וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טלי פרידמן מס' 4 ברשימתו של משה ליאון: "ירושלים אחת ויחידה. זאת זכות עבורי לשרת את תושביה"

עודכן לאחרונה: 25.2.2024 / 9:38

טלי פרידמן נושאת בגאווה את התואר יושבת ראש ועד סוחרי שוק מחנה יהודה אליו נבחרה בשנת 2019. כעת היא מתמודדת למועצת העיר כמספר 4 ברשימתו של משה ליאון

טלי פרידמן בת 47, אם ל-4, מתגוררת ברחביה, ולמדה בגימנסיה ובמושבת האומניות במצפה רמון.
בגיל 19 החלה את לימודיה בירושלים במגמת בישול וקולינריה במכללת הדסה, ובהמשך נסעה ללימודים בפריז להמשך התמחות באפייה וקונדיטוריה. בשנת 2009 פתחה סטודיו לאומנות הבישול בשוק מחנה יהודה, מחלוצות הסיורים הקולינריים בשוק מחנה יהודה ובישראל בכלל.

בשנת 2010 נבחרה לועד הסוחרים של שוק מחנה יהודה, ושימשה כדוברת השוק ואחראית על הפן התרבותי. עם השנים הפכה לשגרירה של המטבח הישראלי והירושלמי, ואף כתבה את הספר "ירושלים הסיפור הקולינרי". פרידמן הפיקה את פסטיבל "סבתות מבשלות", צילמה עשרות תוכניות בישול לעולם.

ב-2019 נבחרה ליו"ר ועד סוחרי שוק מחנה יהודה, זכתה ברוב של 86%, והפכה לאישה הראשונה בתפקיד. בתקופת התפרצות נגיף הקורנה הובילה מאבק בלתי מתפשר מול הממשלה לפתיחת שוק מחנה יהודה, ורתמה למאבק את כלל השווקים. בעקבות המאבק מונתה ליו"ר ועד השווקים הארצי.

טלי פרידמן, יו"ר ועד סוחרי שוק מחנה יהודה. צילום: שריה דיאמנט, אתר רשמי
טלי פרידמן, יו"ר ועד סוחרי שוק מחנה יהודה/אתר רשמי, צילום: שריה דיאמנט

טלי, כיו"ר ועד סוחרי השוק, ספרי לנו מה זה מחנה יהודה עבורך?

"השוק עבורי הוא הכל - הבית, החברים, המשפחה, הוא פסיפס אנושי מרהיב שניתן למצוארק בלב הפועם של ירושלים. יש כאן תמהיל מדהים ואווירה תמידית של משפחה אחת גדולה, יש בשוק שפה אחת בין כולם.

השוק זה הסיפורים הקסומים המתובלים בהיסטוריה שלנו, של כולנו, עם צלילים, ניחוחות וטעמים של כל המגזרים ושל כל העדות והדתות. המראה הטובה ביותר של ירושלים היא שוק מחנה יהודה. כדי למדוד את דופק העיר, צריך לבקר בין הדוכנים שברחובות השוק. בתקופות המאתגרות זה יהיה המקום לנחמה ועידוד, בתקופות היפות - אין הוא צבוע באנשים ובשמחה ואין ססגוני ממנו. לא בכדי הוא נבחר לאחד משלוש השווקים המובילים בעולם, למרות שלדעתי ולדעת רבים, הוא במקום הראשון, הרבה לפני כולם.

איך זה להיות אשה בתפקיד במקום שנתפס כגברי מאוד?

"כאשה שכבר שנים עובדת במקצוע המוגדר כמקצוע גברי בעולם - שף, למדתי והבנתי את האתגרים של לחיות בעולמות שמראש נחשבים ככאלו. לשמחתי, הניסיון הרב לימד אותי כי המקצועיות היא תמיד מעל הכל , והעובדה המגדרית היא אינה רלוונטית אם הופכים אותה לכזו וכראייה הגיעו הבחירות לראשות ועד הסוחרים של השוק, בהם זכיתי ברוב של 86% כשהתמודדתי מול שלושה גברים. כחברה מוטלת עלינו האחריות לנפץ את הסטריאוטיפ, ולדאוג לקדם נשים בכל תחומי האחריות בחברה כולה.
אני יכולה לומר בגאווה שסוחרי שוק מחנה יהודה הצליחו לנפץ את הסטריאוטיפ ולהוכיח לכולם שמגדר יכול וצריך להיות לא רלוונטי."

טלי פרידמן  ומשה  ליאון בסיור בשוק מחנה יהודה. באדיבות המצולמים
טלי פרידמן ומשה ליאון בסיור בשוק מחנה יהודה/באדיבות המצולמים

בבחירות הקרובות תתמודדי ברשימת "ירושלים אחת בראשות משה ליאון". איך שילוב הנשים ברשימה?

"ירושלים אחת בראשות משה ליאון היא דוגמה מעולה להתייחסות לנשים. 50 אחוז מרשימתו של ראש העיר למועצת העיר הן נשים, יתרה מכך, שלוש נשים הוצבו בחמישייה הראשונה. מספר 2 ברשימתו ד"ר רונית אחדות חודז'ייב הכהן, ד"ר לכימיה תרופתית מרצה בכירה וראש החוג למדעים וקידום בריאות במכללה האקדמית לחינוך ע"ש דוד ילין/ מספר 5 ברשימה, ד"ר נעמה ברג, בעלת יקב פסגות ואוצרת מוזיאון הטבע. עו"ד אילה לונדנר, שעד לאחרונה הייתה דמות דומיננטית מאוד בלשכת שר האוצר הקודם. עו"ד יסמין נחום מנכ"לית האגודה לבריאות הציבור. המשנה לראש העיר, פלר חסן-נחום וגליה אביחיל, בעלת בית קפה שהוא מוסד ירושלמי ועושה רבות למען החברה והקהילה. יש כאן נשים שהן לב העשייה הירושלמית, כל אחת בתחומה היא דמות, כל אחת היא שחקנית נשמה וכל אחת ראויה מאוד לכהן כחברת מועצת העיר ולייצג את ירושלים שכולנו אוהבים."

איך את רואה את ירושלים היום מבחינה חברתית ותרבותית?

"ירושלים הייתה מאז ולתמיד ירושלים אחת, ירושלים של כל הדתות, ושל כל הדעות, עיר של פסיפס אנושי מרגש ועוצמתי. במלחמה קיבלתי הוכחה על הרצון והיכולת המדהימה של אנשים בעיר להתאחד ולהושיט יד, להירתם ולעזור. ימים ספורים מתחילתה הקמנו חמ"ל שמורכב מאנשים מדהימים בעיר שהגיע לחיילים בכל הארץ. יש בירושלים ובאנשים שלה קסם שאין בשום עיר אחרת בעולם.

לירושלים יש צביון שאותו צריך לשמר, שכן ירושלים הינה עיר מאתגרת אשר עיני העולם כולו נשואות תמיד אליה, זאת ירושלים שהיא בית לכל כך הרבה אנשים שיוצרים וחולמים בה. כמובן שירושלים היא גם עיר סטודנטיאלית שמושכת אליה אלפי תלמידים מהארץ והעולם בזכות החינוך המתקדם שיש בעירנו מביה"ס, האוניברסיטאות, האקדמיה למוסיקה, בצלאל, סם שפיגל ועוד רבים. ירושלים היא עיר שיוצרת בתוכה תרבות ואומנות לעיתים מחתרתית וקסומה שלא תפגשו בשום עיר, וכמובן יצירות מופת מכל תחומי האומנות שמכבבים בעולם כולו."


לסיום, בשני משפטים, מה תאחלי לירושלים?

"שתמשיך עיר שזכות להתגורר בה, שתוסיף להיות של כולם, ייחודית, מרגשת ואהובה, תהא זו זכות גדולה עבורי לשרת את תושביה."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully