וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מאז 7.10 העמותה פועלת ללא הפסקה לטפל באנשים"

עודכן לאחרונה: 11.3.2024 / 13:44

עו"ד יסמין נחום משמשת כמנכ"לית "האגודה לבריאות הציבור", עמותה גדולה הפועלת בכל רחבי הארץ ומונה כ-1,000 עובדים. בראיון מספרת על הקשיים והאתגרים מאז השבת של ה-7 באוקטובר

בתחילתו של עוד שבוע חדש במשרדי האגודה לבריאות הציבור שבשכונת ארנונה בירושלים, הטלפון לא מפסיק לצלצל עם עוד בקשות של סיוע מכל רחבי הארץ.

את כל האופרציה מנהלת עו"ד יסמין נחום ביד רמה. לאורך כל הראיון איתה, מכשיר הטלפון שרטט הסגיר את עשרות השיחות שקיבלה, לצד הודעות הווטסאפ שגדשו את המסך, וזרימת המיילים שלא נעצרה לרגע, כל אלו בישרו שיום א' שאצל רובנו נכנס להילוך בהדרגה, שונה מזה של עו"ד נחום שמתחילה אותו בהילוך שישי.

אך אם אצל אחרים הדבר היה יוצר לחץ אדיר, התמונה כאן היא אחרת, העומס לא מוציא אותה לרגע משלוותה, "אענה על הכל במהלך היום ואם צריך גם בלילה" היא אומרת, ובמקביל מוצאת את הרגעים הנכונים בעת קיום הריאיון כדי להשיב לשיחות ולהודעות, בדרך צנועה, סבלנית ומלאת אכפתיות שלא מסגירה לרגע את העומס על שולחנה.

עו״ד יסמין נחום - ״נשים מוכיחות שהן כח מנצח שאי אפשר בלעדיו״. צילום: שרון גבאי, אתר רשמי
עו״ד יסמין נחום - ״נשים מוכיחות שהן כח מנצח שאי אפשר בלעדיו״/אתר רשמי, צילום: שרון גבאי

ספרי עליך ועד הרגע בו הפכת למנכ"לית האגודה לבריאות הציבור

התחלתי את דרכי כעורכת דין צעירה במשרד עורכי דין בירושלים, שם למעשה הכרתי את הארגון הנפלא הזה - האגודה לבריאות הציבור. במשך 4 שנים ייצגתי את הארגון מטעם המשרד, עד שילדתי את בני הבכור והחלטתי לעזוב. האמת היא שתכננתי להישאר בבית שנה ולגדל את בני בנחת, אך אז הגיע טלפון ממנכ"ל הארגון דאז, יהודה כהן, ששמע שעזבתי את המשרד והציע לי לבוא להיות העוזרת שלו. מאז ועד היום אני עובדת באגודה לבריאות הציבור. התחלתי כעוזרת אישית, בהמשך מוניתי ליועצת משפטית ולמעשה הקמתי את המחלקה המשפטית בארגון, לאחר מכן מוניתי לסמנכ"לית ולפני ארבע שנים מוניתי למנכל"ית הארגון. עברתי דרך מעשירה ומעצימה שאיפשרה לי לנהל את הארגון בסגנון שלי ובאג'נדה שלי תוך היכרות מעמיקה של מי שצמחה עם הארגון.

ספרי לנו על האגודה לבריאות הציבור, באילו תחומים בעצם עוסק הארגון?

האגודה לבריאות הציבור עוסקת בהיקף נרחב במגוון היבטים בתחום הבריאות והרווחה. החזון שלנו הוא לקדם את בריאות הציבור, כל הציבור, בהיענות שווה לכל נפש ובכל היבט. האוכלוסיות העיקריות שאנו מטפלים בהן הם אנשים הסובלים ממחלת ההתמכרות, אנשים עם מוגבלויות ואנשים הסובלים מהתמודדות נפשית ו/או פוסט טראומה. יחד עם זאת אנו מובילים תוכניות מגוונות של חינוך לבריאות וקידום בריאות בקרב כלל האוכלוסייה ובפרט בקרב ילדים.

האם היית הראשונה בתפקיד מנכ"לית הארגון?

כן. אני האישה הראשונה בתפקיד מנכ"לית האגודה לבריאות הציבור. מוניתי לתפקיד אחרי שכיהנתי במגוון תפקידים בארגון במשך 12 שנים. קבלת שרביט הניהול והאמון שנתנו בי חברי הועד המנהל של הארגון, ריגשו אותי ולא לקחתי אותם כמובן מאליו.

נכנסתי לתפקיד בתקופה מאתגרת, עם פרוץ הקורונה, אבל האתגר הזה הניע אותי לחשוב מחוץ לקופסה, לחזק את הקשרים של הארגון עם משרדי הממשלה השונים, להתגייס במלוא האנרגיה והרצון הטוב, לגייס עובדים ולהוביל את הארגון למקום של תרומה מאוד משמעותית למדינה.

דבר מיוחד שאת גאה בו?

כן, אני שמה לב שרבים מדברים על שוויון מגדרי ולי היה חשוב להוכיח בשטח ופחות לדבר, היה לי חשוב לתת במה ויכולת ביטוי מקסימלית גם לנשים, לשמחתי הדבר קורה ובענק, שכן באגודה לבריאות הציבור יש רוב מוכח של נשים בכל קשת התפקידים. אחוז העובדות בארגון עומד על כ 70% אחוז, וכ-65% מהאנשים הנושאים בתפקידי ניהול באגודה, הן מנהלות. לנתון זה חשוב גם להוסיף שרוב הנשים נמצאות בארגון שנים רבות חלקן אפילו עשורים מה שמעיד על סביבת עבודה פורה ומפרה ויתרה מכך, סביבת עבודה המאפשרת צמיחה גם לנשים.


ספרי לנו על פעילותך כמנכ"לית מאז ה-7 באוקטובר. מה השינויים שחלו, האם זכור מקרה בולט במיוחד?

מטבע הדברים בארגון כמו האגודה לבריאות הציבור, העבודה מכפילה את עצמה בתקופות חירום ומצוקה. הדבר נכון לגבי הידרדרות אוכלוסיות שכבר מצויות בשולי החברה אך לצערנו נכון גם ביחס לחוסן הנפשי של כלל האוכלוסייה. אנחנו משנסים מותניים בעתות חירום וערוכים לכל צורך שמתעורר, הן בקרב המטופלים שלנו הן בקרב מטופלים חדשים שמגיעים עקב המצב.

החל מה 7.10 קלטנו עשרות מטופלים חדשים בתחום ההתמכרויות כמו גם בתחום בריאות הנפש ובוודאי כאלו הסובלים מפוסט טראומה. מהר מאוד גם הבנו את גודל האירוע ופתחנו מענים חדשים שלא היו קיימים לפי הצורך. אחד מהם נפתח כשבועיים לאחר פרוץ המלחמה - הקו חם לטיפול בהתמכרויות, הפועל עד היום ומוצף בפניות מידי יום. מענה הכרחי זה לא היה זמין ולכן האגודה לבריאות הציבור התגייסה כדי להעמידו לרשות כלל האוכלוסייה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
יסמין נחום, מנכ"לית האגודה לבריאות הציבור. צילום: שרון גבאי, אתר רשמי
יסמין נחום, מנכ"לית האגודה לבריאות הציבור/אתר רשמי, צילום: שרון גבאי

בזמן המלחמה קיימתם פעילות ייחודית כלשהי?

"בהחלט. אנחנו תמיד מתאימים את עצמנו למצב ומתגייסים לתת מענה ייחודי. ראשית כפי שאמרתי, מרבית האוכלוסיות שאנו מטפלים בהן גדלו, הן עקב כניסת אנשים נוספים למעגלי ההתמכרות, מצוקה נפשית וכדו, והן עקב סגירה של מסגרות אחרות שלא הצליחו לתפקד במלחמה וקליטה של מטופלים שלהם אצלנו.

מעבר לכך קיימנו אירועים ומיזמים שונים במהלך המלחמה כדי לסייע לכלל האוכלוסייה, כך למשל קיימנו סדנאות טיפוליות באמצעות יצירה לנשות אנשי מילואים במסגרת המועדון שלנו - החממה, המטפל בנכי צה"ל הסובלים מפוסט טראומה.

ממש לאחרונה 'האגודה לבריאות הציבור' בשיתוף פעולה עם עמותת 'שינוע חברתי' קיימנו במרכז לשיקום תעסוקתי "מפרשים" באשדוד, שבוע מיונים מיוחד לעשרות אלפי פריטי ביגוד חדשים שנתרמו בתקופה האחרונה ע"י חברות טקסטיל ונאספו מכל רחבי הארץ, כאשר תכלית המיונים הייתה - העברתם בצורה מסודרת לטובת מפונים מהדרום והעוטף, שפנו לסיוע דרך מספר מוקדי חלוקה. בזכות שיתוף הפעולה הפורה, משפחות רבות של מפונים, שפנו באמצעות מוקדי חלוקה לסיוע, נהנו מבגדים חדשים ואיכותיים שהותאמו להם אישית, ושמחה מאוד שהמקום בו ערכנו את המיונים הוא מפרשים."

יכולה להרחיב לגבי המפעל המוגן מפרשים?

"מפרשים הוא מפעל מוגן המעסיק כ-80 מתמודדי נפש. המפעל מתמחה בייצור כלי אוכל וקישוטים מקרמיקה, בעבודות תפירה תעשייתית ובנוסף מגוון רחב של עבודות חרושתיות, ועבודות בקבלנות משנה. המתמודדים עוברים הכשרה מקצועית בתחום התפירה ועבודות קרמיקה.

בשבת השחורה של ה-07.10 רקטה פגעה במפעל והוא שב לפעילות לאחרונה, לאחר שבמשך יותר מ-90 ימים, היה מושבת. הנזק הכבד שנגרם למקום, פגע באופן מידי וישיר במתמודדי הנפש הזקוקים לשגרת יום יום שנלקחה מהם, והמקום שמהווה בית ומקום עבודה בו הם מוצאים שלווה ונחת, הושבת.
בפרק הזמן שהמקום היה מושבת, עמלנו על מציאת חלופה, הן כדי לתת מענה למתמודדים והן כדי לספק הזמנות עבודה מצד לקוחות. מי שהרים את הכפפה היה היזם האשדודי צחי אבו שתרם קומה שלמה באחד מנכסיו וזו משמשת את "מפרשים" בחודשים הקרובים."

איך מתמודדי הנפש הגיבו לסיטואציה של טילים, אזעקות וחשש?

"עבור מתמודדי הנפש, ההתמודדות עם האזעקות והפחד בשילוב חוסר בתעסוקה, הייתה מאתגרת והצריכה תמיכה רבה, שכללה בין השאר גם ביקורי בית וקשר יומיומי. במהלך התקופה הארוכה, הצוות התארגן מבחינת הזמנות עבודה ומבחינת חללי עבודה חלופיים ותוך כשבועיים מפרוץ הלחימה עברנו לעבוד ברמה יומיומית בשלושה הוסטלים בעיר אשדוד, כאשר חלק ממתמודדי הנפש שוהים בהם. זה נתן מענה חלקי ומצומצם, מכיוון שמרביתם לא מתגוררים בהוסטלים. לכן, הקפדנו לשמור על קשר טלפוני רציף ויומיומי עם כלל האנשים במסגרת.

אני חייבת לנצל את ההזדמנות ולומר תודה גדולה לצחי אבו היקר שמיד לאחר ששמע את הצורך המיידי, התגייס למען המטרה הנעלה, ותרם קומה שלמה למען מתמודדי הנפש הפועלים במפרשים, ובזכות ההתגייסות של צחי, לפני מספר שבועות נכנסו כ-80 עובדי מפרשים למשכן החדש. מדובר על קומה שלמה המכילה חלל פתוח גדול מאוד עם שני מרחבים מוגנים. המקום מספק את צרכיהם של מתמודדי הנפש לתקופת ביניים עד למציאת משכן חלופי קבוע. המתמודדים שבו לעבוד במלוא הכח ועם חיוך גדול בסטודיו בו הם עוברים תהליכים של בנית הרגלי עבודה, פיתוח מיומנויות עבודה וכישורי חיים, חיזוק מיומנויות בין אישיות וחיזוק תחושת מסוגלות. הפעילות המוצעת כוללת התנסות במגוון סוגי עבודות והשתתפות בקבוצות כגון: גינון, אימון קוגניטיבי, בישול, קניה וצרכנות ותקשורת."

בנוסף להיותך מנכ"לית את אמא לחמישה ילדים. איך משלבים?

"כאמא לחמישה ילדים, אני יכולה להגיד ששילוב קריירה ואימהות היא אתגר תמידי, אך אפשרי. בהקשר זה, ובאופן אישי, אני לא רואה בכך מכשול, אלא מהלך טבעי שהוא חלק מהחיים. המעבר לאימהות, אם כבר, רק מחדד את היכולות והמיומנויות שלנו הנשים, החל מניהול סימולטני של מספר אירועים במקביל ועד היכולת לקבל החלטות נכונות ואמיצות תחת לחץ. אנחנו גם מחדדות את יכולות הניהול הרוחבי שלנו, לצד אמפתיה לסביבה ולעובדים והעובדות המסורים. כשחושבים על זה כך, קשה לחשוב על פורמט ניהול טוב מזה".

  • עוד באותו נושא:
  • מלחמת עזה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully