וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיא האטימות: מינהל התכנון דורש לסגור מרכז שיקומי שמטפל בפצועי צה"ל מהמלחמה

עודכן לאחרונה: 8.11.2023 / 18:26

הניתוק הממשלתי נמשך כרגיל - בשבוע הבא תגיש הפרקליטות את עמדתה בנוגע לסגירת חוות סוסים טיפולית בתל-מונד אשר מטפלת במאות פצועי צה"ל. משה אחרק, צנחן מגדוד 890 זועם על כוונת המדינה לסגור את החווה שמטפלת בו: "חטפתי כדור בראש כשחיפיתי על ניר ברקת"

משה אחרק, נפצע במלחמת לבנון הראשונה, זועם על כוונת המדינה לסגור את החווה/צילום: איגור פינקילשטיין

אם לא עוזרים, למה להפריע? האם בימים שבהם חווה מדינת ישראל את אחד האירועים הקשים בתולדותיה ואלפי נפגעי הלם קרב וחרדה, אזרחים ואנשי כוחות הביטחון, מצטרפים למעגל הטראומה הישראלי - יבקש רפי אלמליח מנכ"ל מינהל התכנון במשרד הפנים מבג"ץ להורות על סגירתה של חווה טיפולית המשמשת מזה 25 שנים לטיפול בנפגעי חרדה ופוסט טראומה?

כזכור, המדינה הוציאה לחווה צו הריסה, בטענה כי הפעילות במקום - המתבצעת במשך 25 שנים - אינה תואמת את התוכנית המתאר החלה בקרקע. בג"ץ הורה למדינה להשיב לעתירה ואילו בשבוע הבא, ב-15 לנובמבר, צפויה מחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה להגיש את עמדתה. אולם, מאז שהחלה העתירה להתגלגל במסדרונות בתי המשפט, פרצה המלחמה בעזה אשר גבתה עד כה אלפי קורבנות בגוף ובנפש, המטפלים בחווה התגייסו מיד והחלו לטפל בהתנדבות בנפגעי טראומה מהדרום.

משה אחרק, צנחן מגדוד 890 אשר נפצע במלחמת לבנון הראשונה, זועם על כוונת המדינה לסגור את החווה שמטפלת בו: "חטפתי כדור בראש כשחיפיתי על ניר ברקת. השתתק לי כל צד ימין. לא יכולתי לדבר, עברתי תהליך שיקום ארוך מאוד. בשלב מסוים בחיים שלי, הגעתי לטיפול ברכיבה הטיפולית בחווה בתל מונד. הגעתי למקום מדהים המקום הזה שהוא מוגדר כחווה, בשבילי זה בית חולים שיקומי. בזכות המקום הזה אני עומד אני על הרגליים. המקום הזה מציל אותי. כנכה צה"ל ששילמתי מחיר אדיר פיזית, נפשית, המדינה אמורה עכשיו לעזור לי. אני המפסיד הגדול שנתן את הנשמה שלו את הגוף שלו. בזכות הגוף הזה, הרבה אזרחים חיים בבטחה. אל תבזו אותי. אל תשכחו מה חברה כמונו עשו".

החווה בתל מונד שמצילה חיים לפני סגירה. צילום: אייל יצהר, אתר רשמי
החווה בתל מונד שמצילה חיים לפני סגירה/אתר רשמי, צילום: אייל יצהר

המדינה מנותקת מהמציאות המדממת

לאור העובדה שבימים אלה מגבשת הפרקליטות את עמדת המדינה, אשר צפויה להשפיע על חייהם של מאות נפגעי פוסט טראומה ובעלי צרכים מיוחדים, פנו השבוע אנשי החווה לפרקליטות המדינה בבקשה להימנע מהגשת עמדה אשר תביא לסגירת החווה.

ד"ר דורית ברפמן, מנכ"לית המרכז לרכיבה טיפולית: "בימים אלה מסתובבים בינינו עשרות אלפי בני אדם שהם בבחינת 'פצצות מתקתקות' שאם לא יטופלו, הם ובני משפחותיהם לא יתאוששו. ואין מדובר רק בחיילי צה"ל, אלא במאות אלפי אזרחים במצב רגשי קשה בלשון המעטה. כמה הזוי הוא הדבר כי בשם פורמליסטיקה משפטית, שברור לכל כי אינה רלוונטית לעת הזאת, אתם עלולים להנחית מכה אנושה על חייהם של אלפי אזרחים וחיילים כה רבים, בתקופה כה הרת גורל לעתיד המדינה והחברה הפצועה שבתוכה אנו חיים".

"העמותה מטפלת בנכי צה"ל ופוסט טראומטיים. ביניהם, חיילי צה"ל שנלקחו בשבי האויב ועברו במשך חודשים ארוכים מסכת עינויים נוראית, ואחרים שאיבדו את חבריהם בקרבות בסיני וברמת הגולן ונחשפו למראות מלחמה קשים. לחלקם ילדים שמשרתים בימים אלה בתפקידי לחימה בעזה. הם מספרים שמתקפת החמאס ב-7 באוקטובר מחזירה אותם שנים אחורה לאותם רגעי אימה בשדות הקרב ובשבי הסורי והמצרי, מה שמגביר אצלם את תחושות הפחד, החרדה וחוסר האונים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
אם לא עוזרים, למה להפריע?. צילום: אייל יצהר, אתר רשמי
אם לא עוזרים, למה להפריע?/אתר רשמי, צילום: אייל יצהר

האם הפקידים יסגרו את החווה הטיפולית?

"האם בעת הזו - בה חווה מדינת ישראל את אחד האירועים הביטחוניים הקשים בתולדותיה - אירוע שלצערנו גבה אלפי קורבנות אדירים בגוף ובנפש, אירוע בעל השלכה ישירה על היקף האנשים אשר זקוקים היום ויזדקקו בעתיד הנראה לעין לטיפולי ולשירותי החווה - יש מקום לקיים דיון בבית משפט, אשר, הלכה למעשה, יכול ויוביל לסגירתה של החווה? האם ייתכן כי גוף מגופי המדינה, ובכלל זאת מחלקת הבג"צים, יתנו באמת ובתמים את ידם לסגירת חווה המטפלת בפוסט טראומטיים?", כך כתב ב"כ המרכז, עו"ד יובל גלאון ממשרד עמית פולק מטלון, לסגן ראש מחלקת הבג"צים בפרקליטות, עו"ד יונתן ברמן.

לסיום, פונה עו"ד גלאון לנציגי הפרקליטות, "מדי יום אנו מתמודדים עם מקרים, לא יאומנו, של פחד וחרדה מסגירת החווה. אנא ממך, עשה ככל יכולתך, כדי להעביר את המסר הזה לאנשים שאיננו מצליחים לפנות אל ליבם".

ממינהל התכנון נמסר: "מינהל התכנון רואה חשיבות רבה בפעילות המבורכת של החווה הטיפולית. יחד עם זאת, נאמר מספר רב של פעמים לבעלי החווה, כי בהתאם לתוכנית המתאר הארצית לפיה פועל התכנון בכל מדינת ישראל, לא ניתן לקדם תוכנית שהתבקשה לחווה במיקומה הנוכחי של החווה, היות שמדובר בשטחים פתוחים המשרתים את כלל הציבור. הוגשה עתירה לבג"צ אשר ידון בנושא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully