וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למען הכדור - חמש הערים הכי ירוקות בדרום

עודכן לאחרונה: 16.5.2022 / 9:16

מדד וואלה! מקומי - נבחרת הרשויות המובילות ומקדמות מיזמים ירוקים למען איכות הסביבה בדרום הארץ

מדד וואלה! מקומי - הכירו את הערים המובילות בקידום מיזמים למען איכות הסביבה בדרום. לצד קידום מיזמי ענק של מערכות סולריות במקום שימוש בחשמל, שימוש בגז טבעי, סיור ליקוט בטבע והקמת יער מאכל ענק.

קפצנו לבדוק מה קורה באשדוד,ערד, אופקים, בני שמעון, מרחבים, להבים, קריית גת ויואב.

מדד וואלה! מקומי - נבחרת הרשויות המובילות ומקדמות מיזמים ירוקים למען איכות הסביבה בדרום הארץ. וואלה, אתר רשמי
מדד וואלה! מקומי - נבחרת הרשויות המובילות ומקדמות מיזמים ירוקים למען איכות הסביבה בדרום הארץ/אתר רשמי, וואלה

אשדוד - 13 דונם של יער מאכל קהילתי

פרויקט חדשני וראשון באשדוד בו הקהילה שותפה בתכנון, בהקמת היער ובתחזוקתו. קהילת נאמני היער מונה כ 200 תושבים ולאחרונה חגגו שנתיים להקמת יער המאכל.

היער העירוני הוקם בתוך פארק ותיק ברובע ט"ו של העיר ומתפרש על כ 13 דונם. מטרת הפרויקט היא ליצור מרחב טבעי, קהילתי ונעים בתוך המרקם העירוני ומעבר לגינון בריא וידידותי, ללא שימוש בכימיקלים מסוכנים, לטובת בריאות הציבור והסביבה. בשטח היער נשתלו 186 עצי פרי וכ-1,040 שיחי תבלין ומרפא , ואלו נבחרו בקפידה על מנת שיוכלו לצמוח ולגדול בתנאים קשים ויהוו בסיס טוב למערכת האקולוגית.

ד"ר יחיאל לסרי ראש העיר אשדוד - "יער המאכל, הינו פרויקט קהילתי מיוחד שתוכנן עם הקהילה ומהווה חיבור של תושבי אשדוד עם הטבע."

אשדוד - 13 דונם של יער מאכל קהילתי. צילום- דוברות אשדוד, אתר רשמי
אשדוד - 13 דונם של יער מאכל קהילתי/אתר רשמי, צילום- דוברות אשדוד

אופקים - עושים מנגל עם הגז הטבעי

לטגן חביתה על להבה שמופקת מגז טבעי, להפוך סטייק על גריל שנדלק באמצעות גז טבעי, להפעיל מכונת כביסה באמצעות גז טבעי - את כל אלה ועוד יכולים לעשות באמצעות הפעלה קלה ופשוטה של המערכת תושבי שכונת הפארק באופקים. זאת לאחר שהפכה בשנה החולפת לשכונה הראשונה בישראל שמחוברת באופן ישיר באמצעות תשתית חדשה לגז הטבעי לצורך שימוש ביתי.

ראש עיריית אופקים, איציק דנינו - "הגז הטבעי מוזיל את עלויות האנרגיה, שומר על הסביבה ירוקה ונקיה, מסוכן פחות מאשר גפ"מ ומשפר את איכות החיים של התושבים לאין ערוך. מדובר בחיבור שמוזיל את ההוצאות השוטפות באמצעות אנרגיה ירוקה - תוצרת כחול לבן. בהמשך מתוכננת הנחת תשתית לגז טבעי גם בשכונות נוספות והאתגר הבא שלנו יהיה לחבר לתשתית הגז הטבעי ולאנרגיה ירוקה את כלל העיר אופקים".

אופקים  - עושים מנגל עם הגז הטבעי. צילום- עודד קרני, אתר רשמי
אופקים - עושים מנגל עם הגז הטבעי/אתר רשמי, צילום- עודד קרני

ערד - מחוייבים להפחתת פליטות גזי חממה

בשנים האחרונות העיר ערד בחרה לשמור על משאב שטחים הפתוחים ובאופן תקדימי ביטלה שכונות חדשות בהם. לטובת עיבוי עירוני בעיר הקיימת, קידמה הנחיות מרחביות פורצות דרך לבניה בממשק עם הנחלים.המהלכים והיוזמות הסביבתיות המקודמות בעיר בתחומי נוספים משולבות לרוב יחדיו על בסיס ממשקים ודרכי פעולה דומות תוך תמיכה של תוכנית חינוכית מותאמת. שילובן של אותן תוכניות ויוזמות יוצרות בסיס רחב והוליסטי, ועוזרות לביסוסן של התוכניות כתוכניות בנות קיימא מתמשכות ומתפתחות לאורך שנים.

לפני כשנה התקיימה ועידת אקלים אזורית של ערד תמר וירוחם בהובלת היחידה הסביבתית נגב מזרחי. במעמד הועידה חתם ראש העיר על אמנה בינלאומית " CLIMA-MED" בה מתחייבת הרשות לפעול להפחתת פליטות גזי חממה. בימים אלו, שוקדים הצוותים המקצועיים בערד במיפוי פליטות ברשת וסקר תושבים ולקראתהכנת תוכנית הערכות עירונית, בה יקבעו ייעדי הפחתה ודרכי פעולה.

ראש עיריית ערד, עו"ד ניסן בן חמו: "ערד צועדת לקראת כלכלת האנרגיות המתחדשות. כבר איפסנו את חשבון החשמל העירוני, אנחנו נייצר חשמל לכל העיר ואנחנו מחנכים את הדור הצעיר לשמור על כדור הארץ ולהפיק ממנו את המיטב".

ערד - מחוייבים להפחתת פליטות גזי חממה. צילום- דוברות ערד, אתר רשמי
ערד - מחוייבים להפחתת פליטות גזי חממה/אתר רשמי, צילום- דוברות ערד

מרחבים - מייצרים חשמל בעזרת השמש

המועצה האזורית מרחבים - היתה בין הרשויות החלוצות בעצמאות בייצור חשמל, כאשר כל מבני הציבור במועצה וביישובים הותקנו מערכות סולאריות.

הפרויקט החל בשנת 2016 ומשלב בין חיסכון אנרגטי ותורם לאיכות הסביבה - על פי בדיקות המועצה האזורית מרחבים צורכת אנרגיה בהיקף של כ 1,869 טון, ארגון שצריכת האנרגיה שלו מגיע ל - 2,000 טון שווה ערך מזוט ומעלה (כ- 8 מיליון קוט"ש) נדרש ע"פ התקנות לבצע סקר לאיתור פוטנציאל לשימור וחסכון באנרגיה אחת ל-5 שנים. כך יצאו לדרך כלל הרשויות בתוך המועצה האזורית מרחבים.

שי חג'ג' ראש מועצת מרחבים ויושב ראש השלטון האזורי בישראל - הפרויקט נעשה בהסתכלות על המרחב כולו כגוף אחד וגיוס המשאבים נעשה ע"י המועצה ולא ע"י היישוב הבודד, איפשרנו להניע את הפרויקט במהירות והסרנו חסמים רבים שהיו עומדים אילו היישוב הבודד היה אמור להתמודד עימם לבד. במסגרת זו, החלטנו להשקיע בייצור חשמל מאנרגיית השמש.בהרווח הוא כפול, גם מפחיתים את הזיהום הסביבתי וגם חוסכים תקציבים שיופנו לטובת חינוך, תרבות, תשתיות ועוד."

מרחבים - מייצרים חשמל בעזרת השמש. באדיבות המצולמים
מרחבים - מייצרים חשמל בעזרת השמש/באדיבות המצולמים

בני שמעון - 1500 משתתפים בסיורי ליקוט בטבע

בזמן שכולם נמצאים עמוק במסכים, בבתים ומתניידים בעיקר ברכב, בבני שמעון קראו לתושבים להצטרף לסיור שתמציתו - חיבור אמיתי ושורשי לטבע המתחדש, מחוץ לגבולות הישוב וברגל, עם בונוס בלתי רגיל שנלווה לסיורים הללו, בישול של ארוחה שלמה מהטבע שנקטף רגע לפני ומיד הוגש לצלחת בסיום הסיור.

בבני שמעון מתקיימים מידי שנה, כבר שנה רביעית סיורי ליקוט בטבע, יותר מאלף וחמש מאות משתתפים לקחו חלק בסיורים, נהנו, למדו והתחברו לטבע מקרוב.

ניר זמיר ראש מועצת בני שמעון: "סיורי הליקוט בבני שמעון כבר הפכו למסורת. פעם בשנה, עם חילופי העונות והתעוררות הטבע שוב לחיים, יוזמת המועצה סיורי ליקוט לתושבינו, המאפשרים לצאת אל הטבע ולהתחבר אליו מהבסיס. צעירים ומבוגרים יוצאים אל הטבע לפעילות קהילתית מגבשת המחברת בין הטבע לאדם- לומדים להכיר ולכבד את האדמה והצומח ואת משמעות החיים המקיימים.

בני שמעון - 1500 משתתפים בסיורי ליקוט בטבע. צילום - ליקוט דביר, אתר רשמי
בני שמעון - 1500 משתתפים בסיורי ליקוט בטבע/אתר רשמי, צילום - ליקוט דביר

קריית גת - 610 טון קרטון מוחזרו ב 2021

מובילים בסביבה ירוקה: קרית גת בין הרשויות המובילות בישראל במיחזור נייר וקרטון. על פי הנתונים של חברת אינפיניה למיחזור, במהלך שנת 2021 נאספו בקרית גת 610 טון קרטון ועוד 57 טון נייר למיחזור. בקרית גת פרוסים 116 מיכלי נייר ועוד 63 מיכלים לאיסוף קרטונים.

ראש העיר אבירם דהרי: "קרית גת נמצאת בעיצומה של התפתחות מואצת בדרכה להפוך למרכז החדש של ישראל. אנו בונים שכונות חדשות בקצב מהיר, קולטים תושבים חדשים ותהליך האכלוס מתאפיין ביעילות ובסטנדרטים גבוהים. כפועל יוצא מכך, העירייה מתמודדת עם אתגרים מגוונים גם בתחום פינוי ומיחזור פסולת ולשמחתנו, הודות להיערכות מוקדמת ועבודה שוטפת מול התושבים אנחנו שמחים לראות נתונים חשובים אלה של מיחזור נייר וקרטון בכמויות גבוהות מאוד ביחס למספר התושבים ההולך ועולה".

קריית גת - 610 טון קרטון מוחזרו ב 2021. צילום- דוברות קריית גת, אתר רשמי
קריית גת - 610 טון קרטון מוחזרו ב 2021/אתר רשמי, צילום- דוברות קריית גת

להבים - 680 דירות נבנו בבנייה ירוקה

גם בישוב להבים מקדמים ירוק על כל מבני המועצה ברחבי הישוב הותקנו פאנלים סולאריים שמייצרים חשמל ידידותי לסביבה. 680 יחידות דיור בשכונת שרונית החדשה נבנו בבנייה ירוקה. להבים מדורגת במקום השלישי בארץ במחזור אריזות באמצעות שקיות כתומות בשת"פ עם תאגיד תמיר.


ראש מועצת להבים יוסי ניסן: "אנו מציבים את נושאים הקשורים באיכות הסביבה בראש סדר העדיפויות, פועלים לצמצום הפגיעה בסביבה בדרכים שונות, משקיעים בהגברת מודעות התושבים לנושא ומחנכים את ילדי הישוב למחזור, לשמירה על החי והטבע הסובב ולקיימות מתוך חשיבה על עתיד כדור הארץ והדורות הבאים".

להבים - 680 דירות נבנו בבנייה ירוקה. באדיבות המצולמים
להבים - 680 דירות נבנו בבנייה ירוקה/באדיבות המצולמים

יואב - 5 ק"מ של מסלול הליכה עם תאורה סולארית לאורך נחל ברקאי

מועצה אזורית יואב סיימה להכשיר בשנה האחרונה 5 ק"מ של שביל ומסלולי הליכה לאורך נחל ברקאי. לאורך השביל הוצבו עמודי תאורה סולאריים המאפשרים שימוש בטוח ונעים לאורך כל שעות היממה. השביל בחלקו סלול באספלט וחלקו מהודק במצעים ובנקודות המפגש מוצבים מחסומים לרכבים על מנת ולא לסכן את משתמשי השביל.

ד"ר מטי צרפתי הרכבי, ראש המועצה האזורית יואב ציינה כי "אנו רואים בנושאי האקלים, השמירה על איכות הסביבה, הקיימות והאקולוגיה, נדבך מרכזי במדיניות ופועלת במישורים רבים להטמיע וליישם את ההכרה בדבר חשיבות נושאים אלה. השביל שהקימה המועצה מעודד פעילות ספורטיבית, מאפשר לתושבים להגיע לתחנת הרכבת בבטחה, מעודד שימוש בתחבורה ציבורית ועושה שימוש באנרגיה מתחדשת בתאורה, כל זאת על פי החזון הירוק של המועצה".

יואב - 5 ק"מ של מסלול הליכה עם תאורה סולארית לאורך נחל ברקאי. צילום - דוברות יואב, אתר רשמי
יואב - 5 ק"מ של מסלול הליכה עם תאורה סולארית לאורך נחל ברקאי/אתר רשמי, צילום - דוברות יואב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully