וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טור דעה ללא דעה - בחירות לרשויות המקומיות 2024

עדי גבע סמנכ"לית מכון המחקר מדגם

עודכן לאחרונה: 17.12.2023 / 11:47

ישראל הולכת לבחירות מקומיות בזמן מלחמה, עדי גבע סמנכ"לית מכון המחקר מדגם, מה הדברים שיכולים להשפיע על מערכת הבחירות, ומה הדברים שיכולים לעניין תושבים שהולכים להצביע בזמן מלחמה

זוהי הפעם הראשונה שאני כסוקרת, מתבטאת ללא התייחסות לנתונים, הסיבה לכך היא פשוטה, אין עדיין מספיק כאלו, נכון לכתיבת שורות אלו.

מתחילת המלחמה ביצענו סקרי דעת קהל כלליים, רובם קשורים למצב המדינה, אך רק בתחילת דצמבר התקבלה ההחלטה על ידי שר הפנים על מועד קיום הבחירות לרשויות המקומיות ב- 30.1.24

אירועי ה07/10 והמלחמה בעקבותיהם, הכניסו את כולנו לאי וודאות.

באופן כללי, כשאנחנו ניגשים לכתיבת שאלון, אנחנו גם ממליצים איך להנגיש נכון את השאלות.
כעת, המלצתי בנוגע לסקרים לרשויות המקומיות היא כן להתחבר לתקופה, גם עבור המרואיינים, שלא ירגישו שהשאלון תלוש מהמציאות וגם עבור המועמד כבחינת מציאות.

עדי גבע, סמנכ״לית מכון המחקר מדגם. צילום:רמי זרנגר, אתר רשמי
עדי גבע, סמנכ״לית מכון המחקר מדגם/אתר רשמי, צילום:רמי זרנגר

שאלה שיכולה להכריע את הבחירות: מה יהיו שיעורי ההצבעה?

אם בשאלות עסקינן, שאלה שיכולה להכריע את הבחירות היא: מה יהיו שיעורי ההצבעה? אם בימים כתיקונם שיעורי ההצבעה בבחירות המקומיות נמוכים משיעורי ההצבעה לבחירות הכלליות, אם בימים של חורף וגשם קיים חשש שירדו שיעורי ההצבעה עוד יותר, מה יהיו שיעור ההצבעה ביום חורפי בזמן מלחמה?

נכון שניתן להניע להצבעה, אך לבסוף יש מרכיבים בלתי תלויים במועמדים.

שיעור ההצבעה הוא אחד מהמרכיבים המובילים לשיח השכיח ביותר הנוגע לבחירות ברשויות המקומיות; האם המצב הנוכחי משפיע לטובה או לרעה על ראשי הרשויות מכהנים?

שוב, כפי שציינתי בפתח דברי, אין ברגע זה מספיק נתונים לתשובה מבוססת ולכן סוגייה זו עולה בתחילת כל שיחה.

אם כמעט תמיד בסוגיות האלו תשובתי היא מורכבת, עכשיו על אחת כמה וכמה.

הייתי ממליצה לבדוק שביעות רצון מתפקוד ראש הרשות המכהן בזמן המלחמה (גם אם הסקר הוא לא מטעמו), לבדוק מודעות לעשייה - האם קיימת מודעות לעשייה כלשהי ואם כן, מהי העשייה המשמעותית ביותר בזמן המלחמה, לא רק של ראש הרשות.

כדאי לשלב נושאים הקשורים למלחמה בשאלות הבוחנות את מה שמטריד או חשוב ביותר לתושבים.
בממצאים לשאלות אלו, מעניין לבחון האם הנושאים המטרידים את התושבים או הנושאים החשובים להם ביותר, שצריכים להיות על סדר יומם של ראשי הרשויות השתנו בעקבות המצב? זאת כמובן במידה וקיימים סקרים קודמים.

לדוגמא: האם נושא חזירי הבר שעלה כנושא החשוב ביותר לטיפול בקרב תושבי חיפה, עדיין נשאר הנושא החשוב ביותר לטיפול עבור התושבים?

ראשית, זה תלוי מה היה מצבו של ראש הרשות טרם המלחמה, אם מצבו היה רע באופן קיצוני או מצויין עם שיעורי תמיכה גבוהים מאוד, כאן אני לא מזהה מקום לשינוי.

בשאר המקומות בהן קיימת אי וודאות לגבי ראשי הרשויות המכהנים, זה תלוי מה עשה ראש הרשות למען התושבים בזמן הלחימה הן בבניית האמון וחיזוק החוסן הנפשי של התושב והן ברמה התפעולית ומענה לצרכים.

מרכיבים תלויים נוספים לתשובתי הם: היכן נמצאת הרשות המקומית, כלומר מהו מיקומה הגיאוגרפי והקשב של התושבים לקמפיינים, לאילו סוגי קמפיינים יש להם קשב אם בכלל קיים.

ככל הנראה מרבית ממסרי הקמפיינים נשכחו ואין ספק שבמקומות בהם עניין הקמפיינים יותר רגיש או שלתושבים אין קשב לקמפיינים יש יתרון לראש הרשות המכהן ולו בגלל שיעורי החשיפה הבסיסיים אליו.

דבר אחד משותף לכולם מכהנים או לא מכהנים, כולם במצב של גישוש והתנעה זהירה, הן כי יש הבנה ותחושה שהמצב קשה ועצוב והן כי קיימת אי וודאות מסויימת לגבי המועד הסופי של הבחירות המקומיות.

אני באופן אישי כואבת ומאחלת לכולנו שנדע ימים טובים יותר.

הכותבת - עדי גבע, סמנכ"לית מכון המחקר מדגם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully