וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נבחרת ערי המרכז - הכי ירוקות שיש

עודכן לאחרונה: 19.5.2022 / 17:29

מדד וואלה! מקומי - נבחרת הרשויות המובילות ומקדמות מיזמים ירוקים למען איכות הסביבה במרכז הארץ

מדד וואלה! מקומי - הכירו את הערים הגדולות במרכז הארץ אשר מובילות בקידום מיזמים ירוקים למען איכות הסביבה. החזרת דבורים אל הטבע העירוני, איסור כניסת כלי רכב מזהמים, רכב חשמלי שאוסף ביגוד יד שניה, הקמת מעבר תת קרקעי לחיות בר ופיילוט בנייה ירוקה של גני הילדים.

הכירו את המיזמים הכי ירוקים בתל אביב- יפו, ירושלים, רמלה, נתניה, רמת השרון, פתח תקווה, רעננה, סביון, כפר סבא,ראשון לציון, ראש העין, חולון, חדרה, אור יהודה, אזור, קריית אונו ומועצה אזורית דרום השרון.

מדד וואלה מקומי. וואלה, עיבוד תמונה
מדד וואלה מקומי/עיבוד תמונה, וואלה

תל אביב- יפו - מיזם 'אוטובגד' למיחזור טקסטיל

עיריית תל אביב-יפו מפעילה את "אוטובגד", מיזם למיחזור טקסטיל. מדובר ברכב חשמלי ירוק שהוסב לבוטיק על גלגלים למכירה ולאיסוף של בגדי יד שנייה, המופעל על ידי אנשים עם מוגבלות.

על פי הנתונים, אחוז הטקסטיל מתוך הפסולת המעורבת המועברת לתחנת המעבר של איגוד ערים דן לתברואה עומד על כ- 4%. זאת בעוד שתושבים רבים מבקשים למסור ביגוד במצב מצויין לשימוש חוזר, במקום להעבירם למיחזור או להטמנה. מיזם "אוטובגד של הרשות לאיכות הסביבה של עיריית תל אביב-יפו נועד לתת מענה לכל אותם תושבות ותושבים המבקשים למסור את הבגדים ולהנגיש להם את המסירה לשימוש חוזר, ויחד עם זה לעודד ולהנגיש לציבור בגדי יד שניה איכותיים.

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב-יפו: "באמצעות ההפעלה של אוטובגד אנחנו תורמים לאיכות הסביבה, מצמצמים את צריכת הטקסטיל, מוזילים את עלויות הקיום, משלבים אנשים עם מוגבלויות בקהילה ומסייעים להם לרכוש מיומנויות חברתיות ותעסוקתיות. אני בטוח בהצלחת הפרויקט ומאמין במחוייבות שלנו לקיימות עבור הדורות הבאים".

תל אביב- יפו - מיזם 'אוטובגד' למיחזור טקסטיל. צילום - דוברות תל אביב - יפו, אתר רשמי
תל אביב- יפו - מיזם 'אוטובגד' למיחזור טקסטיל/אתר רשמי, צילום - דוברות תל אביב - יפו

ירושלים - איסור כניסת כלי רכב מזהמים

עיריית ירושלים, בשיתוף המשרד להגנת הסביבה, מקדמת את מיזם "אזור מופחת פליטות", לשיפור איכות האוויר בעיר. מיזם זה הינו חלק מפרויקט נרחב, הנמשך משנת 2016 ועד היום, שנועד להתמודד עם זיהום האוויר הנובע מכלי תחבורה בעיר. מיזם "אזור מופחת פליטות" קודם באמצעות חקיקה של שני חוקי עזר, אשר אוסרים על כניסת "רכבים מזהמים" לעיר ירושלים. מה שמייחד את המיזם בירושלים הוא שהרגולציה החדשה חלה על כל שטחי העיר ולא רק על חלקים ממנה. התועלת הסביבתית כתוצאה מיישום המיזם צפויה להיות ירידה של כ-10% ברמות זיהום האוויר.

ראש העיר ירושלים, משה ליאון: "אוויר הרים צלול כיין! בשנים האחרונות מתרחש תהליך מואץ וסדור להפיכת בירת ישראל לעיר ירוקה על כל המשתמע מכך - בתחבורה, בתשתיות עירוניות, בפיתוח ריאות ירוקות ועוד. עיריית ירושלים היא בין החלוצות בישראל בגיבוש וקידום היערכות מקומית למשבר האקלים, וניצבת בשורה אחת יחד עם המתקדמות שבערי הבירה בעולם. אנו מייחסים חשיבות רבה מאוד לאיכות החיים של התושבים, לערכי הטבע, המורשת והנוף ולשמירה על הסביבה וכבר התחלנו לקדם מגוון רחב של פעולות בתחום, שעיקרן הפחתת זיהום האוויר, ייצור אנרגיות מתחדשות וירוקות"

ירושלים - איסור כניסת כלי רכב מזהמים. צילום - דוברות ירושלים, אתר רשמי
ירושלים - איסור כניסת כלי רכב מזהמים/אתר רשמי, צילום - דוברות ירושלים

רמלה - תלמידי החינוך המיוחד עוסקים בפירוק פסולת אלקטרונית

קבוצת תלמידים מבית-הספר "יובלים" לחינוך מיוחד עברה הכשרה בפירוק פסולת אלקטרונית. הקבוצה משתתפת בסדנה מיוחדת מספר פעמים בשבוע, במסגרתה הילדים מפרקים את הפסולת הכוללת מחשבים, מדפסות, טלפונים, ועוד.
הפסולת מגיעה ממשרדי העירייה השונים וממפעלים באזור. לאחר פירוקה היא מועברת בחזרה לייצור. בזכות הסדנה והלמידה סביבה, אותם תלמידים עוברים גם בגרות מיוחדת בנושא.

ראש העיר מיכאל וידל: אני רואה חשיבות רבה בהגדלת היקף המחזור וצמצום כמויות הפסולת הנשלחות להטמנה. פעילות זו תניב חיסכון כספי ניכר, שיאפשר להשקיע בפרויקטים אחרים לשיפור איכות הסביבה ואיכות החיים בעיר. כדי שנחיה בעיר נקייה ומטופחת נדרש שיתוף פעולה בין העירייה והתושבים"

רמלה - פירוק פסולת אלקטרונית. צילום- דוברות רמלה, אתר רשמי
רמלה - פירוק פסולת אלקטרונית/אתר רשמי, צילום- דוברות רמלה

נתניה - מעבר אקולוגי בין שמורות טבע לבעלי חיים

ברחבי העיר נתניה ישנם אתרי טבע בעלי ערך אקולוגי רב. שם נמצאים בעלי חיים רבים, סמוך לאזורי מגורים צפופים. על מנת לשמר את מגוון בעלי החיים הקימה עיריית נתניה מעבר אקולוגי בין פארק אגם החורף (המכיל את שלולית החורף) לשמורת האירוסים, אשר ביניהם מפריד כביש עירוני דו-מסלולי (שדרות בן-גוריון) המהווה מחסום בלתי עביר לעשרות מיני בעלי חיים. מהלך זה, של הקמת מעבר תת קרקעי, מאפשר למינים השונים להמשיך לשגשג בתא שטח גדול ומגוון.

נתניה - מעבר אקולוגי בין שמורות טבע לבעלי חיים. צילום - דוברות נתניה, אתר רשמי
נתניה - מעבר אקולוגי בין שמורות טבע לבעלי חיים/אתר רשמי, צילום - דוברות נתניה

רמת השרון - מחזירים את הדבורים לעיר

רמת השרון מצטרפת לשורת של ערים בעולם המבקשות לחזק ולהשיב את הדבורים לטבע העירוני. לשם כך, הוצבו מספר כוורות דבורים במרחב העירוני, בכדי לסייע לאוכלוסיית הדבורים הנעלמת להשתקם ולהחזיר למודעות ולסביבה העירונית את הדבורים. הדבורים, האחראיות לכתשעים אחוז מהאבקת והעשרת המגוון הביולוגי בעיר, והם הולכות ונעלמות בשנים האחרונות עד כדי סכנת הכחדה.

אבי גרובר ראש העיר רמת השרון: "עיריית רמת השרון שואפת להיות עיר מובילה בתחום הקיימות. חיזוק הטבע העירוני הוא פרויקט חשוב מאוד לצד מיזמים רבים שאנו עושים בתחום הקיימות ואיכות סביבה לדוגמא, גינון בר קיימא, הפחתת ריסוס, שימוש בפסולת אורגנית, התייעלות אנרגטית, תאורה סולארית, חינוך לקיימות וסביבה בבתי הספר כל זאת כדי לחזק את הטבע העירוני ובייחוד לאור מיקומה של רמת השרון, שטובלת בשדות ירוקים".

רמת השרון - מחזירים את  הדבורים לעיר. צילום - דוברות רמת השרון, אתר רשמי
רמת השרון - מחזירים את הדבורים לעיר/אתר רשמי, צילום - דוברות רמת השרון

פתח תקווה תפעיל מערכת טכנולוגית לאכיפת מפגעי רעש בכבישים

במסגרת המאמצים בהפחתת מפגעי הרעש השונים שהתעצמו בשנים האחרונות בכלל כבישי ישראל, החל בחודשים האחרונים פיילוט ייחודי אשר עתיד להפחית את מפגעי הרעש באופן ניכר. המערכת חדשנית, מצוידת בחיישן בעל עשרות מיקרופונים קטנים שמתריע בזמן אמת על רעש מצופר כלי רכב. הזיהוי מתבצע באופן וויזואלי כך שניתן לראות את מקור הרעש והגורם שמפיק אותו הן באמצעות תמונה והן בעזרת צילום ווידאו.

ראש העיר פתח תקוה, רמי גרינברג "בשנים האחרונות גוברת תופעת מפגעי הרעש בכבישים, בהתאם להתגברות היקף כלי הרכב. אנחנו בוחנים בימים אלו מערכת טכנולוגית אשר תסייע לנו במאמצי האכיפה בנושא ובהתאם להתקדמות הפיילוט נבחן את יכולות המערכת גם כנגד מפגעי רעש הנגרמים מנסיעת אופנועים משופרים וכדומה. אני מודה למשרד להגנת הסביבה ולכלל גורמי הרשות על קידום המערכת שתדאג לרווחת התושבים ותשמור על איכות חייהם."

מערכת טכנולוגית לאכיפת מפגעי רעש בכבישים. צילום - דוברות פתח תקווה, אתר רשמי
מערכת טכנולוגית לאכיפת מפגעי רעש בכבישים/אתר רשמי, צילום - דוברות פתח תקווה

ראשון לציון - שימור 2500 עצים ותיקים

בעיריית ראשון לציון יצאו בשנה שעברה עם פרויקט ייחודי בישראל שמטרתו שימור אלף עצים ותיקים בעיר על מנת לתת להם הגנה, ובקרוב יאותרו כ-1,500 עצים נוספים. במסגרת הפרויקט, כל בקשה של יזם, קבלן או של גורם אחר לכריתה או להעתקה של עץ ותיק תצריך פנייה לקבלת אישור של ועדת השימור במינהל התכנון והבניה בעירייה, וזאת בנוסף לאישור פקיד היערות.


ראש עיריית ראשון לציון, רז קינסטליך: "זו הפעם הראשונה בישראל שיש תכנית שימור עצים מעמיקה כזו, ומדובר באחת ההחלטות חשובות והמתבקשות למען הדורות הבאים. כאחת הערים הוותיקות בישראל, עם היסטוריה ענפה ומפוארת, עלינו לדאוג לסביבה ירוקה יותר ולקדם זאת בפני הדורות הצעירים, ותוכנית שימור העצים היא חלק משמעותי בכך

ראשון לציון - שימור 2500 עצים ותיקים. צילום - דוברות ראשון לציון, אתר רשמי
ראשון לציון - שימור 2500 עצים ותיקים/אתר רשמי, צילום - דוברות ראשון לציון

רעננה - פיילוט בנייה ירוקה של גני ילדים

עיריית רעננה לוקחת חלק בפיילוט ראשוני מסוגו בארץ, בשיתוף המשרד להגנת הסביבה, המתבצע באשכול גני הילדים המוקם בימים אלו בשכונת נאות שדה, במסגרתו בניית הגנים תתבצע בבנייה ירוקה מתקדמת ויושם דגש על אקלום מיטבי לרווחת ילדי הגן, חסכון במים ואנרגיה בהפעלת הגנים, תשתית למיחזור פסולת ובנייה תוך שימוש בחומרים ידידותיים לסביבה.

ראש העיר רעננה, חיים ברוידא: "החלטת עיריית רעננה לחייב בבנייה ירוקה את כל המבנים החדשים בעיר וביצוע פיילוט גם בבניית גני ילדים, היא מדיניות עירונית פורצת דרך ומודל לרשויות נוספות. זהו חלק בלתי נפרד מכלל העשייה הסביבתית הירוקה שאנו מובילים בעיר, לרווחת התושבים ומתוך דאגה לאיכות הסביבה".

פיילוט בנייה ירוקה של גני ילדים. צילום - דוברות רעננה, אתר רשמי
פיילוט בנייה ירוקה של גני ילדים/אתר רשמי, צילום - דוברות רעננה

חדרה עוברת לתאורה חכמה

בחדרה החליפו את כל תאורת הרחוב העירונית, מעל 10,000 פנסים - שצורכת חשמל רב, לתאורת לד חכמה וחסכונית בחשמל. המערכת מאפשרת לשלוט על עוצמת האור של כל פנס בנפרד - בהתאם לתנאים הסביבתיים, תנועת כלי רכב ועוברי אורח. תאורת הלד כשלעצמה, וכן טכנולוגיית השליטה והבקרה, מאפשרות חיסכון משמעותי בחשמל המוערך בכ-55% לכל הפחות ויצירת פרויקט כלכלי לעיר.

ניר בן חיים, מ"מ ראש העיר בפועל: "חדרה היא עיר האנרגיה ומקדמת פרויקטים רבים פורצי דרך בתחום. בקרוב יוקם תאגיד אנרגיה שיאפשר לייצר חשמל "ירוק ובריא" עבור תושבי העיר ומוסדות הציבור ובכך יבטיח מרחב עירוני ידידותי, איכות חיים גבוהה וחיסכון בכסף.

חדרה עוברת לתאורה חכמה. צילום: געש תאורה, אתר רשמי
חדרה עוברת לתאורה חכמה/אתר רשמי, צילום: געש תאורה

סביון - רשות מאופסת אנרגיה

מועצת סביון השלימה פרויקט רחב היקף להפיכת המועצה המקומית סביון לרשות "מאופסת אנרגיה". סך הפרויקט נאמד בכ-10 מיליון שקל וכולל החלפת כל תאורת החוץ בשטח סביון לגופי לד חסכוניים, וכן התקנת פאנלים סולאריים בכל גגות מוסדות ומתקנים ביישוב, לרבות אולמות הספורט, בתי הספר, בתי כנסת וכן בית העלמין של סביון. לצד השמירה על הסביבה, הפיכת סביון למאופסת אנרגיה עתיד לחסוך למועצה עשרות מיליוני שקלים בשנים הקרובות.

מוטי לנדאו, ראש מועצת סביון: "מועצת סביון צועדת קדימה ומובילה באימוץ טכנולוגיות לחיסכון באנרגיה, שמירה על הסביבה ויצירת מקורות תקציביים לתפעול ושיפור פני המועצה".

סביון - רשות מאופסת אנרגיה. צילום - דוברות סביון, אתר רשמי
סביון - רשות מאופסת אנרגיה/אתר רשמי, צילום - דוברות סביון

כפר סבא - הצללה סולרית במרכז הקיימות

בכפר סבא בוצעה הצללה סולארית ברחבת מרכז מחזור וקיימות עירוני הדוגל במדיניות "אפס פסולת". מדובר במערכת חדשנית לתאורה על בסיס אנרגיה סולארית, המצלה לאורך שעות היום ומאירה בשעות החשיכה. ההצללה מתבצעת באמצעות יריעה גמישה וקלה המספקת הצללה ותאורה סולארית מקומית ללא חיבור בחשמל. הסוללה מאפשרת תאורה גם לאחר שלושה ימים ללא שמש ומערכת בקרה לשליטה על עוצמת וזמני התאורה.

ראש עיריית כפר סבא רפי סער: "חרטנו על דגלנו את נושאי הגנת הסביבה והקיימות, ואנו משלבים אותם בכלל תחומי החיים בעיר. פרויקט הצללה הוא רק דוגמה אחת למימוש תפיסת העולם של כפר סבא, המקדמת קיימות אמיתית במובנה הרחב, תוך התמודדות עם אתגרי משבר האקלים, פיתוח טכנולוגיות חדשניות, חינוך סביבתי ועוד".

הצללה סולרית במרכז הקיימות. צילום - דוברות כפר סבא, אתר רשמי
הצללה סולרית במרכז הקיימות/אתר רשמי, צילום - דוברות כפר סבא

ראש העין מתקדמת לאנרגיות חלופות ירוקות

לאחרונה הוצבו 12 עמדות טעינה לרכבים חשמליים ברחבי העיר. בעמדות שמו דגש לאיכות תשתית הטעינה, המתבטאת בהספקי טעינה גבוהים, בתקני בטיחות מחמירים ובמגוון אפשרויות להפעלה ולתשלום. בנוסף, ברחבי העיר מותקנת תאורת לדים, זאת במטרה לצמצם את צריכת החשמל העירונית.
בשנתיים האחרונות. הוחלפו למעלה מ - 10,000 גופי תאורה בכל העיר לגופי תאורת לד חדשניים, חסכוניים ויעילים בהיקף של 15 מיליון ₪. מהלך זה הינו חלק מהתייעלות אנרגטית שמטרתו שיפור תנאי התאורה וצמצום צריכת החשמל. מערכת התאורה החדשה תתרום לחיסכון משמעותי של כ-45% בצריכת החשמל העירונית בעיר.

ראש העיר שלום בן משה: "אנו מקדמים יוזמות של אנרגיה מתחדשת בבחינת נאה דורש נאה מקיים. אנו מתנגדים לתחנות כוח המופעלות ע"י גז. נמשיך לפעול בכדי לשמור על הסביבה ואיכות החיים העירונית".

מתקדמים לאנרגיות חלופות ירוקות. צילום - דוברות ראש העין, אתר רשמי
מתקדמים לאנרגיות חלופות ירוקות/אתר רשמי, צילום - דוברות ראש העין

חולון - תוכנית מתאר עם יעדים סביבתיים

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה אישרה תוכנית מתאר שקבעה יעדים סביבתיים שבגינם יאושרו זכויות בנייה נוספות.בשנה האחרונה נסתיימה באזור התעסוקה הקמתו של בניין אמות, שבו עיריית חולון שותפה, שנבנה על פי התקן היוקרתי והמחמיר ביותר לבנייה ירוקה LEED Platinum.

בצד המגרש של המגדל חורשת אקליפטוסים מרשימה שנועדה לשימור ומהווה תשתית לפיתוח גן ירוק ייחודי העוטף אותו מכל עבר. הבנייה הירוקה בתקן זה נובעת מתוך אחריות סביבתית המשפיעה מאוד על בריאות העובדים וערנותם, בנוסף לחסכון המשמעותי בצריכת אנרגיה. הבניין מתווה את הדרך להמשך הפיתוח באזור התעשייה בשל מיקומו בכניסה לאזור ובעירייה רואים בו כמייצג למיזמים הבאים באזור.

חולון – תוכנית מתאר עם יעדים סביבתיים. צילום - אמות השקעות, אתר רשמי
חולון – תוכנית מתאר עם יעדים סביבתיים/אתר רשמי, צילום - אמות השקעות

אור יהודה - מטפחים את נחל איילון

עיריית אור יהודה מקדמת בשנתיים האחרונות את השימור והטיפוח של הטבע העירוני באמצעות הכנת סקר טבע עירוני ומדריך לשימורו וכן בתכנית של 600 דונם לפיתוח מקיים של נחל איילון.

בשנה האחרונה הצטרפה העירייה לתכנית מנהיגות הנחל הדו-שנתית של רשות הניקוז ירקון והחברה להגנת הטבע עם 3 רשויות נוספות במעלה הנחל - הוקמה קבוצת תושבים שעוברת הכשרה בתחום הסביבה והטבע העירוני ומבצעת פעילויות לחיבור הקהילה לנחל ולהגברת מודעות התושבים לחשיבות הטבע העירוני בשגרת היומיום שלנו.

ראש עיריית אור יהודה, ליאת שוחט, מציינת: "אנו פועלים לטיפוח פנינת הטבע שלנו, נחל איילון, במגוון אמצעים, ומגייסים לפעילויות אלו את התושבים שנרתמים מזמנם וממרצם כדי לקדם יוזמות סביב הנחל".

אזור - מפסיקים שימוש בכלים חד פעמיים בצהרונים

המועצה המקומית אזור בשיתוף המרכז הקהילתי לוקחים על עצמם להיות חלק מהשינוי העולמי בכל הקשור לשמירה על הסביבה וחשיבה ירוקה.

בחודש האחרון התקיימו מספר פעילויות תחת הכותרת " באזור חושבים ירוק חושבים רחוק" כאשר המטרה קידום המודעות הסביבתית בקרב התושבים. גולת הכותרת הינה התקנת מדיחי כלים בכל צהרוני היישוב במטרה להפסיק את השימוש בכלים חד"פ ומתוכננות עוד פעילויות הסברה בנושא.

ראש המועצה אריה פכטר: "שמירה על איכות הסביבה ונקיטת פעולות בנושא הינה צו השעה עבור כולנו.
אני שמח שגורמי הרשות מיישמים את המדיניות שאותה גיבשנו ביחס לצמצום השימוש במוצרים חד פעמיים מתוך חשיבה סביבתית. נמשיך וננקוט בפעולות נוספות שמטרתם לשמור על סביבה ירוקה

מפסיקים שימוש בכלים חד פעמיים בצהרונים. צילום - דוברות אזור, אתר רשמי
מפסיקים שימוש בכלים חד פעמיים בצהרונים/אתר רשמי, צילום - דוברות אזור

התייעלות אנרגטית בקריית אונו

עיריית קרית אונו שואפת לאזן בין צריכת האנרגיה לייצור האנרגיה העירונית. לשם כך, החלה בפרויקט פריסת פאנלים פוטו וולטאיים על גבי מבני ציבור ברחבי העיר. הפאנלים מאפשרים הפקת חשמל מאנרגיית השמש ועוזרים להפוך את קריית אונו לעיר ירוקה על ידי מעבר הדרגתי לאנרגיה נקייה באמצעות ייצור חשמל עצמאי והפחתה וחיסכון בצריכת חשמל ממזהמים.

ישראל גל, ראש העיר קריית אונו: " המהפיכה הירוקה הגיעה לקריית אונו והתוצאות ניכרות בשטח. מלבד פריסת פאנלים פוטו וולטאיים, נסללו מסלולי אופניים לעידוד מעבר לתחבורה ירוקה והוצבו עמדות טעינה לכלי רכב חשמליים לאותה מטרה. כל זה לצד שיתוף הקהילה ומערכת החינוך בכל הנוגע לעידוד קיימות. בנוסף, העיר במהלך עבודות להחלפת התאורה ברחבי העיר לתאורת לד חסכונית ונמצאת עם היד על הדופק לגבי כל חידוש שישפר את איכות חיי התושבים ושיקדם עיר ירוקה."

מתחם קיימות חינוכי במועצה האזורית דרום השרון

המתחם החדש שהוקם בחווה החקלאית של המועצה, מאפשר לתלמידים ולתלמידות לחוות ולהתנסות הלכה למעשה בשימוש יעיל במשאבים קיימים לטובת ייצור משאבים חדשים, בדרך של מיחזור ושימוש חוזר, במטרה לצמצם פסולת. התלמידים מתנסים במהלך מעגלי של קיימות, החל משתילה בחווה, דרך טיפול וקטיף של התוצרים. את שאריות הקטיף הם הופכים לקומפוסט שמשמש לדישון הקרקע בה הם שותלים שוב.

ראש המועצה האזורית דרום השרון אושרת גני גונן מספרת: "קיימות היא ערך שבא לידי ביטוי בעשיית המועצה בכל התחומים ובראש ובראשונה אנחנו מבקשים לשלב אותה בחינוך הפורמלי והבלתי פורמלי. התלמידים שלנו חווים בידיהם ובשטח את החיבור לסביבה ולוקחים חלק פעיל ביוזמות שלנו לשמור על הטבע ולהטיב עם הסביבה שלנו".

מתחם קיימות חינוכי בדרום השרון. צילום - דוברות דרום השרון, אתר רשמי
מתחם קיימות חינוכי בדרום השרון/אתר רשמי, צילום - דוברות דרום השרון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully