וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום הפקודה של הרשויות המקומיות - עלינו לסמוך רק על עצמנו

ארז בדש - אל"מ (מיל') בפיקוד העורף

עודכן לאחרונה: 30.1.2024 / 13:36

אירועי 7 באוקטובר חידדו את ההכרה כי השלטון המקומי והקהילה המאורגנת הם המענה הראשון לכל אירוע רב־נפגעים: בהגנה, בחילוץ, בהצלה, ברפואה ובסיוע האזרחי

אירועי 7 באוקטובר חידדו את ההכרה כי השלטון המקומי והקהילה המאורגנת הם המענה הראשון לכל אירוע רב־נפגעים: בהגנה, בחילוץ, בהצלה, ברפואה ובסיוע האזרחי. על הרשות המקומית לסמוך רק על עצמה מתוך תובנה שלפיה בשעות ובימים הראשונים היא הגורם היחיד שיימצא בסביבה.

השבת השחורה המחישה שוב את חשיבות השלטון המקומי בשגרה ובחירום ואת חשיבות הקהילה, לעת שבה ישתלט הכאוס, ולו זמנית. עשרות תרגילים שעליהם פיקדתי במרוצת השנים ברשויות המקומיות כמפקד נפת נגב בפיקוד העורף חידדו אצלי את התובנה שלפיה השלטון המקומי הוא הקו והמענה היחיד לשעות הראשונות של הלחימה.

אירועי שומר החומות היוו נורת אזהרה. השבת השחורה זיקקה את התובנות הללו. זה הזמן לחשיבה חדשה, מותאמת למציאות החדשה.

ישראל מדינה ארוכה וצרה עם צירי אורך ורוחב ספורים, שאם ייחסמו על ידי בני עוולה - פתיחתם באש תתבצע רק כשתתברר חומרת האירוע.

בכל איום משמעותי - ביטחוני בקנה מידה גדול או כזה הנובע מכוח עליון כרעידת אדמה, השלטון המקומי והקהילה הם המענה הראשון ולעתים היחיד בתחילת ההתרחשות.

הסיוע מבחוץ יגיע בשלב השני, בחלוף שעות או ימים. רמת מקצועיותו, נחישותו ויכולתו לעמוד בלחצים של הצוות המקומי המוביל בכל רשות מקומית היא המפתח לאיכות ומהירות התגובה.

ארז בדש. צילום: אלעד מלכה, אתר רשמי
ארז בדש/אתר רשמי, צילום: אלעד מלכה

מה שלא יעבוד בשגרה - לא יעבוד בחירום. את תפקידי המפתח ברשויות המקומיות צריכים לתפוס אנשים מקצוענים, מנוסים, עם חשיבה יצירתית הרואה מספר צעדים קדימה ומתרחקת מאזורי הנוחות. הניהול צריך להיות שיטתי ומקצועי, מבוסס תוכניות עבודה הנבחנות על בסיס ביצועים והישגים.

לצד אלו תחייבנה הנחיות פיקוד העורף: הקמה ותרגול חמ"ל אזרחי לרשות המקומית במצבי חירום, לצד מערך ביטחון עם תוכנית אבטחה לכל תרחיש. דגש מיוחד יש לתת לכיתות כוננות מצוידות ומתורגלות ולמערך עובדי הרשות שיתוגבר בחירום על ידי מתנדבים מהקהילה ויתורגל בשגרה.

רשות מקומית שתיערך בהתאם תוכל לתפקד ביום פקודה, לא רק במלחמה אלא גם בתרחישים כמו תסיסה חברתית אלימה, חסימות כבישים, אסון אקולוגי, רעידת אדמה, הצפות ענק, אירועים פליליים וכיוצא בכך.

במקביל על התושבים להיערך בביתם בהכנת הממ"ד, ערכות החירום הביתיות, הצטרפות לרשתות המידע היישוביות, התנדבות ושיבוץ ביחידות העירוניות, כל אחד על פי יכולותיו.

הלל הזקן אמר: "אִם אֵין אֲנִי לִי, מִי לִי? וּכְשֶׁאֲנִי לְעַצְמִי, מָה אֲנִי? וְאִם לֹא עַכְשָׁיו, אֵימָתַי?". צו זה שליווה את העם היהודי דורות רבים נכון לנו ברמה המוניציפאלית יותר מאי־פעם, ואם לא לאחר 7 באוקטובר, אֵימָתַי?

הכותב הינו אל"מ (מיל) בפיקוד העורף, עד לאחרונה ראש מועצת נאות חובב, בעבר מנכ"ל וגזבר ברשויות מקומיות ומנכ"ל חברות עירוניות, קצין משטרה ביאח"ה וכיום מועמד לראשות מועצת עומר ומפקד יחידת הכוננות של היישוב

  • עוד באותו נושא:
  • חירום

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully