וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכלבים נושכים והשיירה עוברת: מה הקשר בין זלזול הרשויות לכלבת?

11.1.2024 / 15:37

סיכום שנת 2023: עליה במספר אירועי תקיפות ונשיכות הכלבים, לצד פער לא קטן בין מספר הכלבים הרשומים, למספר הכלבים המחוסנים. האצבע למחדל מופנית לרשויות המקומיות. נתונים של המחלקה הווטרינרית במשרד החקלאות, שמתפרסמים לראשונה בוואלה שופכים אור על הבעיה

פיטבול. ShutterStock
תקף אתכם כלב? זב"שכם ברוב המקרים/ShutterStock

עליה בשיעור של 7% במספר המקרים בהם דווח על תקיפה או נשיכה ע"י כלב בשנת 2023, בהשוואה לשנת 2022. כך עולה מנתונים מעודכנים שמתפרסמים לראשונה בוואלה. על פי הדו"ח, שהוצא ע"י המחלקה הווטרינרית במשרד החקלאות, עולה כי בשנת 2023 דווח על לא פחות מ - 2,375 מקרים. בסך הכול, בשלוש השנים האחרונות דווחו 7,016 אירועים.

ומה בנוגע לאירועי כלבת? אזור העמקים מהווה את הזירה המסוכנת ביותר עם 25 מקרים שהתגלו במהלך השנה החולפת. עוד עולה, כי בגלל העליון התגלו במהלך השנה החולפת 14 מקרים ובגליל המערבי המספר עומד על 5. מאידך, באזור הנגב התגלה מקרה אחד בלבד.

בשיחה עם וואלה, מציינים במשרד החקלאות כי כלבת היא מחלה מסוכנת שגורמת למוות בקרב בני אדם ובעלי חיים. על כן, ההתחסנות לכלבת היא חובה וחיונית לשמירה על בריאות הציבור ועל רווחת בעלי החיים בישראל. "בשנים האחרונות משרד החקלאות השקיע מאמצים רבים בעידוד ואכיפת התחסנות למחלת הכלבת, וקורא לציבור לחסן את בעלי החיים באופן קבוע. כמו כן, המשרד קורא להקפיד על קשירת בעל החיים בעת יציאה מהבית, בייחוד באזורי ספר, וזאת כדי למנוע הדבקה".

כלב מוכה כלבת. ShutterStock
כלבת מסוכנת במיוחד לבני אדם. את הרשויות זה לא ממש מעניין/ShutterStock

היבט מעניין ונוסף שעולה מנתוניהם הוא הפער בין מספר החיסונים שהתבצעו בשנת 2023, שעומד על 453,603 לעומת מספר הכלבים שנרשמו שעומד על 604,874. כיצד נוצר הפער ומי הגורם שאחראי לכך? האצבע מופנית לרשויות המקומיות: באופן שגרתי שולח הווטרינר במועצה המקומית תזכורת לבעל הכלב בהגיע מועד חידוש רישיון וביצוע חיסון הדחף הקבוע כנגד מחלת הכלבת. במקרה בו הכלב לא מחוסן בזמן, נשלחת התראה, אולם בזה תמה מעורבותו. בשלב הבא, האכיפה צריכה להיעשות ע"י התובע במועצה, אולם משיחות שקיימנו עם גורמים מעורים עולה כי הנושא נדחק פעמים רבות לקצה שולי סדר העדיפויות שלהם, גם בשל לחצים שמופעלים ממשרדו של ראש המועצה.

ד"ר תמיר גושן, מנהל שירותים וטרינריים במשרד החקלאות, מציין כי "המידע אודות האכיפה מצוי ברשות הרשויות המקומיות ולא בידי משרד החקלאות". לדבריו, כל רשות ורשות מנהלת את עניינה באופן עצמאי במערכות העירוניות שלה ללא דיווח לגורם מרכזי אחד. בתוך כך, אתמול הודיעה ועדת הכלכלה מודיעה על שינוי משמעותי בתקנות הנוגעות לחובת חיסון כלבת: עד כה נדרשו כל בעלי כלב לחסנו אחת לשנה נגד המחלה המסוכנת וחשוכת המרפא, ואילו מאפריל יידרש חיסון רק אחת לשנתיים. הוועדה, בראשות ח"כ דוד ביטן, אישרה אתמול את בקשת משרד החקלאות ופיתוח הכפר לתקן את תקנות הכלבת בנושא. האם המהלך יצמצם את הפער האמור? ימים יגידו. והאם חרף האכיפה הלקויה, לבעל או למחזיק כלב שמזלזל בחוק, יש סיבה טובה להיות מוטרד? בהחלט.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
עו"ד אסף ורשה. שחר כלב,
הכלב נשך? אתם עלולים להפסיד הרבה מאוד כסף. עו"ד אסף ורשה/שחר כלב

לרשלנות בנוגע לאחזקת כלב יש גם השלכות משפטיות כבדות משקל, שיכולות לסבך אותו עד צוואר: עו"ד אסף ורשה, מבכירי עוה"ד בישראל בתחום הביטוח והנזיקין, מציין כי בעלים או מחזיק של כלב חשוף לשתי סנקציות: הראשונה היא פלילית, אולם כואבת לא פחות - היא הסנקציה האזרחית: "הוא עלול למצוא את עצמו משלם פיצויים שיכולים להגיע למאות אלפי שקלים, כתלות בנזקים שיגרמו. פקודת הנזיקין קובעת כי בתביעה על נזקים שנגרמו מתקיפת כלב יועבר נטל הראיה על בעליו של הכלב".

עוד הוא מוסיף כי "לשון הפסיקה קובעת כי אין הכרח שיהיה מגע פיזי בין הכלב לבין האדם שנפגע ממנו. האחריות של הבעלים לנזק שנגרם על-ידי הכלב, כוללת כל סוג של התנהגות שמקורו בכלב. זה יכול להיות התנפלות של הכלב, נשיכה, תקיפה כלשהי, קפיצה, שריטה, או כל התנהגות של הכלב שגרמה לאדם להיפגע. לכן, גם במצב שבו האדם פשוט נבהל ונפל לדוגמה, כתוצאה מהתנהגות הכלב, הבעלים אחראי. יתר על כן, זו לא חייבת להיות תוצאה של התנהגות תוקפנית אלא גם כתוצאה מכלב שמשחק". עו"ד ורשה מסביר כי אין מדובר על איום בעלמה: "במהלך השנים האחרונות, שילמו כעלי כלבים פיצויים בסכום מצטבר של מאות אלפי שקלים בגין נשיכות".

  • עוד באותו נושא:
  • כלב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully