וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיצוב מחודש: כך 'הסתירה' עיריית תל אביב הקמת ישיבה חרדית בלב כיכר המדינה

עודכן לאחרונה: 5.4.2023 / 11:39

הקמת ישיבה חרדית עם 250 אברכים ממשיכה להסעיר את תושבי צפון תל אביב, כעת מתברר כי עיריית תל אביב לא מחויבת לשתף את התושבים בצעד שישפיע על איכות חייהם. בעקבות הלחץ הציבורי חברי מועצת העיר דורשים דיון מחודש באישור התוכנית

האגף החדש של בית הכנסת הקהילתי

ברחוב קטן וצר בצפון תל אביב נמצא למעלה מ-50 שנה, בית כנסת הקהילתי "מגורים" שהינו מבנה היסטורי, בלב השכונה חיו בשלום זה לצד התושבים הדתיים והחילוניים, כעת, מהלך של עיריית תל אביב מאיים לקרוע את המארג הקהילתי של השכונה.

על פי תכנית העירייה, 'האגף החדש' של בית הכנסת הקהילתי יכלול מבנה בן 7 קומות, בגובה של 22 מטרים עם מרפסת ענקית בגג המבנה, המבנה אושר עם 0 מקומות חנייה, אתגר לא פשוט ל 250 האברכים והאורחים שיגיעו כל יום להתפלל בישיבה.

על פי עיריית תל אביב - "ישיבת מעלה אליהו פעלה לאורך שנים בשטח שהעירייה העמידה עבורה ברחוב הנרייטה סולד, כאשר הישיבה השקיעה כספים רבים לצורך התאמת השטח לשימושה. הואיל והשטח נדרש לעירייה להקמת בית ספר יסודי ממלכתי עירוני שישרת את תושבי האזור באופן מיידי, ומכיוון שברחוב קליי הסמוך קיים מגרש עליו בנוי בית כנסת שהתאים לשימוש הישיבה אשר פעילה בו, העירייה הסכימה להקצות להם את הנכס של בית הכנסת ולבצע תוספת בנייה כפתרון למקום חלופי אשר ימשיך לשמש את קהילת תושבי השכונה והמתפללים של ישיבת מעלה אליהו. מאחר ועל המגרש כבר קיים בית כנסת, לא ניתן לבנות מעליו שימוש אחר שאינו תואם ועל כן הוצעה הרחבת והוספת האגף בשטח בית הכנסת עצמו."

הדמייה האגף החדש של בית הכנסת הקהילתי שהוצגה לחברי המועצה. הדמייה, אתר רשמי
הדמייה האגף החדש של בית הכנסת הקהילתי שהוצגה לחברי המועצה/אתר רשמי, הדמייה

לא תקין לקבל החלטה חד צדדית "מעל ראשם של התושבים"

סגן ראש העיר ראובן לדיאנסקי, מסיעת חי - חילונים ירוקים הופתע לגלות על התכנית, רק שזו הגיעה לאישור העיצוב והפיתוח האדריכלי ודורש לקיים דיון מחודש בוועדה לתכנון ובנייה - התוכנית המקודמת במסגרת תוכנית "צ" להקמת מבני ציבורי עד 10 קומות והיא מאפשרת למעשה "הסתרת" התוכנית מעיני הציבור. כשמדובר בתוכנית שלא נדרשות עבורה הקלות היא גם לא מתפרסמת לציבור להגשת הסתייגויות. כך יוצא שהיתר הבנייה ניתן על ידי רשות ולא על ידי ועדת המשנה לתכנון ובנייה. הדיון היחיד שמתקיים בפורום של "נבחרי ציבור" - ועדת המשנה לתכנון ובנייה - הינו במסגרת דיון על תוכנית העיצוב והפיתוח האדריכלי שגם היא לא מתפרסמת באופן פומבי ליידוע הציבור ומתן אפשרות להגיש התנגדויות.

על אף האמור לעיל בעניין תוכנית "צ" היתה בעיניי מחויבות עירונית מהמעלה הראשונה להביא את התוכנית הגרנדיוזית המוצעת לידיעת הציבור ובעיקר לידיעת תושבי אזור כיכר המדינה והרחובות הגובלים לתוכנית. לא תקין לקבל החלטה חד צדדית "מעל ראשם של התושבים" ומבלי לקיים איתם שיח אמיתי - בעיקר לאור העובדה שאיכות החיים שלהם עשויה להיפגע באופן ממשי ואף קיצוני"

בית הכנסת בכיכר המדינה בתל אביב אותו רוצים להרחיב לישיבה חרדית בבנין של 5 קומות. צילום: פרטי, אתר רשמי
בית הכנסת בכיכר המדינה בתל אביב אותו רוצים להרחיב לישיבה חרדית בבנין של 5 קומות/אתר רשמי, צילום: פרטי

מי עומד מאחורי הישיבה החדשה?

בנוסף חושף סגן ראש העיר לדיאנסקי מי עומד מאחורי הקמת הישיבה החרדית - "לפני שמקדמים תוכנית עבור עמותת "הנקודה היהודית", שמוביליה מקורבים ואולי אף תומכים באופן אקטיבי במפלגת "נעם" שראשיה התבטאו בעבר כנגד הקהילה הלהט"בית וכנגד הציבור החופשי והחילוני בתל אביב - מן המתחייב היה שלא לתת להם מבנה על חשבון שטחי הציבור שבבעלות העירייה ולברר לעומק עם תושבי השכונה לגבי הצרכים הציבוריים של הקהילה נוכח העובדה שמבקשים לעשות שימוש בקרקע ציבורית שבבעלות עיריית תל אביב. ברצוני לקבוע באופן חד משמעי כי בשכונה ובאזור הנ"ל אין צורך בישיבה! מדובר בשכונה בעלת צביון חילוני שאיננה מעוניינת וצריכה לקלוט כ-250 אברכים שמתגוררים מחוץ לשכונה ואף מחוץ לעיר".

"העירייה מחוייבת לעשות שיתוף ציבור רק לתוכנית חדשה ולא לתוספת בנייה"

מעיריית תל אביב יפו נמסר - "ראשית נבהיר- הקמת אגף חדש בבית הכנסת אינו עומד בסתירה לליברליות של העיר תל אביב-יפו, אשר מקבלת את כלל תושביה. זאת ועוד, לעיריית תל אביב יפו יש אפס סובלנות כלפי התבטאויות הומופוביות וגזעניות, וככל שאלו יקרו נפעל כנגדן בכל האמצעים העומדים לרשותנו.

ועתה לעובדות- עיריית תל אביב-יפו מקצה שטחים ומבני ציבור בהתאם לצרכים השונים של מגוון הקהילות והאוכלוסיות הגרות בעיר, בין אם מדובר בהקמת בית ספר יסודי לילדי השכונה ובין אם הקצאת שטח לבית כנסת וישיבה שישמשו את תושבי האזור והקהילה הדתית בשכונה.

ישיבת מעלה אליהו פעלה לאורך שנים בשטח שהעירייה העמידה עבורה ברחוב הנרייטה סולד, כאשר הישיבה השקיעה כספים רבים לצורך התאמת השטח לשימושה. הואיל והשטח נדרש לעירייה להקמת בית ספר יסודי ממלכתי עירוני שישרת את תושבי האזור באופן מידי, ומכיוון שברחוב קליי הסמוך קיים מגרש עליו בנוי בית כנסת שהתאים לשימוש הישיבה אשר פעילה בו, העירייה הסכימה להקצות להם את הנכס של בית הכנסת ולבצע תוספת בנייה כפתרון למקום חלופי אשר ימשיך לשמש את קהילת תושבי השכונה והמתפללים של ישיבת מעלה אליהו. מאחר ועל המגרש כבר קיים בית כנסת, לא ניתן לבנות מעליו שימוש אחר שאינו תואם ועל כן הוצעה הרחבת והוספת האגף בשטח בית הכנסת עצמו.

באשר לשיתוף ציבור- העירייה מחויבת לעשות תהליך שיתוף ציבור רק כאשר מדובר בתוכנית חדשה ולא בתוספת בנייה כדוגמת ישיבת מעלה אליהו. בכל מקרה, העמותה פעילה בשכונה ובבית הכנסת ברח' קליי והעירייה פרסמה בעיתונות את הקצאת המבנה לעמותה.
על החלטת וועדת המשנה הוגשו בקשות של חברי וועדה לדיון חוזר במליאת הוועדה המקומית וזו תקיים דיון בבקשות אלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully