וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירועי "מדרום" לאמנות באופקים בסימן שיקום, זיכרון ויצירה

עודכן לאחרונה: 18.3.2024 / 12:03

אירועי "מדרום" לאמנות רב תחומית יתקיימו השנה במתכונת מיוחדת בימים שני, שלישי ורביעי, 1 עד 3 באפריל, בשכונת מישור הגפן באופקים. זאת כחלק מתהליך ההנצחה העירוני של אירועי 7 באוקטובר בעיר, ותוך שימת דגש על שיקום, זיכרון, הנצחה, קהילתיות, שייכות וערבות הדדית

כבר 14 שנים מתקיים פסטיבל 'מדרום' באופקים, השנה החליטו המארגנים אחרי התלבטות לקיים אותו בשכונת מישור הגפן, אשר נפגעה באופן הקשה ביותר בטבח 7 באוקטובר. "אנו רואים באמנות כלי חזק לשיקום, התגברות ובנייה מחדש של הקהילה שלנו, ומאמינים שדרכה נוכל להעניק ביטוי לכאב, לזיכרון ולקהילתיות" אמר ראש עיריית אופקים, איציק דנינו.

האירועים יכללו בכורות, מופעים, מפגשים ואירועי תרבות ברחובות, בחצרות, בבתים ובשטחים הציבוריים ברחבי השכונה, ויכללו פרויקטים אמנותיים שפותחו במיוחד עבור הפסטיבל - לצד סיורים, מופעים, ערבי שיח, מייצבים ומייצגים, לרבות מופעים לילדים ולנוער.

אירועי מדרום (פסטיבל מדרום) לאמנות רב תחומית, מיסודה של המחלקה לתרבות - יצירה והפקה במכללה האקדמית ספיר, בשיתוף עיריית אופקים - יתקיימו זו השנה ה-14. האירועים פועלים בתפר המחבר בין אמנות, תרבות וקהילה, מתוך רצון ליצור צורות חדשות באמנות ובחברה. האירועים כולם מבוססים על אמנות שיתופית והשתתפותית, ההופכת את כולנו לפעילים בה, ובאופן זה מבקשת לערער על ההפרדה שבין יצירה לקהל.

בין האירועים, מיצב הנצחה לקורבנות העיר, יצירה ובנייה של פסל סביבתי שימושי שיהפוך למרחב ציבורי, קונצרט מיוחד של תזמורת משטרת ישראל בהצדעה לתחנת משטרת אופקים ותושבי השכונה, סיורים וסיפורים בשכונת מישור הגפן, סדנאות התמודדות בהנחיית מטפלות באמנות, בתים מארחים, אירועי מדרום לילדים, שיח עם מתנדבי זק"א באופקים תוך ליווי מוזיקלי של אהוד בנאי, סלון שכונתי ושיחות סלון, מופע "בין שדרות לירושלים" של המוזיקאי מיכה ביטון ועוד.

יצירה של אלמה מכנס קז. באדיבות המצולמים
יצירה של אלמה מכנס קז/באדיבות המצולמים

"אירועי 'מדרום', המתקיימים כאן באופקים זו השנה ה-14, הם לא רק אירועי תרבות מרתקים, אלא גם הזדמנות לחבר בין זיכרון - לתקווה", אמר ראש עיריית אופקים, איציק דנינו. "השנה, אנו מקדישים אותם לתהליך ההנצחה ולזיכרון האירועים הקשים שחווינו, ומקיימים אותם בשכונת מישור הגפן, אשר נפגעה באופן הקשה ביותר בטבח 7 באוקטובר. אנו רואים באמנות כלי חזק לשיקום, התגברות ובנייה מחדש של הקהילה שלנו, ומאמינים שדרכה נוכל להעניק ביטוי לכאב, לזיכרון ולקהילתיות".

"אנו באופקים מאמינים שלאמנות יש את הכוח לרפא, לאחד ולבנות גשרים בין אנשים", המשיך דנינו. "במיוחד השנה, מהווים אירועי מדרום פלטפורמה שמתאימה בדיוק למטרות אלו. דרך סדנאות, הופעות ופרויקטים קהילתיים - אנו מחברים בין תושבי העיר, מנציחים את הגבורה והאחריות ההדדית שהפגינו במהלך אירועי ה-7 באוקטובר, ובונים מחדש זיכרון משותף וחוסן קהילתי. זהו זמן לרקום שוב את המעטפת החברתית שלנו, להנציח ולצמוח בחזרה למעלה, יחד, כקהילה".

מדרום לילדים. צילום עדי שרגא, אתר רשמי
מדרום לילדים/אתר רשמי, צילום עדי שרגא

"פסטיבל מדרום הוא פרויקט דגל המספק במה וקול ליוצרים ויוצרות באופקים", הוסיף נשיא המכללה האקדמית ספיר, פרופ' ניר קידר. אירועי 'מדרום' השנה יתמקדו בתהליך ההנצחה העירוני של האובדן והגבורה בעיר ב-7 באוקטובר. הפסטיבל יציג את סיפורם האישי והקהילתי של תושבי העיר ובעיקר של שכונת מישור הגפן. באמצעות האמנות נדגיש את העוצמה האנושית, הגבורה, המשבר וההחלמה ונעסוק בדרכים השונות של הזיכרון וההחלמה. אני מודה לעיריית אופקים ולראש העיר, איציק דנינו, על שיתוף הפעולה רב השנים, ועל זכותנו לקחת חלק בתהליך המורכב והרגיש של ריפוי והנצחה".

"אחרי אירועי ה-7.10 לא הצלחנו לדמיין בכלל איך ניתן לקיים וליצור אירועי תרבות ואמנות בתוך המציאות המורכבת והכואבת הזו, אך היה ברור לנו שאנחנו רוצים ואף צריכים לעשות משהו", סיכמה מנהלת "אירועי מדרום", נואית זכאי. "מתוך המפגשים עם תושבים בעיר כבר בתחילת אוקטובר, הבנו כי דווקא בימים אלו לאמנות ולתרבות תפקיד קריטי בתוך תהליך השיקום, וכי העוצמה של הקהילה באופקים, הערבות ההדדית והחברות בעיר - הם אלה שיובילו אותנו בתוך העשייה. בחרנו לקיים את כל האירועים, לרבות פרויקטים ארוכים, בלבה של שכונת מישור הגפן, לנסות להשתלב במרקם החיים החדש בשכונה, ולהסתייע ביכולות ובאפשרויות שאמנות מייצרת כדי להציע יצירה ובניה של חדש - ובמקביל גם לתת מקום ומרחב לכל הטוב שיש בשכונה".

  • עוד באותו נושא:
  • אופקים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully