וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת בחירות 2023: על המשטרה והפרקליטות להאיץ את הטיפול בתיקי ראשי ערים חשודים בפלילים

עו"ד גילי גוטוירט, מנהלת המחלקה המוניציפלית בתנועה לאיכות השלטון

עודכן לאחרונה: 4.8.2022 / 13:24

בחירות 2023 ברשויות המקומיות יתקיימו בעוד כשנה, לא מעט ראשי ערים ומועצות בישראל, נמצאים תחת חקירת משטרה. לקראת הבחירות, הציבור זכאי לדעת מה מצבם המשפטי של נבחרי הציבור

התמשכות ההליכים הפליליים של ראשי ערים פוגעת בלגיטימציה של השלטון המקומי. לאחרונה פורסם בתקשורת כי ראש העיר שנחקר בימים אלה בחשד לסחיטה באיומים ועבירות שוחד, ומורחק כעת מלשכת ראש העיר הוא רמי גרינברג, ראש עיריית פתח תקווה.

זאת, כשיאה של חקירה משטרתית שנמשכה מזה שנה שלמה. לצערנו, גרינברג מצטרף לשורה של ראשי ערים ומועצות מקומיות אשר נחקרו ונעצרו בגין עבירות שחיתות שלטונית, כאשר נגד חלקם הוגשו כתבי אישום בגין עבירות אלו ומיעוטם גם נמצאים אשמים בסופו של ההליך. חזקת החפות של גרינברג כבודה בצידה, אבל המקרה הנוכחי מאפשר לקיים דיון גדול יותר בשאלת השחיתות של נבחרי ציבור ברשויות המקומיות.

מה קורה כשראש עיר, לא עלינו, מצוי תחת חקירה משטרתית בחשד לשחיתות? כמה זמן עובר עד שההליך הפלילי בעניינו מסתיים, אם בהחלטה שאין מספיק ראיות ולכן צריך לסגור את התיק או בהחלטה שיש להתקדם והגשת כתב אישום. במילים אחרות: במקרה של גרינברג, כמה זמן ייקח עד שתושבי פתח תקווה, עיר גדולה בישראל, ידעו האם האיש שעומד בראש העירייה ומנווט את המדיניות שלה עבור תושבי העיר - אכן ראוי להנהיג אותה ?

ב-2019 נוסף סעיף 57א לחוק סדר הדין הפלילי לספר החוקים, אשר מחייבת את סיום הליכי הגשת כתב האישום לאחר תום החקירה בהתאם להנחיות היועץ המשפטי לממשלה. בהנחיות אלו נקבע שבאשר לעבירות פשע, כמו עבירות עבירות שלטוניות כגון שוחד, יש להגיש כתב אישום עד שנה מיום סיום החקירה, למעט כמה חריגים, כמו משך זמן ההמתנה לקיום שימוע וכן הלאה.

מדיווח עדכני לכנסת בעניין יישום הסעיף, עולה כי ב-99% מהמקרים הפרקליטות עומדת במועדים שנקבעו בהנחיה. עם זאת, דווקא הליכים פליליים של נבחרי ציבור ברשויות המקומיות מאופיינים כהליכים ארוכים ומתישים.

עו"ד גילי גוטוירט, מנהלת המחלקה המוניציפלית בתנועה לאיכות השלטון. צילום: אליסון בשניס, אתר רשמי
עו"ד גילי גוטוירט, מנהלת המחלקה המוניציפלית בתנועה לאיכות השלטון/אתר רשמי, צילום: אליסון בשניס

קחו, למשל, את המקרה של צבי גנדלמן, ראש עיריית חדרה, שהוגש נגדו כתב אישום בגין מרמה והפרת אמונים ולאחרונה הושעה על ידי הוועדה לבחינת השעיית ראשי רשויות. הוא נחקר ב-יוני 2018, ובחלוף חצי שנה, המשטרה המליצה להעמידו לדין בסוף 2018. כמעט שלוש שנים אחרי סיום החקירה, באוקטובר 2021 הוגש נגדו כתב אישום.

משמע, במשך קרוב לארבע שנים, כמעט קדנציה שלמה בשלטון המקומי, מתקיים הליך פלילי תלוי ועומד בעניינו. וזה, בלי לציין שרק בתחילת 2023 נקבעו דיוני ההוכחות הראשונים במשפטו, ולכן יש סיכוי סביר שעד ליום הבחירות הבאות בשלטון המקומי, באוקטובר 2023, תושבי העיר חדרה לא ידעו האם ראש העיר שלהם, שנחקר בעבירות שחיתות שלטונית, הוא זכאי או אשם.

הם ייאלצו להסתמך על תחושת הבטן שלהם - ולא על אמת מוצקה. והדבר נכון גם לשנות כהונתו של גנדלמן - למעשה, כל הקדנציה האחרונה שלו "צבועה" בהליך הפלילי, שלא מאפשר לאף החלטה או פעולה של ראש העיר להיראות ציבורית - כלגיטימית לגמרי, וזאת בנוסף על הימשכות ההליכים שפוגעת בזכויות האזרח של מר גנדלמן כנאשם בפלילים.

הליכי החקירה וההעמדה לדין של נבחרי ציבור ברשויות המקומיות הם כל כך ארוכים וממושכים, ופוגעים גם בנבחר הציבור, שעננת הספק מרחפת מעליו וכמובן פוגעים גם בציבור התושבים בעיר, שמאבד אמון הן ביושרת נבחר הציבור והן ברשויות שלטון החוק. להתמשכות ההליכים הפליליים יש השפעה על יציבות השלטון המקומי בפועל והם מערערים את הלגיטימיות שלו, גם אם נדמה שמדובר בשלטון יציב שמתחלף כל חמש שנים ולא כל כמה חודשים, בניגוד לשלטון המקומי.

נקווה שבמקרה של רמי גרינברג, ראש העיר "התורן" שנחקר, הדברים ייראו אחרת - ותושבי פתח תקווה וגם הוא כאדם פרטי, יקבלו תשובות ובהירות בעניין - באופן היעיל והמהיר ביותר שניתן.

על המשטרה והפרקליטות להאיץ את הטיפול בתיקים של נבחרי הציבור ברשויות המקומיות, ויפה שעה אחת קודם ועל מנת לקבל הכרעה בתיקים לפני הבחירות הקרובות לשלטון המקומי, באוקטובר 2023, והציבור זכאי ללכת לקלפי בידיעה ברורה מה מצבם המשפטי של נבחריו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully