וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זהירות, סכנת ניצול: כך תגנו על בני הנוער שעובדים בבחירות המקומיות

25.2.2024 / 14:15

אלפי תלמידים מתכננים לעבוד במטות השונים בבחירות לרשויות המקומיות, אך רבים מהם צפויים להיתקל בקשיים לקבל את שכרם בזמן. הסתדרות הנוער העובד והלומד תפעיל מוקד פניות לנערים שנוצלו בעבודה

הנוער העובד והלומד. יחצ,
הנוער העובד והלומד/יחצ

אלפי בני נוער מתכוננים ליום הבחירות שייערך ביום שלישי הקרוב כדי לעבוד בקלפיות ובמטות הסיעות בתפקידים שונים, בהם חלוקת פלאיירים, תליית שלטים וטלפונים למתפקדים ומצביעים פוטנציאליים. הסתדרות הנוער העובד והלומד מתריעה - חלק גדול מהם, בדומה למערכות בחירות קודמות, צפויים גם הפעם להיתקל בקושי משמעותי לקבל את שכרם לאחר יום הבחירות.

הסתדרות הנוער העובד והלומד היא הגב של בני הנוער והצעירים העובדים כבר 100 שנה. ההסתדרות פועלת בנחישות נגד מעסיקים מנצלים, ומעודדת התאגדות של עובדים צעירים במקומות עבודה כדי לטפח את דור העתיד של עולם העבודה הישראלי, בכל חלקי החברה ללא יוצא מן הכלל.

גם נער בן 16 הוא עובד לכל דבר ומגיעות לו מלוא הזכויות על פי גילו. כל אחד מאיתנו שהיה ילד, נער או צעיר בעולם העבודה וודאי זוכר את החוויה המכוננת הזו, שעיצבה את מי שאנחנו כעובדים בוגרים ואת תפיסתנו על עולם העבודה. על פי נתוני הסתדרות הנוער העובד והלומד, לאחר מערכת הבחירות האחרונה ברשויות המוניציפליות, ב-2018, הגיעו להסתדרות הנוער העובד והלומד מאות פניות על פגיעה בצעירים ובני נוער שעבדו בבחירות עבור מועמדים שונים.

מזכיר איגוד מקצועי ליאון ליטבין, מהאיגוד המקצועי לנוער - הסתדרות הנוער העובד והלומד מונה מספר צעדים שבני הנוער העובדים צריכים לשים לב אליהם בטרם יום הבחירות. "הכי חשוב זה קודם כל לדעת אצל מי אתה עובד. אלפי בני נוער הולכים לעבוד בבחירות הקרובות, כמו גם כאלו שאינם צעירים. הם אמורים לקבל שכר של 200 אחוזים, וחשוב לבדוק את כל הדברים הללו לפני. כלומר, להבין מי הולך לגייס אותך לעבודה, מה מספר הטלפון שלו, ואם ביקשו ממך לבוא, חשוב לתעד את זה.

"גם כשמגיעים לעבודה, חשוב לצלם את כל הטפסים שמחתימים אותך עליהם, טפסי 101. לעיתים, דורשים מנערים להוכיח שיש להם את טפסי ה-101 שנלקחו מהם, אז היום עם הפלאפון זה מאוד פשוט. חשוב לבדוק מה התנאים מראש ולא לחתום מראש על קבלת הכסף. המון פעמים מבקשים מבני נוער, שהם קצת תמימים, לחתום ואומרים להם 'עזבו, בואו נעשה עכשיו את כל הניירת, תחתמו שקיבלתם את הכסף'. אומרים להם שאם לא יחתמו, זה יעכב את השכר שלהם. כמובן אנחנו ממליצים לא לחתום על שום דבר שהוא לא אמיתי, ולתעד את שעות העבודה.

"במערכת הבחירות הקודמת בשנת 2018 הגיע לידנו מקרה של למעלה מ100 בני נוער וצעירים מנהריה שעבדו תחת סיעת "נהריה אחת" של ג'קי סבג ולא קיבלו את שכרם וזכויותיהם הסוציאליות. בפסק דין תקדימי נפסק כי ניתן להרים את המסך בין הסיעה ורשימתה וכן נקבע אחריות אישית על ג'קי סבג ומספר אנשים מהרשימה. דבר זה מוכיח כי בית הדין לעבודה מתייחס בחומרה לניצול בני נוער וכיום לבני נוער שנוצלו במערכות הבחירות יהיה קל יותר לדרוש את זכויותיהם".

נוצלתם בעבודה? הסתדרות הנוער תסייע לכם בהתנדבות מלאה בטלפון 1121*

מידע חשוב שריכזה הסתדרות הנוער העובד והלומד

  • לא מתחילים לעבוד בלי טופס הודעה לעובד בטופס אמורים להיות מפורטים: היקף המשרה שלכם, השכר שאתם אמורים לקבל, הפרטים האישיים שלכם, הפרטים של הסיעה. צלמו את הטופס
  • לא חותמים על אישור שקיבלתם שכר, אם לא קיבלתם אותו
  • רושמים את שעות העבודה - תאריך, שעות, הפסקות
  • יום הבחירות הוא יום שבתון בתשלום -עובד שעבד ביום הבחירות בענף הבחירות זכאי לתשלום בגובה 200% או ליום חופשה בתשלום נוסף על שכר עבודתו.
  • הפסקה - לאחר 6 שעות עבודה מגיע לעובד הפסקה של 45 דקות שמתוכם הם 30 דקות רצופות
  • אסור לנכות לכם מהשכר - נער שמשתכר מתחת ל-7,613 שקל בחודש ונערה המשתכרת מתחת ל-8,516 שקל פטורים ממס הכנסה, ביטוח לאומי ודמי בריאות! בני הנוער, בניגוד למבוגרים, פטורים מתשלום מס הכנסה מיוחד על עבודה במערכות בחירות (בסך 25%).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully