וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בבית חב"ד הרצליה משלבים בין גיוס לצה"ל לעשיית מצוות

עודכן לאחרונה: 2.4.2024 / 10:10

אין אחד שטייל בחו"ל ולא נתקל בבית חב"ד, חסידי חב"ד הרצליה ממשיכים את דרכו של הרב הלפרין ומוכיחים כי ניתן לשלב בין לימוד תורה ועשיית מצוות וגיוס לצה"ל

בחב"ד הרצליה לא נחים לרגע, הם עושים רבות, בכל עת וללא תנאי למען התושבים: בן משפחה שלכם נלחם בעזה, יש מי שידאג לכם לארוחת שבת מושקעת ועשירה במיוחד שיכינו מיטב השפים בישראל, נולד לכם ילד? באמצעות "שפרה ופועה" יש מי שילווה את היולדת וידאג לכל צרכיה, הנצחת הנרצחים שהתגוררו בהרצליה, וארוחה חמה לכ-400 אנשים מדי יום ב"בית התבשיל".

בית חבד בהרצליה הוקם לפני 38 שנים על ידי הרב הלפרין ז"ל, שהיה איש אשכולות במלוא מובן המילה, גאון בתורה וגם לוחם עטור ניסיון. את השירות הצבאי שלו הוא עשה בסיירת מטכ"ל, אחרי שהודח מקורס טיס כי לא הסכים לגלח את הזקן. לפני שנה וחצי הלך לעולמו וממשיך את דרכו הרב תמיר קסטיאל, מי שמנהל את בית חב"ד בשכונת קטמון בירושלים ב27 שנים האחרונות וכעת משקיע את רוב זמנו בהרצליה.

פעילות התנדבות בבית חבד בהרצליה. צילום: חבד הרצליה, אתר רשמי
פעילות התנדבות בבית חבד בהרצליה/אתר רשמי, צילום: חבד הרצליה

הרב קסטיאל איך משלבים בין גיוס לצה"ל ללימוד תורה?

ראשית כל, הרבה חסידי חב"ד משרתים בצבא, בין בסדיר ובין במילואים, בתפקידים שונים החל מלחימה וכלה בתפקידים חשובים לא פחות כמו זיהוי חללים, רבנים צבאיים ועוד. גם אצלנו בבית חב"ד הרצליה גויס אחד משלוחי הרבי, הרב יוסף יצחק אמיתי, ב-8/10, יום אחרי האסון הנורא ושוחרר בעצם רק לפני מספר ימים ממילואים. הוא שירת במחנה שורה ועשה עבודת קודש בזיהוי וטיפול בחללים עד להבאתם לקבורה בטהרה. ובכללות, צריך לדעת שהגישה של חב"ד לנושא הגיוס היא אחרת לגמרי מכללות המגזר החרדי.

איך הגעת להרצליה?

הרב הלפרין ז"ל, שהיה אדם מאד אחראי, ראה לנכון לדאוג שמפעל השליחות האדיר שהקים בעיר הרצליה במשך 38 שנים ימשיך להתנהל באחריות ובהצלחה, וחיפש מי יוכל למלא את מקומו אחרי פטירתו. הוא היה חולה מאד ופנה אלי בבקשה זו. כמובן שלא יכולתי לסרב לו. אמנם לא חסר לי מה לעשות בשליחות בשכונת קטמון, אבל הבנתי את גודל השעה, את המצוקה שבה הרב היה. הרגשתי שאני חייב לו הכרת הטוב על כל מה שעשה למעני ונעניתי לו בחיוב. ומאז הכל היסטוריה.

כולנו מכירים את בתי חב"ד בחו"ל, אבל למה צריכים בתי חב"ד בארץ? אף אחד כאן לא הולך לאיבוד בהימאליה, ולכל אחד יש איפה לחגוג את חג הפסח

אז ראשית כל צריך לדעת שהרבי מליובאוויטש יזם, הקים ושלח שלוחים לכל רחבי העולם. לכל מקום שבו יש יהודים, ולעיתים אפילו יהודי אחד בלבד. המטרה של בתי חב"ד היא אחת - להפיץ את פנימיות התורה, תורת החסידות, בדרך של אהבת ישראל ואחדות. להיות בית לכל אחד ואחת, ולאפשר לכל איש ואשה להעמיק את הקשר שלהם לבורא, במקום בו הם נמצאים.

אז אתם מה שנקרא מחזירים בתשובה?

לא. ממש לא הגדרה נכונה. אנחנו לא מנסים לשנות אף אחד. אנחנו מנסים לפתוח בפני כל אחד ואחת את העולם של תורת החסידות, את היופי של היהדות שכבר יש לו, לתת לכל אחד את האפשרות לגלות את העומק הפנימי שלו בהווה וביכולת של הנשמה שלו. ספר התניא, עליו מושתת תורת החסידות מגלה את כוחות הנפש שיש לכל אחד, את הדרך לממש את הפוטנציאל הרוחני העצמי, ואת ההתמודדות וההסתכלות הנכונה שצריכים לנקוט בכל מצב בחיים.

הרב תמיר קסטיאל חב"ד הרצליה. באדיבות המצולמים
הרב תמיר קסטיאל חב"ד הרצליה/באדיבות המצולמים

מה יש לכם בחב"ד הרצליה?

חב"ד הרצליה זה מפעל שליחות ענק. החל מבית תבשיל שמספק כ-400 מנות אוכל חם מדי יום עד הבית לקשישים, ניצולי שואה, גלמודים, יתומים, אלמנות, נשים בסיכון, ולאחרונה גם למפונים מהדרום ומהצפון שנמצאים בהרצליה, לחיילים במוצבים רחוקים ובכלל לכל מי שצריך, חשוב לי לציין כי קבוצות רבות מגיעות להתנדב בבית התבשיל, באריזת מזון, משלוחי מנות, ציוד לחיילים ועוד. אתה רואה כאן את עם ישראל היפה, דתיים וחילוניים כאחד, תיכון הראשונים, חברות הייטק, משפחות דתיות מחו"ל. כולם יחד כתף אל כתף.

לאחר נפילתו של החייל אורי ג'רבי הי"ד, תושב העיר, ביקרנו את המשפחה היקרה את חגי ונעמי ההורים שלו, והלב פשוט נחמץ. לאחר השבעה נפגשנו שוב ואז עלה הרעיון לסייע למשפחה להנציח את אורי הי"ד. החלטנו להקים פרויקט של חלוקת מזון לזכרו ואנחנו עומדים לרשותם של ההורים בזה במאת האחוזים.

אבל מה קורה עם יתר הפעילויות של חב"ד? לא תמיד הכל מתקבל כל כך בקלות בהרצליה

זה לא סוד שיש קרע חברתי בתקופה האחרונה. רובו מגיע פשוט מחוסר הבנה והיכרות עם הדת. יחד עם זאת, כל צד צריך לעשות את המאמץ שלו למצוא את המשותף והמאחד ולא את המפלג והשונה. אני חושב שדווקא חב"ד מהווה גשר בכל מקום בעולם, וגם כאן בהרצליה.

לסיום, מה יש לך לומר לתושבי העיר הרצליה?

אני אומר לכל אחד ואחת - לפני שמעבירים ביקורת אחד על השני - בואו נעצור רגע. בואו נחשוב ונכיר אחד את השני. לכל אחד יש הרבה מעלות, כשרונות ומה לתרום לחברה. אם נשלב ידיים ונדע להעריך אחד את השני, נוכל לחיות הרבה יותר טוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully