וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על מה מלמדים סקרי הבחירות המקומיות 2023?

פרופ' יצחק כ"ץ, מנכ"ל מכון המחקר מאגר מוחות

עודכן לאחרונה: 26.9.2023 / 11:02

מיוחד לוואלה! הסוקר פרופ' יצחק כץ עם 10 תובנות לקראת הבחירות המקומיות, איפה צפויים אחוזי הצבעה ומעורבות גבוהה, באיזה רשויות 'הכל פתוח', איך משפיעה המחאה על המצביעים, איפה צפוי סיבוב שני?

בעוד כחודש ייערכו הבחירות המקומיות והסקרים הרבים הנערכים ע"י המתמודדים וע"י המפלגות מסייעים לזהות סיכויים ומגמות. חלק מהמגמות חדשות וקשורות לרפורמה/המהפכה המשפטית והמחאה נגדה.

1.מאדישות למעורבות: ביישובים רבים צפויים שיעורי השתתפות גבוהים (כ-60% השתתפו בבחירות המקומיות הקודמות) יותר מאשר בעבר, בהשפעת המחאה והתארגנויות מקומיות הקשורות אליה. ייתכן שגם ההכרזה על יום שבתון תתרום למגמה זו. בערים גדולות משתתפים לרוב פחות מאשר ברשויות קטנות אך השיעור הכללי צפוי להשתנות.

2. מקומות בטוחים: רשויות רבות נחשבות עפ"י הסקרים "כבטוחות" מבחינת ראש הרשות המכהן, כאשר עיקר הקמפיין בישורת האחרונה מכוון לעודד הצבעה גם לרשימתו של המכהן למועצה. בין הרשויות הבטוחות: מודיעין מכבים רעות, נוף הגליל, אשקלון, גבעתיים, ראשון לציון, ירושלים, משגב, נשר, שומרון, מטה אשר, באר שבע, דימונה, שדרות, נתיבות, קריית שמונה, עמק חפר והרצליה.

3. רשויות בהן "הכול פתוח": קיימות רשויות רבות בהן מתחולל מאבק עז על הראשות, לעיתים בשל חולשה או כישלון בולט של המכהן ולעיתים בשל פרישתו. במקומות אלו ניצבים בדרך כלל מתמודדים רבים, דבר המגביר את הסיכוי לסיבוב שני. ראש רשות מכהן המפסיד בסיבוב הראשון גדלים סיכוייו להפסיד גם בסיבוב השני. בין הרשויות בהן הכול פתוח: אריאל, ראש העין, אשדוד, באר טוביה, קריית גת, חיפה, אילת, טבריה, בנימינה, רמלה, כוכב יאיר צור יגאל, שוהם, חולון, מעלה אדומים, נס ציונה, ערד ולהבים.

קלפיות. ראובן קסטרו
קלפיות/ראובן קסטרו

4. השפעת הרפורמה והמחאה: לרפורמה ובעיקר למחאה השפעה הנמדדת גם באמצעות הסקרים, המלמדים למשל כי מספר ראשי רשויות המזוהים שנים רבות עם תנועת הליכוד נמצאים עתה בפני סכנת הפסד מול מועמדים המזוהים עם מפלגות ותנועות תומכי המחאה. במקומות שונים יצרו ארגוני המחאה מעין "מפלגת מחאה" התומכת במועמדים דמוקרטים-ליברלים, אוחדו קולות וארגון "חוזה חדש" מריץ רשימות למועצות הישובים השונים, בהם בקריית ביאליק, כרמיאל, תל-אביב יפו, פתח תקוה, חולון, ר"ג ויבנה.

5. מעורבות מפלגתית: ניכרת מעורבות רבה של מפלגות ארציות במישור המקומי ומוקצים לכך משאבים רבים. בולטות בהקשר זה יש עתיד והמחנה הממלכתי בתמיכתן במועמדים מקומיים המזוהים עם המחאה, הן מאגדות משאבים ומבליטות מסרים ליברלים, של שינוי ומחאה. פעילות מאוד גם המפלגות ישראל ביתנו וש"ס ולצידן שחקן חדש בהקשר זה מפלגת עוצמה יהודית. בפועל חל כאן שינוי מהותי ומעבר מקמפיינים "מקומיים" (בנושאים של חינוך, פיתוח תשתיות, נוי ואיכות הסביבה, הסעות תלמידים או פעילויות תרבות ופנאי), או בהערכה כללית לתפקודו של המכהן בנושאים אלו, לקמפיינים "ארציים" בנושאים שונים לחלוטין.

6. רשימות עצמאיות רבות: למרות מעורבותן הרבה של המפלגות הארציות, עולה בהתמדה מספרם של המועמדים המזוהים עם המפלגה וקשורים אליה אך בוחרים להתמודד ברשימות עצמאיות. ערוצי התמיכה המפלגתית קיימים בהסדרים שונים, והדבר אינו נתפס כלל לשלילה אלא כחלופה מועדפת, המנסה למקסם את תמיכת הבוחרים גם ממחנות אחרים.

7. ניצחון הפרגמטיזם: "פוליטיקה היא כידוע אמנות האפשר" וזו המקומית ממחישה זו היטב. כוחות יריבים משתפים פעולה במקרים רבים ונוצרות הסכמות לעיתים מפתיעות. כך דווח ביישובים שונים על הסכמות בין אביגדור ליברמן ואריה דרעי או על חבירה מסוג אחר שנערכה לאחרונה בין שני יריבים מרים בבית שאן, בין ראש העירייה הנוכחי לבין קודמו. קדמה לכך החבירה והתמיכה של אסף זמיר ברון חולדאי.

פרופ' יצחק כ"ץ, מנכ"ל מכון המחקר מאגר מוחות. באדיבות המצולמים
פרופ' יצחק כ"ץ, מנכ"ל מכון המחקר מאגר מוחות/באדיבות המצולמים

8. החרדים כלשון מאזניים: נוכחותן של קהילות חרדיות ביישובים רבים שאינם יישובי חרדים, חלקן זה שנים רבות, הפכה אותן לשחקן פוליטי מובהק, המחליט בדרך כלל על תמיכה באחד המועמדים ממש "ברגע האחרון". במקרים רבים ההחלטה מבוססת הן על דילים מפלגתיים ארציים והן על סקרים עדכניים. לכך יש להוסיף קהל מסורתי אליו פונה ש"ס, ומכאן נציגות משמעותית גם ביישובים לא דתיים, כגון: ערד, ירוחם, חצור הגלילית, מצפה רמון, קריית גת, אשדוד, צפת, בת-ים או נתניה.

9. השפעת הסקרים: לסקרי דעת הקהל שלוש מטרות עיקריות: לדעת, לקבל החלטות ולהשפיע. מוסכם על כולם כי הסקרים לא רק משקפים מציאות נתונה אלא גם משפיעים עליה ומסייעים בכך ליצור מציאות חדשה. במהלך התקופה האחרונה פרשו מן המרוץ מועמדים שלמדו מן הסקרים על שיעורי ההכרות והתמיכה הנמוכים שלהם, נערכו חיבורים ושיתופי פעולה בין אחרים ומפלגות נעזרות בממצאים כדי להחליט בין היתר על היקפי המימון והתמיכה במועמדים שונים. בכך תורמים הסקרים לקיומה של מערכת נבונה ורציונלית יותר.

10. בין הבחירות המקומיות לפוליטיקה הארצית: את ההשפעה שיש לחקיקה ולמחאה על המערכת הפוליטית הארצית ניתן לראות כבר עתה במידה מסוימת בסקרים ארציים הבוחנים את תמונת המנדטים. הבחירות המקומיות יוסיפו נדבך חשוב בהקשר זה והן בבחינת "משחק מקדים" לקראת המערכה הפוליטית העיקרית.

פרופ' יצחק כ"ץ, מנכ"ל מכון המחקר מאגר מוחות ומחבר הספר "עם הסקר - מאחורי הקלעים של סקרים, פוליטיקה ועסקים".

  • עוד באותו נושא:
  • בחירות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully