וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוכבים כל הדרך אל הדו"ח: המאבק של עיריית ת"א בעברייני הדו גלגלי משתלם

13.2.2024 / 9:50

מספר הדוחות שניתנו ב-2023 בתל אביב לרוכבי דו גלגלי היה נמוך יותר מ-2022, אבל הסכום המצרפי עלה משמעותית. האם הקנסות הובילו לירידה בכמות התאונות?

מבחן: איזיבייק G16. קינן כהן
עדיף לנהוג כשורה/קינן כהן

ירידה במספר הדוחות שנרשמו לרוכבי דו גלגלי בתל אביב בשנת 2023 ביחס לשנה שעברה, לצד עליה בלתי מבוטלת בסכום הכולל של הדוחות שנרשמו לרוכבים העבריינים. כך עולה מנתונים שמתפרסמים לראשונה במדור וואלה מקומי. המספרים שהובאו בפנינו כוללים את נתוני האכיפה של פקחי העירייה בגין ביצוע עבירות תנועה של כלל הרוכבים, על קשת הכלים, ובכללם כמובן, גם קורקינטים ואופניים חשמליים.

בשנת 2022 נרשמו סה"כ 39,510 דוחות לרוכבים, ואילו בשנת 2023, עמד מספרם על 37,626. לצד זאת, סכומם המצרפי דווקא טיפס ובשיעור לא קטן, של 20%: במהלך שנת 2022, חולקו לאוכלוסיית הרוכבים דוחות בסכום כולל של 13,419,700 שקלים ואילו בשנת 2023, הסכום הגיע ל 16,075,000 מיליון שקלים - ממוצע של כ-427 שקלים לדוח. סכומם המצטבר של הקנסות גבוה משמעותית מזה שהושת על ידי עיריות אחרות, אולם צריך לקחת שני נתונים בחשבון שקשורים זה בזה. ראשית, מספרן היומי הממוצע של רכיבות עומד בתל אביב על כ - 180 אלף ושנית, העירייה סימנה את תחום הבטיחות בדרכים והפחתת מספר הנפגעים בכלל תאונות הדרכים, כתחום בעל חשיבות עליונה.

התוצאות מדברות בעד עצמן: ירידה של 20% במספר ההרוגים בכלל תאונות דרכים בתל אביב בשנת 2023, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. בעמותת אור ירוק, משבחים, ועו"ד יניב יעקב העומד בראשה מציין: "פעילות העיריה לחיזוק הבטיחות בדרכים וצמצום מספר הנפגעים נושאת פירות ומהווה הוכיחה כי בעבודה נכונה והשקעה ארוכת טווח ניתן לנצח את תאונות הדרכים וניתן להציל חיי אדם. השקעה בחינוך והסברה בקרב ילדים מוכיחה את עצמה כמשתלמת ומהווה גורם מרכזי בצמצום ההיפגעות שלהם בתאונות דרכים".

מיטל להבי, סגנית ראש העיר שמחזיקה בתיק התחבורה ובטיחות בדרכים, מחזקת: "התוצאות נובעות מסלילת שבילי אופניים, מיתון תנועה יחד עם אכיפת עבירות הרוכבים על המדרכה. אנחנו עובדים בשיתוף פעולה עם משטרת ישראל וגם עם הרלב"ד הן לעניין אכיפה והן לטובת חינוך בבתי הספר, הסברה לתושבים והדרכה לנוער אודות כללי רכיבה בטוחה".

מיטל להבי סגנית ראש העיר תל אביב, מרץ 2022. ראובן קסטרו
פעילות אינטנסיבית. מיטל להבי/ראובן קסטרו

ובחזרה לנתונים: אי חבישת קסדה מהווה את אחת מהעבירות המסוכנות ביותר. אין ספור מילים, אזהרות ומחקרים נכתבו בנושא ועדיין, רבים מהרוכבים, מתייחסים בביטול לעניין ורואים בחוק משום המלצה בלבד. מנגד, בעיריית תל אביב רואים את הדברים אחרת - במהלך שנת 2023 נרשמו 7,126 דוחות לרוכבי אופניים, אופניים חשמליים וקורקינט בגין אי חבישת קסדה כלל, או חבישה באופן שאינו עומד בלשון החוק והתקנות. סכום הקנס הגבוה, שעומד על 1,000 שקלים, הכניס לקופת העירייה בשנה החולפת 7,126,000 שקלים, אך חסך למדינה סכום גבוה בהרבה: על פי נתוני משרד האוצר, העלות למשק של פצוע שמוגדר קשה מאוד עומדת על 5.89 מיליון שקלים.

"גובה הפיצוי לכל נפגע הוא פונקציה של מספר משתנים, כמו תוחלת החיים, הפסדי שכר, הנזק שנגרם, עלויות הציוד, מטפלים, רכב, התאמות דיור וכיוצא בזאת", מציינת עורכת הדין גליה זלצר ליפשיץ, שותפה מנהלת במשרד עו"ד זלצר, המתמחה בייצוג נפגעים קשים בתביעות נזיקין ותאונות דרכים. ככלל, גורמים שונים ברשויות המקומיות עימם שוחחנו מציינים כי המדינה צריכה להקצות סכומי כסף נכבדים יותר למאבקן בעבירות של רוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים, "בניגוד לרוכבי דו גלגלי ממונע בבנזין, שלא מעלים על הדעת להרכיב חבר או חברה ללא קסדה, הרי שבכלים אלו ההפקרות חוגגת. עשרות תאונות התרחשו בשנים האחרונות בהן נפגעו הרוכב והמורכב גם יחד, חלקם, באורח קשה מאוד. צמצום התופעה חוסך למדינה מיליוני שקלים, וכמובן גם לחברות הביטוח " בית המשפט העליון קבע שכלים אלו אינם נכללים בהגדרה 'כלי רכב מנועי' לעניין זה. משמעות הדבר היא שהרוכב והמורכב שנפגעו יהיו זכאי לקבל פיצוי מחברת הביטוח של הרכב המעורב, ללא קשר לשאלה מי הגורם לתאונה או מי אשם".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
גליה זלצר. יחצ,
ההפקרות חוגגת. עו"ד גליה זלצר ליפשיץ/יחצ

היבט נוסף ומעניין הוא העלייה במספר התביעות שמוגשות לחברות הביטוח בגין נזק נפשי שנגרם להורה שרכב בסמוך לבנו והיה עד לתאונת הדרכים בה הוא נפצע. הנתון הזה אינו מנוטר ע"י העירייה אולם משיחות שקיימנו עם גורמים בענף הביטוח, הם מציינים כי ניכר גידול מספר במספרן "שאינו עומד עוד על תביעות בודדות בשנה". הפיצוי לא משולם באופן אוטומטי, אלא בכפוף לעמידה במספר קריטריונים, מציינת עו"ד זלצר. מדובר על אירוע שהוביל לפגיעה משמעותית, במהלכו, ההורה היה נוכח בזירת התאונה בזמן אמת, ושהתרשם ממנו באופן ישיר.

בשורה התחתונה, מציינים בעמותת אור ירוק : "ככל שהעירייה תמשיך להשקיע בחיזוק ערכי הבטיחות בדרכים לאורך שנים היא תהווה דוגמא גם לערים אחרות שילכו בעקבותיה ויאמצו תוכניות בטיחות רב שנתיות". מיטל להבי מסכימה "צריך לזכור שהעשייה בתחום הזה היא מתמשכת. זה לא זבנג וגמרנו. זה תהליך מורכב, שלוקח זמן, אבל אנחנו כבר רואים תוצאות בשטח ועוד נמשיך לראות הרבה כאלה".

שמואל אלבו. גיא אהרון,
הפקחים נשארים חשופים. שמואל אלבו/גיא אהרון

אלא שישנו מכשול אותו הרשויות המקומיות האחרות צריכות לעבור: לפני מספר ימים אישרה ועדת הכלכלה את התקנה המחייבת בעלי אופניים וקורקינטים חשמליים להתקין לוחית זיהוי על הכלים ולהירשם במאגר רשות הרישוי. הרישום יחל ב-1 בפברואר 2024 והחובה להתקין לוחית זיהוי על הכלים תחל ב-1 באוגוסט 2024. מוקדם מדי לברך על כך : הגורם שצריך לאכוף את החוק - פקחי הרשויות המקומיות נעמדים על רגליהם האחוריות: "תמוה בעיני שעדיין לא הסדירו את הגדרת הפקח העירוני בחוק וכל הזמן משתמשים בנו כגורם האמון על אכיפת חוקי מדינה", מציין שמואל אלבו, יו"ר ועד הפעולה הארצי של הפקחים ברשויות המקומיות. דבריו, שאינם מתייחסים להסדר שיש לפקחי עיריית תל אביב, נוקבים וחד משמעיים: "תעגנו את הסמכויות בחקיקה ואחרי זה תפנו אלינו הפקחים העירוניים בדרישה לאכוף כל נושא שעולה על סדר היום ולמשטרה אין כוח אדם לאכוף אותם. אתם מתייחסים אלינו הפקחים העירוניים כמכפיל כוח למשטרה אך לא מעגנים את הסמכויות בחקיקה, דבר שמשאיר אותנו חשופים לתביעות משפטיות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully