וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היועצת המשפטית לממשלה הוציאה כרטיס אדום לצביקה גנדלמן ראש העיר חדרה

עודכן לאחרונה: 8.9.2022 / 18:45

המאבק בשחיתות הציבורית - היועצת המשפטית לממשלה, מבקשת מבית המשפט העליון להאריך את השעייתו של צבי גנדלמן מכהונת ראש עיריית חדרה. "חזרתו של גנדלמן לכהונתו כראש עיריית חדרה, חורגת ממתחם הסבירות באופן קיצוני"

היועצת המשפטית לממשלה, בעתירה לבג"ץ, מבקשת מבית המשפט העליון להאריך את השעייתו של צבי גנדלמן מכהונת ראש עיריית חדרה, ובכך לבטל את החלטת הוועדה לבחינת השעיית ראשי רשויות בשל הגשת כתבי אישום.

לחלופין, מבקשת היועצת המשפטית לממשלה להורות על השבת הדיון בעניינו של צבי גנדלמן לוועדה לשם קבלת החלטה חדשה בבקשה להארכת ההשעיה. ע"פ החלטת הוועדה, היה אמור גנדלמן לשוב ללשכתו בעירייה - מחר. "ההחלטה שהתקבלה, תוך חזרתו של גנדלמן לכהונתו כראש עיריית חדרה, חורגת ממתחם הסבירות באופן קיצוני המצדיק התערבות בית המשפט.", טוענת היועמ"שית, גלי בהרב מיארה.

יוזכר כי כנגד גנדלמן הוגש באוקטובר אשתקד כתב אישום בעבירות חמורות של שחיתות ציבורית. בתמצית, כתב האישום מייחס לו עבירות שונות של מרמה והפרת אמונים, מידע כוזב או פלט כוזב, קבלת דבר במרמה ושיבוש מהלכי משפט. זאת, בגין מעשים שנעשו על-ידו, לכאורה, "לאורך כהונתו הראשונה בתפקיד ראש עיריית חדרה, בזיקה לתפקידיו כראש העיר וכנושא בתפקידים נוספים, ותוך ניצול מובהק של מעמדו ותפקידו הציבורי".

מימין: צביקה גנדלמן, ראש העיר המושעה, היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה וראש העיר בפועל ניר בן חיים. צילומים: שלומי גבאי וראובן קסטרו, אתר רשמי
מימין: צביקה גנדלמן, ראש העיר המושעה, היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה וראש העיר בפועל ניר בן חיים/אתר רשמי, צילומים: שלומי גבאי וראובן קסטרו

בינואר השנה, בהתאם לבקשת היועץ המשפטי לממשלה דאז, אביחי מנדלבליט, הורתה הוועדה לבחינת השעיה על השעייתו מכהונתו כראש עיריית חדרה, לאחר שמצאה כי מפאת חומרת האישומים המיוחסים לו בכתב האישום הוא אינו ראוי לכהן כראש רשות. לעמדת היועצת המשפטית לממשלה, מעת שהתקבלה על-ידי הוועדה ההחלטה כי מפאת חומרת האישומים המיוחסים לו אין הוא ראוי לכהן כראש רשות, ולפיכך יש להשעותו מכהונתו הציבורית כראש הרשות - הנחת המוצא לצורך המשך בחינת ההשעיה היא שקיימות נסיבות המצדיקות את השעייתו מכהונתו כראש רשות.

ההליך הפלילי נגד גנדלמן עודנו תלוי ועומד ומשפטו מתנהל בבית משפט השלום בחיפה, תוך שסנגורו, עורך הדין עמית חדד, ממשיך לכרסם בכשרותן המשפטית של הראיות לכאורה שאספה המשטרה במהלך החקירה. כך למשל נאלצה לאחרונה הפרקליטות להסכים כי בתיק יוגשו רק הקלטות האודיו מתוך הקלטות הוידאו שאספו מצלמות אבטחה בלשכתו, ללא הויזואליה. לכשהחליטה הוועדה לדחות את הבקשה להמשיך ולהשעות את גנדלמן ברכו על כך סניגוריו, עורכי הדין עמית חדד ליאור אפשטיין נעה מילשטיין, מאור זמיר וסוזנה יעקבי. "החלטה זו מדברת בעד עצמה, וקובעת כי האינטרס הציבורי כיום הוא בהחזרת תא"ל (בדימוס) גנדלמן לתפקידו ", מסרו, "כתב האישום שהוגש נגד גנדלמן רצוף כשלים ובעיות. הוא מנסה להפליל קשר בין ראש העיר לבוחריו באופן תקדימי ופסול". הם הדגישו כי גנדלמן "טוען לחפותו וימשיך להילחם עליה בבית המשפט"

מנגד התנועה לאיכות השלטון נזעקה והכריזה כי זו "החלטה מקוממת" וכי "זה בלתי נתפס ובלתי נסלח שראש עירייה מרשה לעצמו למעול באמון הציבור ולפגוע פגיעה מהותית במינהל התקין וממשיך לכהן בתפקידו כאשר הוא עומד לדין פלילי בגין מרמה והפרת אמונים". היא ציינה כי דיוני ההוכחות בעניינו נקבעו רק לחודש מרץ 2023. כלומר עד אז יכהן מר גנדלמן כראש עיר, טרם הוכרע האם הוא נאשם או זכאי. התנועה פנתה ליועמ"ש, ולפרקליט מחוז תל אביב למיסוי וכלכלה שיעתרו לבג"ץ נגד החלטת הוועדה, בשל פגמים שנפלו בה. בפנייתה, הדגישה התנועה כי "הותרת ההחלטה של הוועדה על כנה, תוביל לפגיעה חמורה בחוק, לצד פגיעה בעבודת הוועדה גם במקרים עתידיים של ראשי רשויות אשר יוגש נגדם כתב אישום".

ואכן, גם לעמדת היועצת המשפטית לממשלה, לא חל כל שינוי נסיבות משמעותי רלוונטי בעניין זה בזמן הלא ארוך שחלף מאז החלטתה האמורה של הוועדה. לפיכך, טוענת היועמ"שית בעתירה כי בנסיבות האמורות, סיום ההשעיה וחזרתו של גנדלמן לכהונתו כראש עיריית חדרה, יפגעו בצורה קשה באמון הציבור, ובערכים של טוהר המידות ושלטון החוק; וזאת בפרט נוכח מהות העבירות בהן הוא מואשם, "הנוגדות בבירור את טוהר המידות המצופה ממי שמכהן במשרה ציבורית, והעובדה שבוצעו, לכאורה, במהלך כהונתו ותוך זיקה לסמכויותיו ותפקידיו, וניצול מובהק של מעמדו ותפקידו הציבורי.

העתירה הוגשה על ידי מנהל מחלקת הבג"צים, עו"ד ענר הלמן ועו"ד עמרי אפשטיין ממחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה. היא באה על רקע ביקורת ציבורית שהושמעה כנגד החלטת הוועדה מעת שניתנה ועתירות נוספות שהוגשו מוקדם יותר השבוע.

התנועה לטוהר המידות באמצעות עו"ד בעז ארד, יחד עם חבר מועצת העיר שלמה בוזגלו, עתרה אמש לבג"ץ בטענה כי "החלטת הוועדה מתעלמת מחומרת החשדות כנגד גנדלמן, מהפגיעה באמון הציבור אם ישוב לכהן כראש העיר, ומעניינה הקונקרטי של העיר חדרה, בה שלושה ראשי העירייה האחרונים שעמדו בראשה נחשדו בפלילים".

משמר הדמוקרטיה הישראלית שעתר לבג"ץ אתמול באמצעות עו"ד יובל יועז ואוהד שפק, מסר כי החלטת הוועדה "מהווה התפרקות של הוועדה מחובתה לשקול את מכלול השיקולים הרלוונטיים שבהם היא מחויבת", וכי "המחויבות לשמירה על ערכי הליבה של השירות הציבורי, ובמיוחד על טוהר המידות וצביונו המוסרי של השירות הציבורי, אינה מתיישבת עם השבת גנדלמן לכהונת ראש העיר חדרה".

העותרים הגיעו שביעות רצון מצו ארעי שהוציא השופט חאלד כבוב שלשום, בעתירה דומה של מספר תושבי חדרה, להקפיא את חזרתו של גנדלמן לכהונה כראש העיר. זאת על רקע עתירת קבוצת תושבים מחדרה, המיוצגת בידי ד"ר עו"ד מתן גוטמן בטענה כי "ההחלטה תקדימית, מסוכנת, שגויה וסוטה מן ההלכות המושרשות שנקבעו על ידי בית המשפט העליון בדבר כהונת אישי ציבור עם כתב אישום" ומביעים תמיהה "כיצד ניתן יהיה לנהל הליך פלילי כאשר ראש העירייה הוא הממונה על עדי תביעה רבים? כיצד יוכל ראש העירייה לנהל את ענייני העיר כאשר עליו לעבוד בצמידות עם עדי תביעה, שצריכים להעיד כנגדו במשפטו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully