וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

די לפזול למרכז: שיקום העוטף מחייב שינוי תפיסה

פרופ' יהודה חדד, טור אורח

18.3.2024 / 10:40

לא עוד חיבור למרכז, אלא הקמת מוקדי חוזק של חינוך, בריאות, תעסוקה ופנאי בעוטף עצמו. הגיע הזמן שהממשלות יבינו שהפריפריה מוכרחה להיות עצמאית

השטח בו יוקם קיבוץ בארי הזמני, בסמיכות לקיבוץ חצרים. פברואר 2024. מנהלת תקומה, אתר רשמי
לא חייבים לקרב את הפריפריה למרכז. זה הזמן להתחלה חדשה/אתר רשמי, מנהלת תקומה

בשבועות האחרונים הולכים וגוברים הקולות בממשלה המדברים על החזרת התושבים ליישובי עוטף ישראל. מפוני ה-7 באוקטובר, כפי שמכנים אותם חלק מהפרשנים, או "מלח הארץ" - מגשימי החזון הציוני - כפי שאני מעדיף להגדיר את תושבי שדרות, אופקים, קרית שמונה, קיבוצי העוטף בדרום ובצפון אשר מצאו עצמם בבוקר שחור אחד, כגולים בארצם, לא ממהרים לחזור הביתה.

מלאכת השיקום הפיזי של היישובים המופגזים והשרופים עדיין בעיצומה, אבל לא רק השיקום הפיזי של היישובים טעון התערבות מיידית של הממשלה, גם החזון צופה פני העתיד חייב להשתנות לגבי תפיסת הממשלה את הפריפריה - לא עוד ניסיונות עקרים "לקרב אותה למרכז" אלא בניית מוקדי קהילה חזקים של חינוך, תרבות, בריאות, תעסוקה איכותית ועוד.

עלינו להבטיח כי לא יושקעו מילארדי שקלים בתשתיות שמטרתן לקרב את תושבי הפריפריה למרכז הארץ אלא לייצר קהילות חזקות, מבוססות שיש להן את כל הנדרש במקום.

החוסן של היישובים הללו נעוץ לפני הכל בקיומה של קהילה חזקה ומלוכדת, בעלת ייחודיות משלה. מושג הקהילתיות קיבל משנה תוקף מאז ה-7 באוקטובר. לערי הפריפריה פוטנציאל שטרם מומש, והן מוכרחות להיות עצמאיות ובלתי תלויות בחיבורן בכבישים וברכבות למרכז.

זה הזמן לשנות תפיסה

אחרי שנים של הזנחה, בהן ממשלות ישראל לדורותיהן העדיפו להשקיע יותר באזור המרכז ופחות ביישובי עוטף ישראל, "אירועי ה-7 באוקטובר" הוכיחו לנו עד כמה חשוב לחזק את "השכפ"ץ של המדינה". אחרי שנים בהן ממשלות ישראל ניסו "לקרב" את הפריפריה למרכז - באמצעות סלילת כבישים ורכבות מהירות - הגיע העת לשנות דיסקט - ובמקום לקרב את הפריפריה למרכז, לחזק את העוגנים הקיימים בפריפריה עצמה על מנת ליצור קהילה חזקה יותר.

זה הזמן, לצד בניינם המחודש של היישובים שנפגעו, לחזק את המעטפת בפריפריה, לתעדף את יישובי עוטף ישראל, ולהפוך אותם למרכזי חיים עצמאיים של חינוך, תרבות ותעסוקה תוך שיפור משמעותי בשירותי החינוך, הבריאות, פיתוח מנגנונים עצמאיים וייחודיים שיעלו את רמת החיים, יעצימו את התושבים ויסייעו לצמיחה הכלכלית. רק כך, תושבי הדרום והצפון יחיו בערים מובילות, מתקדמות וחדשניות שיהוו עוגן למושבים, לקיבוצים ולישובים הקהילתיים שבקרבת הגבול.

המפתח נמצא בידי הממשלה ואל לה לחזור על טעויות העבר. הקהילות ביישובי עוטף ישראל זקוקות היום יותר מתמיד לתמיכה מעשית שתיטע תקווה לעתיד.

הכותב הוא רקטור ומייסד SCE המכללה האקדמית להנדסה ע"ש סמי שמעון.

  • עוד באותו נושא:
  • עוטף עזה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully