וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ברעידת אדמה בניינים יקרסו, והחשש הוא שהרשויות יישארו לבד"

14.2.2024 / 20:17

ראש עיריית רעננה חיים ברוידא התייחס ב"וועידת מרכז הבנייה הישראלי - עיר הנדל"ן" לסחבת בהתחדשות העירונית: "אנחנו מושיטים יד, אבל יזמים קופצים מעל הפופיק". רוני בריק: "מה שמעכב אותנו ועולה כסף היא הרשות המקומית"

פאנל התחדשות עירונית בעיר הנדל"ן של מרכז הבנייה. עידן גרוס,
פאנל התחדשות עירונית בעיר הנדל"ן של מרכז הבנייה/עידן גרוס

ועידת מרכז הבנייה הישראלי - עיר הנדל"ן, הוועידה ה-23 של מרכז הבניה הישראלי, מתקיימת זו השנה ה-23 באילת. במסגרת הועידה נערך מושב שעסק בנושא ההתחדשות העירונית כמשימה לאומית לאור המלחמה.

אלעזר במברגר, מנכ"ל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, אמר: "השנה האחרונה הייתה מאתגרת מאוד, שהתחילה בעליית שיעור הריבית והשוק שהשתנה דרמטית מינואר - אפריל, באופק הייתה מערכת בחירות מקומיות ואז קרתה המלחמה שמלווה אותנו עד סוף השנה ומעבר לכך. זו שנה מאתגרת בייצור פעילות התחדשות עירונית ערה. על אף זאת, ויחסית לנסיבות אלה, שנת 2023 הסתיימה בנתונים לא רעים בכלל. מצליחים לייצר למעל מ-40 אלף יחידות דיור מאושרות, זה מעבר לתכנית הממשלתית האסטרטגית לדיור לפיה אמורים להגיע ל 31 אלף. עוד נתון מעודד - למעלה מ 9,000 דירות קיבלו היתרים - רק בתחום הפינוי בינוי."

ביחס לקידום הנושא בפריפריה אמר: "הפריפריה נשארה מחוץ למשחק והבנו שאת המציאות צריך לשנות .קיימנו ועדה בין משרדית בהשתתפות כל הגורמים הרלוונטיים - ויצרנו תכנית עבודה ממשלתית שעוסקת בלהביא התחדשות עירונית לפריפריה - זה לא יקרה מכוחות השוק והדבר מחייב התערבות ממשלתית בסבסוד של מתחמי פינוי בינוי שאינם כלכליים. קשה לייצר מתחמים שמייצרים רווח יזמי מינימלי ולכן נדרשת התערבות שתעודד יזמים להגיע באמצעות מענק".

חיים ברוידא. עידן גרוס,
חיים ברוידא/עידן גרוס

ראש עיריית רעננה חיים ברוידא: "רעננה היא אחת הערים המובילות בהתחדשות עירונית ואני רואה בה דבר הכרחי. היום זה לא רק חברתי אלא ביטחוני. יש לנו 4,000 יח"ד ללא ממ"דים ויש לזה משמעות כשהעורף עכשיו הפך לחזית. יש לנו תנופת התפתחות בנושא התחדשות עירונית, קיבלנו מענק מהמדינה. יש דיסוננס בין זה ששומעים שרעננה היא העיר העשירה בעולם, זה לא נכון, ויש מקומות שהיו בהם בתים ישנים ועלובים שכבר לא קיימים היום, ואנחנו מביאים לכך שרעננה תהיה חזית אחת.

"הייתי רמ"ט אוכלוסייה בפיקוד העורף ואני יודע מה קורה ברעידת אדמה בעוצמה של 5.6. אנחנו נראה בניינים שיקרסו כמגדל קלפים, והחשש שלי שכרשויות נתמודד לבד. אני לא בונה על הממשלה. היום ראשי הרשויות עצמאיים לחלוטין. אני בונה את הכח שלי על היחידות שלנו - יחידות החילוץ, כוחות הכוננות. רמ"י היא בסוף חברת הבנייה הגדולה בישראל והיא גרמה לבעיה חברתית קשה מאוד בישראל בכך שגרמה לעליית המחירים לאורך השנים. ראשי ערים ויזמים יכולים להגיע להסכמות. אנחנו מושיטים יד אבל יש יזמים שקופצים מעל הפופיק ומציעים הצעות שהם לא בפרופורציה לעיר בה בונים."

רוני בריק, נשיא הכבוד של התאחדות הקבלנים בוני הארץ, התייחס לביורוקרטיה של הרשויות: "זה סיפור ארוך וכל עיר עם הראש שלה. בגבעתיים למשל לקח לי כמה שנים להגיע לועדה. כל הרגולציה והקשיים שיש לנו בהתחדשות העירונית. מה שמעכב אותנו ועולה הרבה כסף היא הרשות המקומית. אין אנשים ואין עובדים וזה מעכב אותנו. צריך ראש פתוח ולצאת מהקופסה כי מתחת לבנייה של עשר קומות אין היתכנות כלכלית ליזם. מעל לכך אולי כבר הפרויקט משתלם לו. אז צריך לחשוב האם עדיף לאשר עוד שתי קומות או להשאיר תושבים בבניינים הישנים? הכל תלוי ברשות. אם הרשות לא רוצה התחדשות, לא תהיה."

  • עוד באותו נושא:
  • רעננה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully