וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי 3 קדנציות של הסתבכויות עם המשטרה - האם חדרה צועדת לדרך נקייה משחיתות ציבורית?

עודכן לאחרונה: 7.2.2023 / 17:57

אחרי שלושה ראשי העיר שהסתבכו עם אנשי החוק. מגיעה החלטת בג"צ להשעות את ראש העיר גנדלמן מחזרה לתפקידו. בראיון ראשון לוואלה! מקומי, מספר ניר בן חיים, ראש העיר בפועל, על האתגרים בניהול עיר והתוכניות קדימה למערכת הבחירות הקרובה

חדרה, אחת הערים הגדולות והמרכזיות על קו החוף, מתמודדת ב15 השנים האחרונות עם פרשות שחיתות אחת אחרי השנייה. בית המשפט העליון סתם את הגולל על חזרתו של ראש העיר צביקה גנדלמן לכסא ראש עיר עד לסיום משפטו באישומים של מרמה והפרת אמונים, קבלת דבר במרמה, שיבוש מהלכי משפט.

ניר בן חיים, מי שמכהן זה שנה כראש עיריית חדרה בפועל, היה ביום שני השבוע בעוד אחת מהישיבות האינסופיות בלשכתו, כשהגיעה החלטת בית המשפט העליון שנכון לעכשיו הוא נשאר בתפקיד, עד הודעה חדשה. שלושה שופטי בית המשפט העליון, פה אחד, החליטו כי ראש העיר הנבחר, תת אלוף (מיל.) צביקה גנדלמן יישאר מושעה.

באוקטובר 2021 הגישה הפרקליטות כתב אישום כנגד גנדלמן בין היתר מרמה והפרת אמונים, ובעקבות זאת הושעה בינואר 2022 מכהונתו כראש עיריית חדרה, למשך חצי שנה. בית המשפט העליון והזכיר כי "לא ניתן להשלים עם מצב שבו כהונתו של ראש הרשות המקומית נמשכת כסדרה כאשר אישומים פליליים חמורים תלויים ועומדים נגדו". זאת, "מפאת הפגיעה החמורה שנגרמת לטוהר המידות ולאמון הציבור בשירות הציבורי". השופטים קובעים כי בהחלטת הוועדה הממשלתית לבחינת השעיה שסברה כי ניתן להשיבו לכהונתו, בשל התמשכות ההליכים, נפל פגם מהותי. סיכומם של דברים: הם ביטלו את החלטת הוועדה והצו על תנאי להשעייתו של גנדלמן הופך למוחלט. בפועל, זה אומר כי ניר בן חיים נותר בלשכת ראש העיר, ככל הנראה לפחות עד הבחירות המקומיות של אוקטובר 2023.

בן חיים, בן ה-52 הוא יליד חדרה שבגיל 23 החל לעבוד בעיריית חדרה כחשמלאי, הצטרף לוועד העובדים ובהמשך נבחר לראש ועד העובדים במשך שתי קדנציות. אחר כך היה ראש ההסתדרות במרחב חדרה-שומרון. ב-2018 הוא נבחר לראשונה למועצת העיר ורשימתו "העיר של כולנו", שזכתה לתמיכת מפלגת כולנו השיגה שלושה מושבים במועצת העיר.

ניר בן חיים, ראש העיר חדרה, "זה נראה לי דבר טבעי להתמודד לראשות העיר". שלומי גבאי
ניר בן חיים, ראש העיר חדרה, "זה נראה לי דבר טבעי להתמודד לראשות העיר"/שלומי גבאי

ראיון ראשון אחרי החלטת בג"צ

איך ההחלטה בג"צ תפסה אותך?
"היינו בעיצומה של ישיבה על איך משביחים נכסים עירוניים כאלה ואחרים ומשביחים אותם כדי לייצר הכנסה לעיר לתקופה הקרובה. פתאום אנשים התחילו לשלוח מסרונים, נכנסו ואמרו שב-10:00 צפויה החלטה. ואז כמובן הודיעו לי".

כמה הופתעת?
"הכי אמיתי, בזמן אמת אתה תוך כדי תנועה ולא שם לב. אבל אחר כך כשסיימתי את הישיבה זה חלחל. אתה מתחיל לנתח ולהפנים. אתה קורא מה החליטו ומה כתבו. אתה מתחיל להבין. צריך לזכור שזה התחיל בחצי שנה. אח"כ עוד שבוע, ועוד חודש, ועד ספטמבר, ועוד שלושה חדשים, עכשיו על פניו זה נראה שלעת עתה יהיה קשה מאד להחזיר אותו".

מה אתה חושב עליה?
"אני מצר על צביקה, הוא בנאדם טוב ואהוב בעיר. אני לא נכנס למה שקרה. לא מתעסק בכלל בזה. יש פרקליטות, יש בית משפט. ברגע שהם החליטו שהם משעים אותו אז אני כאן בשביל העיר ובשביל התושבים. קיבלתי את העירייה לחצי שנה ובאתי לשרת. די מהר הבנתי שאי אפשר להתעסק רק ביומיום ולהתחמק מהחלטות גם לגבי הטווח הבינוני והארוך. הייתי חייב להחליט על בניית בתי ספר, על פיתוח חוף הים ואלה החלטות משמעותיות וקשות אבל לא הייתה ברירה. אז אתה לוקח בחשבון שאתה נמצא פה בלי שאתה יודע לכמה זמן. שזה גם יכול להמשך. עבדתי בשני מישורים. קצר וארוך".

"על פי כל התחזיות תוך 15 שנה נכפיל את עצמנו לכרבע מיליון תושבים". צילום: עיריית חדרה, אתר רשמי
"על פי כל התחזיות תוך 15 שנה נכפיל את עצמנו לכרבע מיליון תושבים"/אתר רשמי, צילום: עיריית חדרה

איך היחסים שלך עם צביקה?
"הקשר טוב מאד. בשל האילוצים של שנינו זה לא ממש ענין יומיומי והפעם האחרונה שראיתי אותו הייתה לפני שלושה שבועות באירוע שהיה משותף לשנינו. דיברנו. הוא גם היה בישיבת מועצצ העיר לפני חודש וחצי. ההחלטה עכשיו לא נעימה. זה קשה ואני מבין. אני מצר על הסיטואציה. אבל שנינו יודעים שזה נתון לבית המשפט ושנינו נקיים ונכבד כל החלטה. גם אם היו מתירים לו לחזור".

מה אתה אומר לאלה שאומרים שראש עיר מחליפים בקלפי, לא בבית משפט?
"לא הובאתי לפה מבחוץ חס וחלילה. צריך לזכור שגם קודם הייתי ממלא מקום ראש העיר. בהתחלה בתואר ואח"כ בשכר. אז ממלא מקום הייתי וממלא מקום נשארתי. ככל שבית משפט יחליט שצביקה חוזר אז המקום שלו. כמובן. ככל שלא, אז אני ממשיך למלא מקום, עם כל הסמכויות של ראש עיר. כולם מבינים ומקבלים את זה".

לשלושת קודמך נרשמו הסתבכויות. איך אתה שומר על עצמך?
"כאחד שצמח במיגזר הציבורי כבר שלושים שנה, כאחד שהתחיל בעיריית חדרה, כמי שהיה יו"ר ועד עובדים בעירייה, יו"ר מרחב בהסתדרות שתי קדנציות, עשר שנים, ניהלתי תקציבים ועשיתי הרבה דברים, כאחד שעובד על פי חוק אני עושה את הכל מסודר. תוך שזה הזמן להצעיד את העיר קדימה ואני עושה את זה בשנה האחרונה אני לא עושה שום דבר בלי יועצת המשפטית וגזברית ובנושאי תכנון ובנייה אז גם מהנדס העיר ולא יושב לבד עם אף גורם חיצוני. בעלי תפקידי המפתח האלה ברשות המקומית הם אלה שמנחים אותי. את יכול לקרוא לזה נזהר. אני קורה לזה עובד בצורה מסודרת. עובד על פי הספר".

חדרה מתפתחת בקצב מסחרר בשנים האחרונות. צילום: עיריית חדרה, אתר רשמי
חדרה מתפתחת בקצב מסחרר בשנים האחרונות/אתר רשמי, צילום: עיריית חדרה

התחיל כחשמלאי - סיים כראש עיר

התחלת כחשמלאי בעירייה, ייצגת את העובדים בוועד ובהסתדרות - יש לזה ייתרון?
"ועוד איך שזה נותן לי ייתרון. כל יום. למשל היום, בסופה, הייתי מוכן שום דבר לא תפס אותי בהפתעה. יודע לפנות את העצים שנפלו, יודע לטאטא את הרחובות שלא ייסתמו לנו הבורות, יודע להכין בכוננות את החשמלאים עם המשאיות. יודע לדאוג לעובדים שבעירייה ובטח לאלה שביום כזה בשטח עם ביגוד חם וארוחה חמה. הם נותנים את הנשמה והם בסך הכול המשאב הכי חשוב שיש לנו וצריך לדעת איך לרתום אותם למשימה ואיך להפיק מהם תועלת מרבית עבור העיר".

מה על הפרק עד הבחירות?
"יש עוד המון מה לעשות. עד 2024 אני צריך שיעמוד פה עוד בית ספר וצריך עוד גנים. יש את כל נושא הים. אסור לעצור. זה שלב קריטי לחדרה. העיר שלנו מתפתחת בקצב לא יאומן. רק בשנה האחרונה חצינו את ה-100 אלף תושבים כשגדלנו בכ-15 אלף תושבים לכ-110 אלף. הבנייה מביאה את התושבים לעיר שלנו. אנחנו ע"פ כל התחזיות תוך 15 שנה נכפיל את עצמנו לכרבע מיליון תושבים. הייתה תל אביב, היו הרצליה ונתניה, והשלב הבא זה אנחנו. ברור שזה בגלל מחירי הדירות וזו בדיוק נקודת הזמן שאנחנו צריכים לשים לב שקבל מה שערים אחרות מקבלות. בגלל זה אנחנו לומדים מהערים האלה כל מה שצריך, למשל שיהיו לנו אזור תעשיה כמו שנדרש ויהיה לתושבים חוף ים כמו שצריך ויהיו להם מבני ציבור מדרגה ראשונה. התושבים באים והעסקים באים. הנה רפא"ל מגיעים, ומיקרוסופט מגיעים ובפיתוח הזה צריך להתעסק יומיום".

אתה מתמודד על ראשות חדרה בבחירות הקרובות?

"אני ראש העיר בפועל, עם כל הסמכויות של ראש עיר. זה אומר שאני סולל את הדרך לשלב הבא. כשנגיע לשלב בו נצטרך לזמן בו צריך לצאת בקמפיין אז נכריז ונצא. בינתיים אני בעשייה מול התושבים והעובדים ובעלי העסקים שפועלים בעיר וטבעי שאם התושבים שרואים שאני נותן שירות ירצו שאמשיך לא אני מי שיעצור את זה. בתפיסה שלי התפקיד הזה הוא מתן שירות. אנחנו לא מפעל. אנחנו לא מייצרים מוצרים. אנחנו נותנים שירות ואנשים יודעים להכיר על זה תודה פעם בחמש שנים, בקלפי. עברתי מערכות בחירות גם לוועד עובדים, גם בהסתדרות, גם בעירייה ועכשיו בעזרת השם אולי גם לראשות העיר. זה נראה לי דבר טבעי ואולי בגלל זה אני גם לא מתעסק בזה. לא רואים אותי מתעסק ביחסי ציבור. רואים אותי עובד. אני לא שולל את האפשרות להמשיך. אני כאן בשביל התושבים. הם קובעים."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully