וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

55 מנכ"ליות בשלטון המקומי, 0 במשרדי הממשלה

עודכן לאחרונה: 4.6.2023 / 20:51

הפער העצום בין מספר הנשים בתפקידים בכירים בשלטון המקומי לעומת צמצום הנשים בשלטון המרכזי, מוביל גלי מחאה. חיים ביבס: עדיין לא מאוחר, ישנם עוד 7 משרדי ממשלה ללא מנכ"ל, זה הזמן לתקן. ליזי דלריצ'ה,ראש מועצת גני תקווה: צריך להזכיר למישהו שאנחנו 51% מהאוכלוסיה?

23 מנכלי משרדי ממשלה מונו לתפקידם לאחרונה מתוך 30 תיקים שחולקו לשרים, כולם גברים ואפס נשים. נתון קשה ומקומם לרוב הדעות, ארגוני הנשים פנו לראש הממשלה לתקן את המצב לפני פנייה לבג"צ.

בישראל ישנן 256 רשויות מקומיות, ב- 55 מהן נמצאות נשים בתפקיד הבכיר של מנכ"לית ,8 בערים, 29 במועצות האזוריות, ו- 18 ברשויות מקומיות. להלן רשימה חלקית, באר שבע, בת ים, חדרה, יקנעם עילית, כרמיאל, נס ציונה, קריית גת, בצפון ובדרום, בישובים ערביים ודתיים. בהנהלת מרכז השלטון המקומי 80% הן נשים.

"יצוג נמוך כל-כך של נשים בקרב מנכ"לי משרדי הממשלה, מהווה הפרה בוטה של חובת הייצוג ההולם החלה בעניינינו, חובה שמעוגנת בחקיקה, בפסיקת בית המשפט העליון, באמנות בינלאומיות, בהחלטות ממשלה ובהנחיות היועץ המשפטי לממשלה", נכתב במכתב ששיגרה השדולה לראש הממשלה בשבוע שעבר.

אל קריאות ארגוני הנשים מצטרפים ראשי ערים, נציגי השלטון המקומי ועשרות מנכ"ליות של רשויות שהצטרפו לקול המחאה למנות מנכ"ליות למשרדי הממשלה.

"מתוך 30 משרדי הממשלה אוישו 23 תפקידי מנכ״ל לגברים בלבד. צריך להזכיר למישהו שאנחנו 51% מהאוכלוסייה?". צילום: באדיבות המצולמות, אתר רשמי
"מתוך 30 משרדי הממשלה אוישו 23 תפקידי מנכ״ל לגברים בלבד. צריך להזכיר למישהו שאנחנו 51% מהאוכלוסייה?"/אתר רשמי, צילום: באדיבות המצולמות

חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי: "היעדר ייצוג נשי בצמתי קבלת ההחלטות משפיע על החברה כולה בכל תחום: כלכלה, חינוך, רווחה, תעסוקה ועוד. בשלטון המקומי ישנן נשים רבות בעמדות מפתח, ואנו מקדמים נשים לתפקידים בכירים. 80% מהנהלת מרכז השלטון המקומי הן נשים. עדיין לא מאוחר, ישנם עוד 7 משרדי ממשלה ללא מנכ"ל, זה הזמן של הממשלה לתקן ולטפל".

ליזי דלריצ'ה ראש מועצת גני תקווה, יו"ר פורום 15 הנשים בראש הרשויות: "החודש מציינים בארץ 74 שנים להיווסדה של הכנסת. חשבתי שהגענו לזמן שלא נדבר על שיווין, אלא זו תהייה כבר דרך חיים. לצערי במקום לעודד קידום נשים לתפקידים בכירים, אנחנו כחברה הלכנו ברוורס ואנחנו מעמיקים את הפערים במקום לצמצם אותם.
אני לא מכירה מקום שלא ראוי שתהיה בו אישה - נשים יכולות להיות פרופסוריות ודוקטורנטיות, נשות תרבות וחינוך, טייסות וחובלות, מנהלות ויזמיות, ראשות ערים, חברות כנסת, שרות. אבל לפי הממשלה הנוכחית נשים לא ראויות לעמוד כמנכ"ליות של משרדי ממשלה ועד כה לא לפני מינה ראש הממשלה אף אישה לעמוד בראש משרד ממשלתי. מתוך 30 משרדי הממשלה אוישו 23 תפקידי מנכ"ל לגברים בלבד. צריך להזכיר למישהו שאנחנו 51% מהאוכלוסייה? על המדינה להיאבק למען קידום מעמד האישה בחברה הישראלית ובכלל, ולהוות פלטפורמה המעודדת צמיחה והסללה של נשים חזקות בהובלת המגזר הציבורי והשוק הפרטי".

לירון דורון לוי, משנה למנכ"ל מרכז השלטון המקומי: "כל אדם בישראל, ללא קשר לשיוכו הפוליטי צריך להיות מוטרד מאוד מתמונת המצב בה אין אף אשה בתפקיד מנכ"לית במשרדי הממשלה. בצמתי קבלת החלטות המשפיעות על הביטחון החינוך הכלכלה, וביתר שאת במשברים כמו הקורונה זווית נשית היא קריטית ראינו זאת כולנו. אנחנו מחנכים את דור העתיד להזדמנויות שוות אך בפועל הנהגת המדינה נותנת דוגמה הפוכה. גם במגזר העסקי ובשלטון המקומי הדרך עוד ארוכה, אך עבורנו זה יעד שנמצא בתכניות העבודה ואנו צועדים קדימה בכל תחום".

איציק אשכנזי, מנכ"ל מרכז השלטון האזורי: " מתוך 54 מועצות אזוריות מונו כ- 29 נשים מבריקות בצורה יוצאת דופן לתפקידי מנכ"ליות. אני גאה ומחזק את ראשי הרשויות על המינויים הנכונים. למרות ההצלחה אני לא נח על זרי הדפנה ופועל לפתיחה של קורסי העצמה נשית נוספים מטעם מרכז השלטון האזורי, במטרה לעודד עוד נשים מהמרחב הכפרי להתמודד על תפקידי ניהול בכירים".

ממשלת ישראל ה37 התמונה הרשמית לצד נשיא המדינה, 29 בדצמבר 2022. ראובן קסטרו
ממשלת ישראל ה37 התמונה הרשמית לצד נשיא המדינה, 29 בדצמבר 2022/ראובן קסטרו

דורון מילברג, מנכ"ל עיריית ראשון לציון ויו"ר איגוד המנכ"לים ברשויות המקומיות: "לשמחתי ראשי רשויות בוחרים את בעלי התפקידים לפי כישורים ולא לפי מינם, לצד 55 מנכ"ליות יש בשלטון המקומי מהנדסות עיר, גזבריות, מנהלות אגף חינוך, ואני שמח על כך. אני מאמין שיש נשים רבות בעלות כישורים שיכולות וצריכות להיות מנכ"ליות של משרדי ממשלה ושרות בממשלה. גם במשרות אמון לטעמי חשוב לשמור על איזון נכון בין המינים לצד כישורים ויכולות מוכחות".

דפנה קירו כהן, מנכ"לית עיריית נס ציונה, מ"מ יו"ר האיגוד: נכון להיום, מקרב 256 רשויות מקומיות מכהנות 55 נשים מנכ"ליות, מגמה שהולכת ומתחזקת בשנים האחרונות. אנו מבקשים להביע מחאתנו על העובדה כי מקרב כלל מנכלי משרדי הממשלה החדשים שמונו אין אף אישה מנכ"לית אחת. מצב זה, לא רק שאינו משקף ומביא לידי ביטוי 51% מאוכלוסיית המדינה, ומחזיר אותנו שנים אחרונה מבחינת שיווין מגדרי ומעשי אלא אף פוגע בעצם הדוגמא שנדרש גוף שלטוני מרכזי כמו משרדי הממשלה להציג בשנת 2023, ולעודד שיווין מגדרי מהותי - הלכה למעשה. כן גם כשמדובר במשרות אמון. יש מסר במעשים שלכם - אנו קוראים לכם לשקול זאת בכובד ראש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully