וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הן ירוקות והן גאות בכך - הערים המקדמות את איכות הסביבה בצפון

עודכן לאחרונה: 30.5.2022 / 13:40

מדד וואלה! מקומי - נבחרת הרשויות והערים בצפון הארץ המובילות ומקדמות מיזמים ירוקים למען איכות הסביבה

ירוק, איכות הסביבה וכדור הארץ כמעט תפור על צפון הארץ. המרחבים האינסופיים של הטבע, מפלי המים והכנרת, שמים את ערי הצפון כאחד המקומות המובילים בקידום מיזמים ירוקים לשמירת כדור הארץ.

הרכבים החשמליים ביקנעם, יער הפירות המיוחדים בקדימה צורן, הגגות הסולריים של עמק יזרעאל, המרחב הביוספרי של המועצה האזורית מגידו, שביל סובב פרדס חנה כרכור, מהפיכת ייצור החשמל במעלות תרשיחא, עיר הנחלים בקריית שמונה ואסיפת האזרחים של קריית טבעון בנושא הטמנת פסולת.

יקנעם - עמדות טעינה לרכבים חשמליים

עיריית יקנעם חושבת ירוק, ולראשונה בישראל ובהמשך למדיניות העירונית לפיתוח בר קיימא ובהתאם להחלטת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה חלה חובת התקנת תשתיות לחיבור עמדות טעינה עבור רכבים חשמליים בכל בקשה להיתר בנייה של פרויקט מגורים חדש בעיר.

כפועל יוצא מכך בכל פרויקט בנייה שמאושר בעיר, כל החניות יהיו מוכנות לטעינת רכב חשמלי, כך שהדייר שייכנס לביתו החדש כבר ייהנה מתשתיות מלאות ויוכל לבחור את החברה שמתאימה לרכבו לטעינה חשמלית. התשתיות יהיו קיימות בכל החניות בלא יוצא מן הכלל ללא קשר אם למשפחה יש רכב חשמלי או לאו. התקנה מיושמת בשטח הלכה למעשה מזה מספר חודשים בבנייני מגורים עם ארבע יחידות ומעלה. בנוסף לכך, בשטחי חניה ציבורית נדרשת הכנת תשתיות לרכב חשמלי ב-30% ממקומות החניה הדרושים לפי תקן חניה, וכך גם בשטחי חניה במבני תעשייה חדשים לרבות משרדים, מסחר ועוד.

ראש העיר יקנעם, סימון אלפסי: "יקנעם חושבת ירוק ודואגת להיות חלוצה בתחומים רבים במטרה לשמור יותר ויותר על הסביבה. המגמה העולמית היא לעבור לרכבים חשמליים מאחר והם הרבה יותר נקיים לסביבה, ואנו דואגים לתשתיות בהתאם. ביקנעם שמירה על הטבע ומשאביו, הסביבה וכדור הארץ היא דרך חיים".

יקנעם - עמדות טעינה לרכבים חשמליים. צילום - דוברות יקנעם, אתר רשמי
יקנעם - עמדות טעינה לרכבים חשמליים/אתר רשמי, צילום - דוברות יקנעם

יער הפירות המיוחדים של קדימה צורן

יער עירוני שהוקם ביוזמת הקהילה, הורים לילדים עם צרכים מיוחדים במסגרת פעילות של "מיוחדים בשרון" בשיתוף מועצת קדימה צורן ותנועת הנוער המקומית. בשנת 2020 כחלק ממדיניות המועצה לקידום השוויון, החליטה המועצה להנגיש את הגן ולאפשר לילדים המיוחדים ולכלל האוכלוסייה ליהנות מפעילויות של משחק ובילוי משפחתי. המקום משלב בתוכו ערכים של שוויון, טבע, קיימות, חקלאות, ערבות הדדית, שילוב בקהילה ואהבת אדם. לכל אחד זכות לבלות בחיק הטבע.


קרן גרין, ראש המועצה המקומית קדימה-צורן: "קדימה-צורן מהווה מודל ראוי לשיתוף התושבים והתושבות בקידום מרחבים ירוקים וריאות ירוקות. מרחב ירוק טומן בחובו מגוון רחב של אפשרויות לקהילה ולשם אנו שואפים להעניק לתושבים שלנו את המיטב מהטבע. נמשיך לקדם מרחבים ירוקים בהשראת האמנה הסביבתית שחתמנו עליה יחד עם הקהילה שלנו והתושבים המסורים".

עוד בוואלה!

ראש העיר רעננה - "הפכתי להיות מאויים, ניפצו את חלון הרכב שלי"

לכתבה המלאה
יער הפירות המיוחדים של קדימה צורן. צילום - יואב פלד, אתר רשמי
יער הפירות המיוחדים של קדימה צורן/אתר רשמי, צילום - יואב פלד

קריית שמונה - עיר הנחלים

קריית שמונה ממוקמת בלב הגליל העליון, "ארץ פלגי מים". נחלים חוצים ומקיפים את העיר ובתחומיה נביעת מעיינות לאורך כל השנה. נחל הזהב הוא הנחל הראשי החוצה את העיר לכל אורכה מצפון עד דרום, ולגדותיו שכונות מגורים, מוסדות חינוך, מבני ציבור ואזורי מסחר ותעשיה. עיר הנחלים הינה תכנית עירונית בהובלת עיריית קריית שמונה ורשות כנרת ונחלים, לצד עשרות שותפים נוספים, שמטרתה להפוך את נחלי העיר למחוללי שינוי במרקם העירוני הקיים.
במסגרת התכנית הושבו מקטעי נחל למצבם הטבעי ושוחררו מחסומים הידרולוגיים רבים. צמחי הגדה, הדגים ובעלי הכנף שבו לנחל שתומך כעת במערכת אקולוגית מגוונת ויציבה.

ראש העיר אביחי שטרן: "אנו שמחים לקדם אל תוכנית "עיר הנחלים" בקריית שמונה. על פי התוכנית, יתפקד האזור כיחידה אחת, בה קריית שמונה תהווה את הלב העירוני אשר מקיים יחסי גומלין עם העוגנים במרחב הכפרי והעוגנים במרחב הטבעי. האזור כולו נהנה מארבעה מיליון תיירים שפוקדים אותו מדי שנה ואין ספק, כי קריית שמונה תהיה כעת אטרקטיבית יותר למבקרים באזור".

עיר הנחלים - קריית שמונה. צילום- דוברות קריית שמונה, אתר רשמי
עיר הנחלים - קריית שמונה/אתר רשמי, צילום- דוברות קריית שמונה

מערכות סולאריות בגגות הציבוריים בעמק יזרעאל

המועצה האזורית עמק יזרעאל חרטה על דיגלה את ערכי השמירה על הסביבה ועל איכות חייהם של תושביה, שכניה והאזור כולו, במסגרת כך בוצעו מספר פרויקטים שתכליתם התייעלות אנרגטית: הותקנו מערכות סולאריות בכל הגגות הציבוריים תוך הגעה לאיפוס אנרגטי, נבחר זכיין להקמת גגות סולאריים מעל מגרשי הספורט ברחבי המועצה, נעשים מהלכים לעידוד התעשייה והתושבים להתקנת מערכות סולאריות על הגגות, הוחלפה תאורת הרחובות לתאורת לד חסכונית, הוקמו 20 עמדות טעינה לרכבים חשמליים בחניון המועצה והחל מהלך להחלפת רכבי עובדי המועצה לחשמליים. בנוסף, החל פיילוט של קירוי סולארי להטענת הרכבים החשמליים.

ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל, אייל בצר: "המועצה האזורית עמק יזרעאל מובילה את מהפכת הרכבים החשמליים באזור ומהווה דוגמא ועידוד לתושביה לגבי מעבר לתחבורה ירוקה, כבחירה הנכונה מבחינה אנרגטית וסביבתית. כבר היום, המועצה מייצרת חשמל, בעצמה, עבור כל מבני הציבור שלה ובכך מפחיתה הוצאות באופן משמעותי ובה בעת תורמת לאיכות הסביבה ובנוסף, יישובי המועצה מובילים בייצור חשמל מפאנלים סולאריים על גבי גגות".

מערכות סולאריות בגגות הציבוריים בעמק יזרעאל. צילום - דוברות עמק יזרעאל, אתר רשמי
מערכות סולאריות בגגות הציבוריים בעמק יזרעאל/אתר רשמי, צילום - דוברות עמק יזרעאל

המרחב הביוספרי של המועצה האזורית מגידו

מרחב ביוספרי הוא תוכנית עולמית לניהול אזורים על פי עקרונות של פיתוח בר קיימא. בעולם יש מעל 700 מרחבים ביוספרים בכ-150 מדינות כאשר בישראל יש (כרגע) רק מרחב ביוספרי אחד שמוכר על ידי ארגון החינוך, המדע והתרבות של האומות המאוחדות אונסק"ו ומתפקד בהתאם לכללים הנדרשים- מרחב ביוספרי מגידו שגבולותיו חופפים לגבולות המועצה.

במסגרת הכרה במרחב הייחודי, שטחי המועצה האזורית מגידו מחולקים לשלושה סוגי שטחים על פי דרגות שימור ופיתוח (ליבה, חיץ ומעבר) כאשר לכל אזור יש כללים והגדרות מה ניתן לפתח ומה לא. משמעות הדבר היא כי כל הפיתוח בשטחי המועצה נעשה בהתאם לכללים האלו ורק באזורים המתאימים.

מנהלת המרחב הביוספרי במגידו הגר ראובני: "התנהלות המועצה כמרחב ביוספרי מקדמת תפיסת עולם של קבלת החלטות על בסיס שיקולי סביבה וראיית צרכי הדור הנוכחי והדורות הבאים. אנו פועלים מתוך אחריות סביבתית ואחריות כלפי התושבים שלנו וכל תושבי ישראל לשמירה על פיתוח בר קיימא. אנו רואים בתושבים שותפים מלאים להתנהלות זו ולשמירה משותפת על האזור".

המרחב הביוספרי של המועצה האזורית מגידו. צילום: רן פרץ, אתר רשמי
המרחב הביוספרי של המועצה האזורית מגידו/אתר רשמי, צילום: רן פרץ

21 מערכות סולאריות במעלות תרשיחא

עיריית מעלות תרשיחא מקדמת פרויקטים לניהול וייצור אנרגיה בעיר בעזרת הקמת מערכות סולאריות על גגות מבנה ציבור. נכון להיום יש בעיר 25 מערכות סולאריות המפיקות כ 1.4 מגה. בעקבות הקמת המערכות על הגגות, בוצעו שדרוגים והוחלפו גגות באולמי ספורט בבתי ספר.

ייצור חשמל מאנרגיית השמש מבטיחה לרשות הכנסה קבועה ושוטפת ומקדמת אותה כרשות לעבור לאנרגיה ירוקה והתייעלות אנרגטית .

ראש העיר מעלות תרשיחא ארקדי פומרנץ התייחס לנושא: "מסתבר שיש חדש תחת השמש בעיר מעלות תרשיחא, יש לנו יעד מרכזי כרשות מקומית והוא לייצר כמה שיותר את צריכת החשמל שלנו באנרגיה מתחדשת וירוקה. אנו שבעי רצון מהתקדמות בפרויקט חשוב זה ושוקלים בהחלט להרחיבו גם בתחום תאורת הרחובות ובתחום השילוט העירוני".

21 מערכות סולאריות במעלות תרשיחא. צילום - דוברות מעלות תרשיחא, אתר רשמי
21 מערכות סולאריות במעלות תרשיחא/אתר רשמי, צילום - דוברות מעלות תרשיחא

אסיפת האזרחים בקריית טבעון

אסיפת אזרחים - מה זה בדיוק?

מתוך הרצון לחבר בין מקבלי החלטות לבין האזרחים, נולד הרעיון של אספות אזרחים. כוחה של אספת האזרחים נעוץ בהגרלת המשתתפים מקרב האוכלוסייה, תוך שמירה על ייצוגיות לקבוצות דמוגרפיות רבות כך שהאספה מטפחת את השונות ומאפשרת לכל הקולות להישמע, גם ובעיקר את הקולות שאינם נשמעים בדרך כלל. במהלך האספה מתקיימת למידה משותפת, דיון מונחה על ידי מומחים בתחום וחשיבה מעמיקה המחזקת את האמון והזיקה בין האזרחים והאזרחיות, האחד עם השנייה ובינם לבין הרשות המקומית. בסופו של תהליך מגישים האזרחים את מסקנותיהם אודות השאלה בה דנו, מתוך ציפיה הדדית כי נבחרי הציבור ייאמצו אותן.

לפני כחצי שנה נבחרה קרית טבעון מתוך עשרות רשויות לקיים את אסיפת האזרחים הראשונה בישראל, השבוע התהליך הגיע לסיומו, האספה דנה בשאלה - כיצד קריית טבעון יכולה להיערך להפחתה משמעותית של פסולת המיועדת להטמנה? והגישה את מסקנותיה לראש המועצה עידו גרינבלום.

אסיפת האזרחים בקריית טבעון. צילום - דוברות קריית טבעון, אתר רשמי
אסיפת האזרחים בקריית טבעון/אתר רשמי, צילום - דוברות קריית טבעון

24 קילומטרים של שביל סובב פרדס חנה כרכור

שביל סובב פרכו"ר, אורכו 24 קילומטרים, מקיף את המושבה פרדס חנה כרכור ויוצר חיבור של המושבה עם השטחים הפתוחים המקיפים אותה. השביל מחבר בין אתרי מורשת וטבע מקומיים וכולל נקודות חן ונוף רבות המשמשות מוקד משיכה לטיולים, בילוי בחיק הטבע ופעילויות פנאי וספורט.

את השביל יזם ומיפה תושב המושבה, עמיקם הרפז, ובחודשים האחרונים המועצה לקחה את היוזמה צעד אחד קדימה והפכה אותו משביל רעיוני לשביל פיזי מסומן לרווחת התושבים והציבור הרחב. לצד זאת בשיתוף החברה להגנת הטבע החלו שכבת כיתות ד' בבתי הספר לאמץ בשביל ולחבר את מערך הלימודים ללמידה מבוססת מקום שמשלבת חקר ולמידה תוך התנסות בסביבה והכרת הערכים ומורשת המושבה.

הגר פרי יגור, ראש המועצה המקומית פרדס חנה כרכור: " פרדס חנה כרכור מושבה שבראש סדר העדיפויות שלה זה ערכי טבע, ספורט ופנאי, נוף ומורשת. 50% מהשטחים הסובבים את המושבה שלנו הם שטחים חקלאיים ונופים פתוחים וייחודיים. אני מזמינה אתכם לשטח הפתוח עם החברים והמשפחה אלינו לפרדס חנה כרכור. מודה לכל מי שלקח חלק במיזם השביל.

24 קילומטרים של שביל סובב פרדס חנה כרכור. צילום - דוברות פרדס חנה, אתר רשמי
24 קילומטרים של שביל סובב פרדס חנה כרכור/אתר רשמי, צילום - דוברות פרדס חנה

החניון הסולארי בעמק חפר

בפארק התעשיות עמק חפר נמצא החניון הסולארי הגדול בארץ, המייצר כ-500,000 קילוואט חשמל בשנה, וכ-20 עמדות טעינה כפולות לרכבים חשמליים פרוסות ברחבי העמק. בנוסף: פאנלים סולריים הותקנו בשישה מאגרי מים בעמק, ומייצרים את כל האנרגיה להפעלתם.

ראשת המועצה ד"ר גלית שאול: "המועצה האזורית עמק חפר מובילה תפיסה המשלבת חדשנות וקיימות, במיזמים פורצי דרך שמטרתם מעבר לאנרגיה ירוקה, ולצד זאת - שמירה על השטחים הפתוחים ואתרי הטבע המרהיבים שלנו. נמשיך לעשות זאת ביתר שאת למען הסביבה שלנו, למען התושבים והמבקרים - ולמען דור העתיד".

החניון הסולארי בעמק חפר. צילום - דוברות עמק חפר, אתר רשמי
החניון הסולארי בעמק חפר/אתר רשמי, צילום - דוברות עמק חפר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully