וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית המשפט קנס ב-60 אלף ש"ח את ראש עיריית חיפה: "מעכבת תקציבים לקשישים"

עודכן לאחרונה: 14.1.2024 / 13:03

נשיא בית המשפט המחוזי בחיפה פסק חיוב אישי לעינת קליש רותם, ראש העיר חיפה ולעירייה בעקבות מניעת העברת תקציבים לתאגידים עירונים של אזרחים ותיקים ועולים חדשים. השופט ד"ר רון שפירא: "ראש העיר נטשה ישיבת מועצה בעניין העברת הכספים והפסיקה לשתף פעולה"

חודש לפני הבחירות המקומיות - ראש העיר חיפה, עינת קליש-רותם שוב תצטרך לשלם מכיסה הוצאות בית משפט, והפעם היא וקופת העירייה יתחלקו בתשלום 60 אלף ש"ח. זאת, בהחלטתו של נשיא בית המשפט המחוזי בעיר, בעתירות של תאגידים עירוניים למען אוכלוסיית עולים חדשים ואזרחים ותיקים.

את העתירות הגישו יו"ר הרשות לקליטת עליה בחיפה, לזר קפלון, שמכהן באופוזיציה של קליש, לאחר שפוטר מתפקידו כסגן ראש העיר בשנת 2021. ויו"ר עמותת מילב - מועדוני הגמלאים בחיפה, אלי לנדאו, שעזב את הקואליציה של ראש העיר. הם טענו כי ראש העיר מעכבת בתירוצים שונים העברת תקציבים שכבר אושרו להם במועצת העיר ושנימוק הסירוב להעביר את הכספים הלך והשתנה.

יצוין, כי כבר לפני שנה, בישיבה שלא מן המניין, הכריזה מועצת העיר כנגד ראש העיר כי היא "רואה באופן חמור עיכוב של כספים אשר הוחלט על העברתם במועצת העיר והם נועדו לשם פעילויות לאוכלוסיות הנזקקות ביותר", מועצת העיר הורתה להעביר לאלתר חצי מיליון שקלים לרשות לקליטת העליה. הכסף לא הועבר. חדשים אחר כך הועבר סכום חלקי בלבד. כך גם מתוך תקציבים אחרים שאושרו לעמותות. "ראש העיר הפכה את עצמה למעין 'ערכאת על' מעל החלטות מועצת העיר", טענו העותרים באמצעות עורכי הדין אורן כ"ץ, יוני שליו - ריבה ורוני טרפה ממשרד יוסף ישורון, "ראש העיר נמנעת להעבירו, כל פעם בתירוצים מתחלפים, אולם בפועל וכפי שנמסר בעתירה, הסיבות לאי העברת הכספים נבעו מכך שיושבי ראש של העמותות, כבר אינם חברי קואליציה של ראש העיר".

עינת קליש רותם, ראש עיריית חיפה. ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה, אתר רשמי
עינת קליש רותם, ראש עיריית חיפה/אתר רשמי, ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה

הם טענו כי כדי שלא להעביר את הכספים, על אף החלטות מפורשות של מועצת העיר וועדת הכספים, החלה להעביר ראש העיר את העמותות, בדיעבד, בסדרת בדיקות לא נגמרות, שכל מטרתן אי העברת הכספים ותוך שימוש בטענות מטענות שונות.

נשיא בית המשפט המחוזי בחיפה, השופט ד"ר רון שפירא, מצא כי חרף שורה של דרישות תשלום שנשלחו לראש העיר ולעירייה, העברת מסמכים, והמוכנות של העותרים לבוא בדברים, "ראש העיר נטשה ישיבת מועצה בעניין העברת הכספים והפסיקה לשתף פעולה". הוא ציין כי במקום זאת, תחת שלל נימוקים משתנים לסיבת אי העברת הכספים (שיפוץ מיותר, עודף תקציבי, כרטסות כפולות, "ההפרש נמצא בבירור אצל ראש העיר", ועוד), היא נמנעה מלהעביר את התקציבים שאושרו.

השופט שפירא דחה את כל תירוצי ראש העיר, ציין כי "לא נמסר הסבר ראוי" להתנהלותה והתנהלות העירייה שבראשותה ולעיכוב המתמשך בהעברת הכספים לאחר מתן החלטות המועצה, למעט טיעון סתמי בנוגע לעומס עבודה, חוסר במסמכים, והימשכות של הבדיקות הנדרשות. "מובן כי טענות אלו אינן יכולות להצדיק את ההתנהלות המתוארת והנימוקים המשתנים לאי קיום החלטת המועצה", קבע וציין כי מתקבל הרושם כי הבסיס המשותף להתנהלותן ולהחלטותיהן הוא "הרצון שלא להעביר לעותרים את מלוא התקציבים שאושרו עבורם". הוא ציין כי "ההתנהלות המתוארת חותרת תחת חובתן המנהלית", וזאת, "לרבות החובה לפעול בהגינות, בתום לב, ומתוך שיקולים מקצועיים בלבד". עוד ציין כי התנהלותן "יוצרת רושם כי היא אינה נובעת משיקולים מקצועיים בלבד, ועל כך יש להצטער". הוא הורה לקליש והעירייה לקיים את החלטת המועצה, ולהעביר את מלוא הכספים שטרם הועברו.

הוא קבע כי לאור נסיבות המקרה, ולצד העובדה כי קליש והעירייה נמנעו מלקיים פסק הדין בעניין וגרמו להמשך ההליכים ולעתירה, קליש באופן אישי יחד עם קופת העיריה, יישאו בהוצאות העותרים בסך כולל של 60,000 ש"ח.

בכך לא תמו הטענות של חברות עירוניות כנגד ראש העיר. תלויה ועומדת כנגד אותן ראש העיר והעירייה, עתירה של חברת מוזיאוני חיפה שהוגשה לפני שבועיים, בשל טענה דומה של "אי העברת הכספים שמגיעים לה לטענתה במסגרת התקציב עליו סוכם במועצת העיר". נשיא בית המשפט צפוי לקיים בה דיון בחודש מרץ.

ראש העיר והעירייה בחרו שלא להגיב לידיעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully