וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמו אוויר לנשימה לתלמידים: תוך שבוע הוקם בית ספר לכ-1,000 ילדי מפונים בעמק הירדן

עודכן לאחרונה: 15.11.2023 / 12:03

כבר בשבוע הראשון למלחמה הבינו במועצה אזורית עמק הירדן שצריך לעשות מהלך יוצא דופן. "אנחנו מועצה של כ-16,000 תושבים ותוך כמה ימים קלטנו כ-4,500 מפונים ומתפנים מהדרום ומהצפון", מסבירה רותם אלטמן מאגף החינוך במועצה

במועצה מיהרו לפנות למחוז צפון במשרד החינוך ויחד הם הקימו, תוך שבוע בלבד, מערך חינוכי מקיף לכל ילדי המפונים באזור - מגיל לידה ועד י"ב, כולל חינוך מיוחד וחינוך בלתי פורמאלי. כחלק ממערך זה, ובשיתוף פעולה עם המכללה האקדמית כנרת, הוקם גם בית ספר לתלמידי ז'-י"ב המפונים מכל אזור הכנרת - המרחב החינוכי כנרת.

השבוע יצא לדרך המרחב החינוכי החדש - וההתרגשות הייתה רבה. "הגישה שלנו למרחב הזה היא ברורה - ליצור לילדים, שכבר כמה שבועות חיים במציאות קשה ולא שגרתית, שגרה חינוכית נעימה ומזמינה", מסבירה המנהלת נגה גיל בשיא. "יצרנו רצועות לימוד שונות, המותאמות לצורכי התלמידות והתלמידים ופועלות בהתאם ליכולות צוותי ההוראה".

גיל בשיא היא אשת חינוך בעברה ומי שניהלה את אגף החינוך במועצה האזורית עמק המעיינות. עד לפני ה-7 באוקטובר היא בכלל הייתה עמוק בתוך מרוץ הבחירות לראשות מועצה אזורית עמק המעיינות. "המציאות של כולנו השתנתה", היא מספרת. "מיד עם פרוץ המלחמה חשבתי איפה ובמה אני יכולה לסייע. כשעלתה האפשרות להקים ולנהל את בית הספר החדש למפונים בעמק הירדן - לא היססתי לרגע. זו שליחות עבורי".

בית ספר חדש בתוך שבוע. צילום: מועצה אזורית עמק הירדן, אתר רשמי
בית ספר חדש בתוך שבוע/אתר רשמי, צילום: מועצה אזורית עמק הירדן

בית הספר פועל בכל יום מהשעה 9:00 ועד השעה 13:00, כשלתלמידים יש שתי רצועות לימוד מרכזיות. צוות ההוראה מורכב בעיקרו ממורות ומורים שפונו לאזור, בעיקר ממועצה אזורית גליל עליון, וכן ממתנדבות ומתנדבים שגויסו למטרה זו. אחד המורים הללו הוא דור פרננדס, שבימי שגרה מתגורר ביישוב אבירים, אך מאז פרוץ המלחמה התפנה לקיבוץ מסדה.

"מאז ה-7 באוקטובר השגרה של כולנו השתנתה", הוא מספר. "עזבנו את הבית, את החברים, חלקנו גם את מקומות העבודה. ומי שבעיקר נפגעים אלה הילדים. ולכן מקום כמו המרחב החינוכי כנרת כל כך חשוב עבורם".

פרננדס מספר כי המפגש היומיומי של הילדים עם צוות ההוראה ובעיקר עם צעירים בני גילם, הוא ההישג הגדול. "אפשר היה להמשיך ללמוד בזום, אבל זה לא מתקרב ללמידה פיזית, שבה אתה רואה את התלמידים, מרגיש אותם. רואים את זה גם על הפרצוף שלהם - הם שמחים לראות אחד את השנייה, לצאת קצת מהמלון ודירות האירוח".

ראש המועצה ומנהלת מחוז צפון במשרד החינוך. צילום: מועצה אזורית עמק הירדן, אתר רשמי
ראש המועצה ומנהלת מחוז צפון במשרד החינוך/אתר רשמי, צילום: מועצה אזורית עמק הירדן

פרננדס מוסיף כי לצד התוכן הלימודי, המפגשים במרחב החינוכי עוסקים לא מעט במציאות החדשה. "אנחנו מדברים איתם על מה שקורה - ברמת המדינה וברמה האישית שלהם", הוא אומר. "זה חשוב מאוד לתת להם לשחרר את הלחץ הגדול שהם נמצאים פה. זה בסופו של דבר התפקיד שלנו - לא רק ללמד, אלא ממש לעסוק בחינוך".

"מאז תחילת המלחמה הגיעו אל עמק הירדן כ-4,500 מפונים ומתפנים מהצפון והדרום ומיד היה לנו ברור כי עלינו לדאוג להם בדיוק כמו שאנחנו דואגים לתושבינו", אומר ראש מועצה אזורית עמק הירדן, עידן גרינבאום. "המערך שהקמנו יחד עם משרד החינוך ובשיתוף המכללה האקדמית כנרת נותן את המענה הדרוש והכל כך נחוץ לאלפי הילדים המפונים והוריהם".

גיל בשיא מסכמת שבכל יום שעובר - בית הספר ממשיך להתפתח. "אנחנו מסכמים כל יום ובודקים איפה אפשר להשתפר", היא מסכמת. "זה תהליך ואנחנו נמצאים בעיצומו"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully