וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקר על השפעות המלחמה ודחיית הבחירות: הביטחון בראש, יתרון לראשי ערים מכהנים ופגיעה בנשים

עודכן לאחרונה: 1.1.2024 / 13:01

סקר שערך מכון שיטה למדיניות מקומית בעקבות דחיית מערכת הבחירות לסוף חודש פברואר מצא כי 37% מהמתמודדים החדשים חוששים כי המלחמה מקטינה את הסיכוי שלהם לזכות. עוד עולה כי הנושאים בהם תתרכז מערכת הבחירות, ביטחון, חוסן קהילתי ודו קיום

מועד הבחירות המקומיות החדש נקבע ל- 27.2.24 ואיתו הסיבוב השני בתאריך 13.3.24. מתחילים להכניס את קמפייני הבחירות ללוח זמנים חדש, תוך כדי מלחמה. כשרוב הציבור כלל לא מביע התענינות מינמלית בנושא.

סקר חדש של מכון שיטה בדק את השפעות דחיית הבחירות והמלחמה על ההתמודדות בבחירות המקומיות. מתמודדות נשים חוששות מפגיעה בסיכויים שלהן בעקבות המלחמה ובשל סדר יום בטחוני, מועמדים חדשים חוששים מיתרון עבור ראשי רשויות מכהנים.

איך ייראו קמפיני הבחירות? שינוי סדרי העדיפויות - כמחצית מהמשיבים מבקשים להתאים מחדש את המסרים שלהם על רקע המלחמה בדגש על נושאי בטחון (55%), חוסן קהילתי (16%) ואחדות ודו קיום (13%).

מצביעים בקלפי בבחירות לכנסת העשרים וחמש. ראובן קסטרו, עיבוד תמונה
מצביעים בקלפי בבחירות לכנסת העשרים וחמש/עיבוד תמונה, ראובן קסטרו

נתונים מרכזיים שעלו בסקר

• רוב מוחלט של המועמדים והמועמדות (72%) מתכוונים להתמודד במועד החדש של הבחירות המוניציפליות (27.2.24). רובם יעשו זאת בכל מועד שהוא, אבל כמחצית מהם מעדיפים שזה יקרה לא יאוחר מחודש פברואר 2024.

• רבע מהמשיבים מתלבטים אם להתמודד במועד החדש. עיקר המתלבטים הן נשים ומי שנמצאים מחוץ למערכת (30% נשים מתלבטות לעומת 19% גברים. 28% לא מכהנים מתלבטים לעומת 19% מכהנים)

• מרבית ההתלבטויות והפגיעה נרשמו בקרב נשים. 42% מהגברים לעומת 32% מהנשים מעריכים שהמלחמה אינה משפיעה על הסיכוי שלהם להצליח בבחירות או אף מגדילה אותו.

יתרון לראשי ערים גברים מכהנים

ממכון שיטה נמסר: ניתן להצביע כי סדר היום הבטחוני בעקבות המלחמה משרת לעיתים קרובות את המועמדים הגברים. סדר היום מייצר הזדמנות לרוב ראשי הרשויות המכהנים לחדד את תפיסת הביטחון ביישובם. יש גם חשיבות לסוגיית המימון ולסוגיית הוודאות. קמפיינים פוליטיים כרוכים בתשלום ודחייה פירושה הארכת משך הקמפיין והגדלת ההוצאות. מועמדות בד"כ מגיעות להתמודדות מקומית או ארצית עם פחות משאבים ולכן עשויות להיפגע.

בשקלול הנתונים: גם סדר יום בעיקר בטחוני, גם הארכת משך הקמפיינים והגדלת המימון וגם הסיכויים של מועמדים חדשים מול מועמדים מכהנים חושפים כי המצב מקשה יותר על נשים ועל מתמודדים חדשים. כל דחייה נוספת תוך המערכת הקיימת ללא אפשרות לפתיחת הרשימות, תעמיק את הפערים הללו ועלולה לפגוע בגיוון ובדמוקרטיה המקומית".

הסקר נערך בחודש דצמבר בקרב ראשי רשויות, סגנים, חברי וחברות מועצה וכן מועמדים חדשים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully