וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראשי הערים אילת וקריית שמונה: "הבחירה בפרויקטור מרכז השליטה האזרחי מצויינת"

עודכן לאחרונה: 9.11.2023 / 13:03

טל בסכס, מי שנבחר לפרויקטור המשל"ט האזרחי שימש עד לאחרונה כמנכ"ל החברה למתנ"סים. לצד ביקורת על הבחירה באדם שאינו מוכר לציבור, ראשי רשויות ומועצות מספרים על מנהל שמכיר את השטח ומקרוב

שבוע שעבר הודיע שר האוצר ויו"ר קבינט העורף בצלאל סמוטריץ' כי הוא ממנה את טל בסכס, מנכ"ל החברה למתנ"סים לפרויקטור מרכז השליטה האזרחי לתקופת מלחמת חרבות ברזל.

המינוי של בסכס, שהגיע לאחר שני ניסיונות קודמים של השר למנות פרויקטור למשל"ט האזרחי, יצרו הבעת חוסר אמון במינויים של השר. בסכס הוא איש ראוי אך יש הטוענים שהוא אינו מוכר לציבור, ובעיקר ללא ניסיון בצד הפוליטי לתפקיד שמצריך התמודדות משמעותית מול משרדי הממשלה השונים ואסרטיביות בקבלת החלטות הרות גורל למדינה. גורמים אחרים אמרו כי המינוי נועד לחפות על חוסר תפקודו של משרד ראש הממשלה והעומד בראשו יוסי שלי.

כך או כך, הפרויקטור החדש יצא לדרך ועושה רושם שבסכס הגיע לעבוד וכבר נפגש עם גורמים משמעותיים, בתקווה שיצליח לקדם את הנושאים הקריטיים של העורף הנדרשים לטיפול דחוף.

מנכ"ל החברה למתנ"סים: טל בסכס. ראובן קסטרו
מנכ"ל החברה למתנ"סים: טל בסכס/ראובן קסטרו

רבים מאזרחי מדינת ישראל לא מכירים את השם טל בסכס, וזאת על אף שמדובר באדם שעמד עד היום בראש חברה ממשלתית ענקית שיש לה השפעה על רבדים רבים בתוך שגרת חיינו. במעונות היום לפעוטות, חוגים בכל רחבי הארץ, חינוך בלתי פורמאלי ומאות פרויקטים חינוכיים וחברתיים במרכזים הקהילתיים בכמעט כל עיר וישוב בישראל.

ברשויות המקומיות מספרים כי אמנם בסכס אדם שקט יחסית ולא נמצא בשדה הפוליטי, אך שמו שגור בפיהם של ראשי עיר רבים וגם מנכ"לי משרדי ממשלה, שעובדים מולו רבות.

בסכס הגיע בכלל מהעולם העסקי. אולי בגלל זה הוא מחליק בגרון לפוליטיקאים צמאי האגו. הוא בעל ותק של 25 שנים בניהול בכיר בארגונים בעלי פעילות ציבורית ועסקית. הוא החל את דרכו במשרד עורכי דין, ולאחר מכן שימש כמנהל חטיבת הפרויקטים במילגם, במסגרתו הוביל את מערך התפעול והפרויקטים למגזר הפרטי, הציבורי והממשלתי. ממילגם עבר בסכס לתפקיד מנכ"ל החברה למתנ"סים שם ניהל רשת ארצית של מעל ל- 1000 מרכזים קהילתיים שנתנו מענה למעל ל- 200 רשויות מקומיות.

טל בסכס, מנכ"ל החברה למתנסים עם נשיא המדינה, יצחק הרצוג. צילום: אייל תורג'מן, אתר רשמי
טל בסכס, מנכ"ל החברה למתנסים עם נשיא המדינה, יצחק הרצוג/אתר רשמי, צילום: אייל תורג'מן

מקורבים לבסכס מספרים כי עם עשרות אלפי עובדים ותקציבים של מיליארדים בשנה, בסכס דאג לספק מענה למעל 2 מיליון תושבים מינקות ועד זקנה, ולסנכרן את הצרכים בין התושבים לכל גופי הממשלה, כולל משרדי הפנים, הבריאות, רווחה, חינוך ורה"מ.

כחלק מעבודתו השוטפת בסכס, נמצא בקשר תדיר עם משרדי הממשלה, הרשויות המקומיות ומרכז השלטון המקומי בישראל, ופועל איתם בשיתוף פעולה בשביל לספק לכל הקהילות את כלל השירותים להם הן זקוקות בעתות שגרה ובעתות חירום.

בחודשים האחרונים, לאור המחאות והקרע בעם בעקבות הרפורמה המשפטית, טל נבחר ע"י בית הנשיא להוביל עם החברה למתנ"סים את חזונו של נשיא המדינה במסגרת תכנית החומש "מחליפים מילה בקהילה", שתפקידה לגשר בין הפערים בחברה הישראלית ולהוריד את השסע והקיטוב בין המגזרים והאוכלוסיות השונות.

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי לתקופת מלחמת חרבות ברזל. צילום: רפי פרץ, אתר רשמי
טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי לתקופת מלחמת חרבות ברזל/אתר רשמי, צילום: רפי פרץ

המלחמה שהחלה לפני כחודש יצרה אצל בסכס והחברה למתנ"סים מציאות חדשה מבחינת אופן העבודה בשטח. גורמים בחברה מספרים כי מרגע שהחלה המלחמה ניתן היה למצוא את בסכס בשטח, מתרוצץ מאילת ועד קריית שמונה, פוגש את התושבים המפונים ואלו שנמצאים במקלטים ולומד את הצרכים המדוייקים שלהם. לאחר מכן היה נוסע לפגוש את מנכ"לי המשרדים הממשלתיים, האוצר, החינוך, התרבות והספורט ולא מניח עד שיצאו פרויקטים חדשים למתן מענים לתושבים.

בין היתר הצליחה החברה בהובלתו של בסכס להרים תוך ימים בודדים מרגע פרוץ המלחמה את חמ"ל ישראל בשיתוף עם מד"א לטובת איסוף תרומות בסדרי גודל רחבים ביותר עבור התושבים המפונים. מנהלי המתנ"סים ברחבי הארץ מספרים כי המערך הלוגיסטי העצום שקם הוא מהגדולים בארץ והתפעול שלו היה מדויק לצרכים הרבים של התושבים. במקביל לחמ"ל, בסכס הוביל להקמת עשרות מסגרות בלתי פורמליות מהירות עבור הילדים ובני הנוער המפונים בערים הקולטות.

הבית של הגר בקיבוץ ניר עוז. שירז ברזילאי, אתר רשמי
הבית של הגר בקיבוץ ניר עוז/אתר רשמי, שירז ברזילאי

מי שמכיר מקרוב את בסכס הוא ראש עיריית אילת, אלי לנקרי. אילת הפכה לעיר הקולטת הגדולה בארץ, כאשר הכפילה את כמות התושבים שלה תוך יום אחד. בשיחה עם לנקרי הוא מספר שטל בסכס הוא אדם מקצועי מאוד שמנהל את אחת החברות הממשלתיות המשפיעות בימים אלו על החברה הישראלית. "אין ספק שהוא יודע לחבר בין הצרכים הקונקרטים בשטח למקבלי ההחלטות במדינה" אומר לנקרי. "בתקופה הקריטית שאילת יותר מהכפילה את עצמה, טל דאג ודחף שהצרכים של הקהילות המפונות יקבלו פה מענה. הגיעו לכאן באמצעות החברה למתנ"סים טונות של ציוד באמצעות משאבים שגייסה החברה, פעילויות העשרה, מופעי תרבות, פעילות ספורט וכדומה, וכבר מתחיל לפעול בשעה טובה מתחם נוער בטיילת, בדומה לזה שמופעל כאן מדי קיץ."

גם ראש עיריית קריית שמונה אביחי שטרן פירגן על בחירותו של בסכס לתפקיד המשל"ט: "מהיום שטל בסכס נכנס לחברה למתנ"סים הרגשנו היטב את ההשפעה החיובית" אומר שטרן. "היכולת שלו להביא את התוכניות והמשאבים הנכונים לקריית שמונה, בזמנים שהכי צריך אותם, ולייצר את החיבורים הכי מדויקים. המחויבות שלו לקהילה והעשייה האדירה של המרכז הקהילתי פה בעיר הייתה קריטית בעת שגרה, ועל אחת כמה וכמה בחירום. הסיוע שלו היה קריטי כדי לתת את המענה לתושבים סביב הפינוי המורכב שהיה לנו. אני בטוח שמתוקף תפקידו עד היום הוא מכיר את הצרכים בשטח ויצליח לתת להם את המענה הנכון בתפקיד הפרויקטור".

לצד החיזוקים שמקבל בסכס מראשי רשויות יש עדיין גורמים מקצועיים בממשלה שמקווים שלא מדובר במינוי פלקט בלבד, ושאכן השקט של בסכס יאפשר לשים בצד את האגו והפוליטיקה במטרה להביא תוצאות בשטח.

  • עוד באותו נושא:
  • מלחמת עזה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully