וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגודל כן קובע - משרד הפנים יוצא להרפתקה שכולנו עוד נשלם עליה במזומן

ליזי דלריצ'ה, סגנית יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית גני תקווה

עודכן לאחרונה: 26.6.2024 / 12:49

תזכיר החוק שמקדם משרד הפנים, שמטרתו להפוך את כלל המועצות המקומיות לערים, הוא נטל כלכלי מיותר על רשויות מקומיות קטנות שללא שיפוי תקציבי הולם, עלולות לקרוס

העיתוי לקידום המהלך, ללא כל הכנה של ראשי הרשויות, מעלה תהיות לגבי המניעים העומדים מאחוריו. כמי שמובילה את העיר 'החדשה ביותר' בישראל חובתי להרים דגל לראשי הרשויות הקטנות: תחשבו על האתגרים הכלכליים ביום שאחרי גזירת הסרט והקונפטי

כמו כולם, גם אני הופתעתי מהחלטת משרד הפנים לקדם תזכיר חוק במסגרתו יהפכו כלל המועצות המקומיות לערים. ע"פ הנוהג המקובל בישראל, ההבדל בין סיווגה של רשות מקומית כעירייה או כמועצה נובע ממספר התושבים ברשות. בעיקרון, מועצה מקומית שמספר תושביה עולה על 20 אלף תעמוד ברף הנדרש לצורך בחינת הפיכתה לעירייה. גם אז על המועצה המקומית לעבור הליך בדיקה מסודר מול משרד הפנים המוכיח כי יש לה את היכולות הכלכליות והארגוניות להפוך לעיר.

עבור מועצות מקומיות קטנות שאינן עומדות בקריטריונים, השינוי אינו תורם להם דבר מלבד הטייטל המגיע עם מעמסה כלכלית מיותרת של משרות ותפקידים נוספים. במקום לתמוך ולחזק את הרשויות המקומיות הנמצאות במשבר עמוק מאז תחילת מלחמת 'חרבות ברזל', משרד הפנים מתעסק בסוגיות לא ענייניות, שמוסיפות עוד ועוד קשיים על ראשי הרשויות.

בעת הזו יש להתמקד בנושאי הליבה החשובים והמשמעותיים הנוגעים לתקומה והבראה של הרשויות שנפגעו במלחמה באופן ישיר או עקיף ולא להמציא חוקים שאין להם מקום במציאות הנוכחית. הרשויות המקומיות נמצאות במאבק יום- יומי לשיפור התשתיות, החינוך, הבריאות והשירותים לתושביהן. אנו זקוקים לפתרונות אמיתיים ותמיכה ממשלתית, לא לעוד עול בירוקרטי.

ליזי דלריצ'ה, ראש עיריית גני תקווה, ועידת השלטון המקומי 2024. ראובן קסטרו
ליזי דלריצ'ה, ראש עיריית גני תקווה, ועידת השלטון המקומי 2024/ראובן קסטרו

כך עושים את זה נכון

גני תקווה הפכה לעיר במאי 2023 לאחר שעברה את רף 20,000 התושבים ולאחר הליך ארוך ונחוש, בו הוכחנו למשרד הפנים שיש לנו את הכלים להפוך לעיר בישראל. הגשנו דו"ח מסודר שנבדק על ידי המשרד, שבו הצגנו את תכנית עבודה מסודרת עם תוכניות פיתוח ועוגנים כלכליים המאפשרים את שינוי המעמד. רשות קטנה שתהפוך לעיר ללא הרכיבים הללו, עלולה לקרוס כלכלית.

ההחלטה של משרד הפנים לקדם מהלך שכזה בזמן מלחמה וללא שיח מקדים מול הרשויות, מעלה תהיות לגבי המניעים הנסתרים העומדים מאחורי המהלך. נכון היה שראשי המשרד היו מנמקים בפני ראשי הרשויות היתרונות שבמהלך, לפני קידום התזכיר.

על משרד הפנים להתמקד בתמיכה אמיתית ומשמעותית ברשויות המקומיות, שנתנו מענה אדיר לתושבים בזמן המלחמה. הגיע הזמן שנעזוב את הכותרות ונתעסק במהות. ויפה שעה אחת קודם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully