וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה סופי? - העיר יקנעם עילית תגדל בכ -900 דונם

עודכן לאחרונה: 23.5.2022 / 17:03

השרה איילת שקד, הכריעה בסכסוך קרקעות בצפון. השרה החליטה על העברת כ- 600 דונם ממועצה אזורית מגידו לעיריית יקנעם, וכן העברת 300 דונם נוספים משטח ללא שיפוט, זאת במטרה לקדם מגורים ותעסוקה בעיר יקנעם. מועצת מגידו שוקלת לפנות לבג"צ

במהלך השנים בחנה הוועדה הגאוגרפית מספר חלופות, ביניהן העברת כ- 2000 דונם סמוך לישובים אלייקים ועין העמק והעברה שטחים הצופים על חוות עמק השלום.

בשל החלטת השרה שקד על שמירת צביונו של "עמק השלום", ולבקשת המועצה האזורית מגידו, הוחזר הנושא שוב לבחינה נוספת בוועדה עם הצעה לחלופה שלישית הכוללת את השטחים מצפון ליקנעם ובצמוד לצומת התשבי. על הוועדה הוטל לבחון את שלוש החלופות, והיא הגישה למנכ"ל משרד הפנים את המלצתה הכוללת העברת כ- 1,000 דונם מדרום לעיר וכן שטח מצומצם של כ- 600 דונם באזור הצופה על עמק השלום.

ראש העיר יקנעם עילית, שרת הפנים ומנכ"ל משרד הפנים. צילום -  דוברות יקנעם עילית, אתר רשמי
ראש העיר יקנעם עילית, שרת הפנים ומנכ"ל משרד הפנים/אתר רשמי, צילום - דוברות יקנעם עילית

החלטת השרה התקבלה לאור המלצת מנכ"ל משרד הפנים יאיר הירש ובעקבות דו"ח הוועדה הגאוגרפית חיפה אשר דנה בנושא מאז 2017.

שרת הפנים איילת שקד: "הבטחנו וקיימנו - העיר יוקנעם תורחב בכ- 900 דונם אשר יסייעו בקידום המגורים והתעסוקה בעיר, וזאת תוך שמירה על צביונו של "עמק השלום".

מנכ"ל משרד הפנים, יאיר הירש: "לאחר דיונים ארוכים בנושא, שמיעת שתי הרשויות והקשבה לתושבים עצמם, הגענו להחלטה שתטיב עם הרשויות, תאפשר ליוקנעם לגדול ולהתפתח ותשמור על השטחים הפתוחים במועצה האזורית מגידו. החלטה זו משקפת את האיזון העדין שיש לעשות בין הפיתוח העירוני לשמירה על השטחים הפתוחים".

השרב שקד בסיור ביקנעם עילית. צילום -  דוברות יקנעם עילית, אתר רשמי
השרב שקד בסיור ביקנעם עילית/אתר רשמי, צילום - דוברות יקנעם עילית

ממועצה אזורית מגידו נמסר - החלטת שרת הפנים איילת שקד להעביר לעיר יקנעם עלית שטח צמוד למושב עין-העמק, גם אם מדובר בשטח מצומצם יחסית לתוכנית המקורית, מגיעה לאחר מאבק ממושך של מועצה אזורית מגידו מול משרדי הממשלה וגופי התכנון. מבחינתנו המאבק לא תם, ואנחנו מאמינים שההחלטה אינה סוף פסוק ונעשה הכל על מנת לבטל אותה בבג"צ.

היום זו מגידו, מחר אלה כל 54 המועצות האזוריות שמעניקות למדינת ישראל את ההגנה על  השטחים הפתוחים על ההתיישבות על החקלאות ועל הביטחון הפיזי, הקיומי והתזונתי. מצער שהשרה לא הקשיבה להנהגת המגזר הכפרי ולראשי המועצות האזוריות שביקשו לא לפגוע בהתיישבות ובחקלאות. גם בשמם ועבורם - לא נוותר.
העברת השטח המצומצם, משמעותה פגיעה קשה בשני מושבים ותיקים שהינם יישובים שורשיים, של אנשי אדמה ועמל שכעת ייפגעו קשות אם בשטחם יקום רובע עירוני גדול.
יש לזכור, העיר יקנעם עלית בנויה באופן מרווח ומאופיינת בבנייה נמוכה, וניתן לבצע בה התחדשות עירונית שיכולה להכפיל את האוכלוסייה בתוך שטחה שלה. במקום לנצל את הקרקע ואת עתודות הקרקע שלה, יקנעם עלית פוזלת לצדדים ומקבלת למרבה הצער חיזוק וגיבוי לכך משרת הפנים, בלחץ כבד של משרד השיכון.

מועצה אזורית מגידו בלמה חלק נכבד מתוכנית נוראה להעברת שטחים (2000 דונם) ליקנעם עלית לפני  חמש וחצי שנים - כנגד כל הסיכויים, גם בעזרתה החשובה  של השרה איילת שקד, והמועצה תמשיך להיאבק בכל הדרכים כדי למנוע ולבטל גם את ההחלטה החדשה. בשלב ראשון נגיש עתירה לבג"צ כנגד החלטת שרת הפנים ובמקביל נשקול צעדים נוספים".

מהחברה להגנת הטבע נמסר: "החברה להגנת הטבע, שהייתה שותפה למאבק הציבורי והמקצועי, ביחד עם מטה המאבק להצלת עמק השלום, נגד העברת שטחי עמק השלום, לצורך קידום בנייה, מברכת את השרה שקד, על ההחלטה לשמור על עמק השלום. החברה להגנת הטבע, תפעל במוסדות התכנון, על מנת להבטיח מקסימום של שמירה והגנה, על המסדרונות האקולוגיים שבאזור וכי לא יהיה פיתוח יותר, של העיר יקנעם, לכיוון דרום".

מעיריית יקנעם נמסר: "אנו מברכים את שרת הפנים, איילת שקד על החלטתה. יקנעם היא עיר מאוד אטרקטיבית בין היתר בזכות שני מרכזי הייטק ומרכז לאו טק, מערכת חינוך פורצת דרך, עיר ירוקה מובילה, עיר צעירה עם איכות חיים גבוהה ועוד, ומאחר ולעיר אזלו כמעט כל עתודות הקרקע לבנייה נאבק ראש העיר, סימון אלפסי כבר משנת 2016 על הרחבת שטח השיפוט של העיר למען הבטחת עתידה ולמען הדורות הבאים שגדלים כאן ויירצו להישאר בעיר שגדלו.

אנו שמחים שלאחר שקבינט הדיור וכך גם הוועדה הגאוגרפית אישרו, קיבלה השרה שקד את המלצתם, ובשטח שהועבר ניתן יהיה לבנות 2500-3000 יחידות דיור ובכך להבטיח את עתידה של העיר וגם לסייע בהורדת מחירי הנדל"ן עבור זוגות צעירים ועבור משפרי דיור. אנו מברכים את השרה גם על שקיבלה את המלצתו של ראש העיר שיקנעם מוותרת על כל שטח בעמק השלום ושיש לשמור על השטח כירוק וללא בנייה. יישר כח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully