על מגש של כסף."

פעולות לקידום נשים
"ישנה העדפה לנשים למילוי תפקידים וגם ניהוליים וזה מוטו בתוך הרשות שלנו, מתוך תפיסה : א. צריך לקדם נשים לתפקידי ניהול. ב. שהגברים יעבדו מחוץ לכפר ויותר נשים יעבדו בישוב שלהן. וכיום יש יותר מנהלות מחלקות במועצה מה שלא היה ב- 2004."

מה הטיפ שלך לנשים ששוקלות להתמודד בבחירות הקרובות?
"ללכת על זה, לא להסס. תאמיני בעצמך ואל תפסיקי לחלום ולשאוף, הפוליטיקה זה ה- מקום שאפשר בו להשפיע ולהוביל שינויים חברתיים, חינוכיים ופוליטיים. לעולם לא יהיה שינוי בנוף הפוליטי המקומי אם לא נעז להחזיק פטישון של אומץ וננפץ את תקרת הבטון. אכן הזירה הפוליטית המקומית לא קלה, אבל לא לפחד לקחת סיכון, תפגיני בטחון עצמי, הדרך להצלחה רצופה בהרבה מכשולים ואתגרים אבל Yes you can ."

מורן יצחקי - מנכ"לית מועצה אזורית תמר

בת 39, נשואה + 3. שנתיים וחצי בתפקיד מנכ"לית מ.א. תמר, עורכת דין, עבדה כיועצת משפטית במועצה ולפני כן כעורכת דין בשוק הפרטי.

"האתגר הגדול ביותר היה השבה ובנייה מחודשת של אמון במגוון רבדים - שותפים טבעיים של המועצה למרחב, שדרת השלטון המרכזי ומשרדי הממשלה, ואף בתוך צוותי העבודה. תהליך ארוך שהתחיל בראשית הדרך בפתיחות גדולה לקבל ביקורת ולנתח את האתגרים הקיימים, לא רק שלי אלא גם של ראש המועצה שלי ושל השדרה הניהולית כולה. בהמשך, ממש עבדנו בבניית שותפויות בסבלנות, שקיפות, נכונות להכלה תוך ייחוס כוונות טובות לצד השני. מאתגר, מספק וממלא."

מה דעתך על מספר הנשים הנמוך בשלטון המקומי?
"יש נשים רבות בשלטון המקומי, חרוצות, מוצלחות ואדירות. גם בתוך המועצה בניהולי יש מגוון נשים בתפקידי מפתח, חברות מליאה חרוצות, ומנהלות יישובים חדורות מטרה. גם במועצות השכנות יש עוצמה נשית ראויה - בכל המועצות האזוריות במרחב שלנו יש אישה מנכ"לית - מגילות, ערבה תיכונה, חבל אילות ורמת נגב. כך שבהחלט יש מלכות במדבר."

מורן יצחקי, מנכ"לית מ.א. תמר. צילום: עוז שכטר, אתר רשמי
מורן יצחקי, מנכ"לית מ.א. תמר/אתר רשמי, צילום: עוז שכטר

חוויה אישית כאישה בסביבה של גברים?
"זמן קצר לאחר תחילת עבודתי קיימתי ישיבה בנושאי ביטחון עם גורמי חוץ. כשנכנסתי לחדר הישיבות הנוכחים הזמינו קפה. חייכתי, יצאתי והכנתי לכולם באהבה, ודאגתי להעביר את המסר שאצלנו כולם מכינים קפה."

מה הפעולות שאת מקדמת ברשות לעידוד נשים?
"סוגיית קידום ופיתוח נשים מעסיקה אותי מאוד במגוון היבטים. ראשית, רוב העובדות במועצה מגיעות בהסעה שאורכה בין חצי שעה לשעה. השנה לאחר פיילוט מוצלח הוספנו הסעות נוספות לאפשר גמישות ואיזון מיטבי בחיי עבודה-בית. בנוסף, אני דוחפת (יש שיאמרו מדי ) נשים לצאת ללימודים גבוהים - רק בשנה האחרונה נרשמו חמש נשים לתואר ראשון במימון משותף של המועצה."

מה הטיפ שלך לנשים ששוקלות להתמודד בבחירות הקרובות?
"השלטון המקומי הוא בעיני בעל ההזדמנויות הרבות ביותר להשפעה מהותית על איכות החיים במרחב המקומי והאזורי. בהתאם, הוא מספק מאוד ומאפשר לראות תוצאות בזמן קצר. אז מכל הלב - רוצו על זה!"

זיוה הימברג - מנכ"לית עיריית חדרה

בת 52, נשואה + 4, עובדת סוציאלית, בעלת תואר ראשון ושני בעבודה סוציאלית. עובדת בעיריית חדרה כ-30 שנים, מתוכם 29 שנים באגף הרווחה והשירותים החברתיים.

"לפני כשנה וחצי ראש העיר נכנס לתפקידו ולאחר כחודשיים התגייסתי למשימת המנכלות. בתקופה קצרה היה צורך לייצב את המערכת להמשך עבודה סדירה תוך סינרגיה בין האגפים השונים ומימוש חזונו של ראש העיר".

נשים בשלטון המקומי
"לשמחתי בעיריית חדרה הנשים הן חוד החנית בהנהלת הארגון,יועצת משפטית, גזברית, מבקרת העירייה ,מנהלת אגף ההון האנושי, מנהלת אגף הרווחה, דוברת העירייה ומנהלת אגף שירות לתושב.

אני חושבת שניהול בכיר בשלטון המקומי דורש שעות רבות של עבודה והימצאות מחוץ לבית ולצערי נשים מוכשרות ומוצלחות חוששות לקחת אתגר כה משמעותי וחשוב ולשלם מחירים אלו. חשוב לציין שליכולת הניהול הנשית יש ערכים ומשמעות כה רבה בהובלה ואיזון בארגון תוך התייחסות לאקו סיסטם מורכב. היכולת לג'נגל בין הרבה משימות במקביל ולראות דברים בראיית מקרו ובזווית רחבה."

זיוה הימברג  - חדרה. צילום: רמה  שפי יאזמה, באדיבות המצולמים
זיוה הימברג - חדרה/באדיבות המצולמים, צילום: רמה שפי יאזמה

לקראת הבחירות
"האתגר המשמעותי ביותר הנו לסייע למנהלי האגפים והעובדים להמשיך בעבודתם בהתאם לתכניות העבודה ולא לאפשר לרעשים הפוליטיים להסיטם מהעיקר. איזונים הם הדבר המשמעותי ביותר בימים אלו."

מה הטיפ שלך לנשים השוקלות להתמודד בבחירות הקרובות?
"זו זכות גדולה להוביל התנהלות של עיר יחד עם זאת חשוב במקביל לשמור על חיי הבית והמשפחה."

רבקה בוזגלו - מנכ"לית עיריית קריית גת

בת 57, נשואה, אמא לארבעה וסבתא לשלושה נכדים. בעלת תואר שני במשפחה וקהילה, תואר ראשון בחינוך מיוחד+ תעודת הוראה. מנכלית עיריית קריית גת מזה ארבע שנים.

"האתגרים הגדולים בתקופת כהונתי הם ניהול מערך הקורונה העירוני, בנוסף לעירייה יש חשב מלווה שאיתו אני עובדת בשיתוף פעולה מלא לקראת האתגר הגדול של קריית גת, קליטת אלפי משפחות חדשות צעירות לעיר זה שנים ברציפות ולמעשה הכפלת מס תושבי העיר תוך פרק זמן קצר."

מספר הנשים הנמוך בשלטון המקומי:
"אציין בשמחה כי בעיריית קריית גת למעלה מ80% מתפקידי ההנהלה מאוישים בידי נשים. רובן המוחלט של מנהלות האגפים הן נשים ואני חושבת שיש לעובדה זו ערך מוסף ותרומה גדולה לעבודת העירייה . הייתי שמחה לראות יותר נשים מכהנות בתפקידים בכירים בערים נוספות. תודה לאל בעידן שלנו כבר לא מפתיע למצוא אישה מכהנת בתפקיד מנכ"ל."

רבקה בוזגלו - קריית גת. מענדי קורנט, דוברות קריית גת, אתר רשמי
רבקה בוזגלו - קריית גת/אתר רשמי, מענדי קורנט, דוברות קריית גת

איך מתכוננים לקראת מערכת הבחירות?
"אל מול האתגרים הרבים שהצגתי נדרשת מאיתנו בתקופה זו בעיקר המשך עבודה קשה ומדוייקת תוך התעלמות מרעשי רקע מצד אלה המבקשים לשבש את פעילות העירייה. הסוד הוא עבודה עניינית וממוקדת . המשימות רבות והלו'ז צפוף והם המכתיבים את סדר היום."

מה הטיפ שלך לנשים ששוקלות להתמודד בבחירות הקרובות?
"לוודא שהעשייה והאהבה לעיר ולתושביה עומדים בראש מעיייניהן . כמו כן לקחת בחשבון את האינטנסיביות והעבודה סביב השעון. תמיד להיות במצב למידה ולהשאיר איים קטנים של זמן עצמי כדי למלא מצברים."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully