וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום הבוחר - ומה השתנה בעקבות המלחמה?

אדית בר, מנכ"לית מרכז בלומברג סגול באוניברסיטת תל אביב

עודכן לאחרונה: 27.2.2024 / 10:31

אירועי ה-7 לאוקטובר והמלחמה לאחריהם שבו והזכירו לנו את מרכזיותו של השלטון המקומי בחיים שלנו. אנחנו מתייצבים בקלפיות כדי לבחור את ההנהגות המקומיות שיובילו אותנו בחמש השנים הקרובות- למה זה חשוב עכשיו יותר מתמיד?

העורף הוא החזית

המתקפה בשביעי אוקטובר בתוך העורף הישראלי בהיקף חסר תקדים הפכה את העורף לחזית המלחמה. גם היום, כשהעצימות של הלחימה ירדה, אנחנו יודעים שניהול הרשויות המקומיות הפך לחלק קריטי בחוסנה ותפקודה הלאומי של ישראל, זאת עוד לפני שהתממש התרחיש של לחימה מלאה מול לבנון.

השלטון המקומי התגלה במלוא הדרו בניהול אירועי החירום וביצירת שגרת החירום בזמן המלחמה, חיזוק העורף לצד העבודה המסונכרנת עם כוחות הביטחון בדרג השלטון המקומי, העניקו לשלטון המרכזי ולמערכת הביטחון את אורך הרוח לניהול המלחמה. תמיד הייתה החשיבות של תרגול, כשירות ארגונית, מנהיגות וניהול במצבי חירום משמעותית בתפקידו של ראש הרשות ועכשיו היא גם מדד בעיניי התושבים.

ייצוג נשי

אחת מתופעות הלוואי החיוביות של המלחמה הוא השיח הציבורי על המנהיגות הפוליטית. חזרנו לשאול את עצמנו כחברה מיהן הדמויות שאנחנו רואים ורואות בעמדות מנהיגות ועל אף ההצהרות המלחמה נתנה לנו אינדיקציה נוספת למשמעות של מנהיגות נשית. מנהיגות מוניציפלית נשית באה לידי ביטוי בראשות רשויות וגם במספר הנשים שנמצאות סביב שולחן המועצה. כולנו מצביעים ומצביעות בשני פתקים, חשוב שנזכור שלמועצת העיר ולשיח שמתקיים בה יש משמעות אדירה לקבלת ההחלטות העירונית וככל שיותר נשים ישבו סביב השולחן הזה קבלת ההחלטות תשקף בצורה טובה יותר את המגוון בחברה כדי לתת שירות מיטבי לכל התושבים והתושבות.

100 ימי חסד?

מאז ומתמיד מוסכם כי ישנם "100 ימי חסד" לאדם הנכנס לתפקיד חדש. בעבודה שעשינו בשיתוף עם ד"ר שושי חן, חברת סגל בפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב למדנו שלצד זאת, האתגר הגדול של תהליך הכניסה לתפקיד הוא שברוב המקרים אין 100 ימים של חסד בהם ניתן להתמקד רק בלמידה. ראשי רשויות נדרשים כמעט מהרגע הראשון לתת מענה לסוגיות, לקבל החלטות ולפתור תקלות. לאור זאת, האתגר הגדול הוא שילוב בין למידה וביצוע, בין התכנון האסטרטגי ובמענה לצרכים המיידים.

כל ראש רשות חייב, בו זמנית, לפתח אסטרטגיה לארגון ולקדם ביצוע ותפוקות. אלו שתי דרישות מנוגדות המחייבות יכולות שונות, השקעת זמן, משאבים ותשומת לב. בעוד שכל המנהלים הבכירים צריכים לעשות זאת, מחקרים מראים שמעטים טובים בזה. מאחר ואנחנו נמצאים בשגרת מלחמה כבר 143/144 ימים אנחנו נמצאים במצב מורכב בו, מצד אחד יש סוגיות שנדחקות לשולי השיח המקומי בהרבה מהרשויות המקומיות כמו התכנון ארוך הטווח מאחר ואנחנו נמצאים במצב של לחימה מתמשכת ומצד שני ראשי רשויות שייכנסו לתפקידם ייכנסו ישירות למלחמה ולזמן ביניים ספק לפני מערכה נוספת, שיחייב אותם בפעולות מהירות וגיבוש אסטרטגיה בזמן שיא.

תפקידו של ראש הרשות לא השתנה

בסופו של דבר ראש רשות מקומית חדש שיושב על כסאו ביום הראשון יצטרך ליצור אינטגרציה בין עולמות הניהול לעולמות השלטון המקומי. חלק מראשי הרשויות החדשים היו מנהלים וחלקם מגיעים עם נסיון בעולמות השלטון המקומי אך השילוב בין השניים לצד האחריות הכבדה שמונחת על כתפיו של ראש הרשות והמחויבות להנהגה בתקופה המורכבת בה אנחנו נמצאים מציבה אתגר בפני כל אחד מהם, בעיניי זה התפקיד המשמעותי, המאתגר והמעניין ביותר בישראל. כדי להיות ראש או ראשת רשות מעולים את נדרשת להפגין את יכולות הניהול, המקצועיות והמנהיגות שלך יום יום כדי להעניק את השירות הטוב ביותר ואת איכות החיים הטובה ביותר עבור התושבים שלך.

את מרכז בלומברג סגול למנהיגות עירונית באוניברסיטת ת"א הקמנו בדיוק למטרה זאת- להעניק למיליוני אזרחי ישראל שחיים ברשויות המקומיות שירות טוב יותר. אנחנו עושים את זה באמצעות הפעלת תכנית מנהיגות לראשי רשויות ומנהלים ומפעילים מסלולי תמיכה נוספים ברשויות מקומיות בישראל במטרה להקנות ידע וכלים תוך למידה מהמומחים המובילים בעולם בתחום המנהיגות המוניציפלית. המרכז הוקם בשנת 2022 בישראל ע"י הפילנתרופ האמריקאי וראש עיריית ניו יורק לשעבר מייקל בלומברג ומשפחת סגול הישראלית.

המרכז קיים כי אנחנו מאמינים שהשלטון המקומי הוא הזירה שמשפיעה באופן המשמעותי ביותר על איכות החיים שלנו, כל הזמן. אם אתם ראשי רשויות חדשים או וותיקים או פעילים בזירת השלטון המקומי כנבחרי ציבור או מנהלים אתם מוזמנים לעקוב אחרינו וללמוד מהפרקטיקות שכבר קיימות בארץ ובעולם לניהול במרחב המקומי. היום/מחר יש לכולנו את הזכות להשפיע, זו זכות שעומדת בפנינו רק אחת לחמש שנים ובגלל זה לאף אחד או אחת מאיתנו אין את הפריבילגיה לא להצביע כדי להפוך את המקום שבו אנחנו חיים לטוב יותר. אם אתם קוראים עכשיו את הטור הזה בתור לסופר, בישיבה בבית על הספה, תוך כדי עשרות מטלות, אל תתעצלו, אל תתלבטו, צאו להצביע!

הכותבת - אדית בר, מנכ"ל מרכז בלומברג סגול למנהיגות עירונית באוניברסיטת ת"א

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully