וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוגשים את הנוער התל אביבי: שיח במקום אלימות

עודכן לאחרונה: 12.9.2023 / 12:31

הסיירת התל אביבית שפוגשת את בני הנוער בלילות, 'אכפת בלילה' - סיירת מדריכי נוער למען בנות ובני הנוער במרחב הציבורי

אי שם ב-2018, החלה ניידת ובה מדריכי נוער לפקוד את מוקדי הבילוי והגינות הציבוריות בעיר תל אביב יפו. הפעילות, פרי יוזמתה של אופירה יוחנן וולק, ממלאת מקום וסגנית ראש העירייה לשעבר במטרה לצמצם עימותים, אירועי אלימות וצריכת אלכוהול בקרב בני נוער המשוטטים בגינות ובאתרי הבילוי.

רון חולדאי, ראש העירייה, שתמך בפרויקט מיום הקמתו, הצטרף לאחד הסיורים בפארק מנחם בגין, בעקבות המפגש עם בני הנוער בו ביקש מסגניתו למצוא דרכים להרחיב את הפרויקט.

וולק, שהקימה קודם לכן את סיירת הורים ערים בדרום מזרח העיר, ופגשה בעצמה לא מעט בני נוער במצבי קיצון במסגרת הסיורים בהם השתתפה, ביקשה למצוא את הדרך להושיט יד וכתף לבני הנוער, לתמוך ולעודד שיח כתחליף לאכיפה ושיטור. מדריכי הנוער שתפעלו את פעילות הניידת הודרכו ונערכו לשיח פתוח עם בני הנוער, למענה לא שיפוטי ו"בגובה העיניים" על מנת לצור תחושת ביטחון ושותפות בקרב בני הנוער המבלים והמשוטטים.

רון חודאי ראש העיר תל אביב יפו ואופירה יוחנן וולק, בסיור לילי. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
רון חודאי ראש העיר תל אביב יפו ואופירה יוחנן וולק, בסיור לילי/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

מניידת אחת שעברה בין מוקדי הבילוי בעיר, הורחבה במרוצת השנים פעילות הסיירת, שזכתה לשם אכפת בלילה, לעיר כולה, וכיום היא מקיימת סיורים מכפר שלם ועד רמת אביב ג', מיפו ועד גן מאיר עם מספר רב של צוותים וניידות. צוותי הסיירת יוזמים ויוצרים תקשורת עם בנות ובני הנוער בשעות הפנאי במרחבים הציבוריים העירוניים: גינות ציבוריות, מרכזים מסחריים, חופי הים ועוד.

במסגרת הסיורים פועלים צוותי הסיירת במגוון דרכים על מנת למנוע מצבי סיכון ומשבר בקרב בני הנוער. המדריכים בונים קשר מתמשך עם בנות ובני הנוער בשכונות השונות, וערוכות לתת מענה ייחודי ומותאם גם למגזר הערבי ולקהילה האתיופית בעיר.

בעקבות המפגש הזה הוגדל מספר הסיירות ברחבי העיר, מסיירת בודדת בתחילת הדרך לעשר סיירות לצד פעילויות קיץ מיוחדות בחופים ובפארקים המופעלות על ידי צוותי הסיירת. יוחנן וולק רתמה את מינהל החינוך ומינהל השירותים החברתיים בעירייה בכדי לבנות תוכנית טיפולית הוליסטית שכוללת בין היתר גם את מרכז הנוער הנייד הנגרר שצורף לתכנית. שיתוף הפעולה הבין-מחלקתי שעוסקות בנוער על כל גווניו ומציעות לו מגוון של אלטרנטיבות לפעילות בערבים ובחופשות מוכיח את עצמו.

"בחרנו לראות את הדרך לשמור ולעזור לבני הנוער למצוא מרחבים ונתיבים בטוחים ומוגנים לבנות שיח והכרות, לשהות במרחבים השונים ברחבי העיר ולבלות בהם זמן משמעותי, שמאפשר להם לרקום חברויות וקשרים, להנות ולבלות, ללא סיכון וללא הפרעה לאחרים." אומרת יוחנן וולק על הצלחת הפעילות.

"אני שמחה וגאה שמה שהתחיל כפיילוט שנועד לחבק ולקרב את בני הנוער שלנו, לתת להם מענה חם ומכיל, במרחבים הציבוריים והקהילתיים שבהם הם נפגשים בערבים ובחופשות ומנה ניידת אחת בלבד צמח לפרויקט עירוני משמעותי ורחב כל כך, שמשלב ומשתף את כלל הגורמים העירוניים והמקצועיים הנותן מענה יום יומי לבני נוער ברחבי העיר כולה. היה ברור לי מיום הקמת הסיירת שהיא תנחל הצלחה בכל שכונה ובכל מרחב ציבורי שבו היא תופעל, ולשמחתי כך היה. בנות ובני הנוער הנפלאים שלנו זקוקים רק להכוונה שלנו, המבוגרים, כדי להתבגר בבטחה ובהצלחה. אנחנו צריכים לדאוג להיות שם עבורם, בטריטוריה שלהם, כדי לעזור להם לצלוח את אתגרי גיל ההתבגרות בצורה הבטוחה ביותר" אומרת יוחנן-וולק.

רון חולדאי ראש העיר תל אביב יפו במפגש עם בני נוער בגינות ציבוריות. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
רון חולדאי ראש העיר תל אביב יפו במפגש עם בני נוער בגינות ציבוריות/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

מאות הסיורים ואלפי המפגשים שמקיימים צוותי התוכנית מסייעים לא רק לבני הנוער שמצליחים להמנע ממצבים סיכוניים ומצמצמים את מעורבותם במצבי קיצון ואלימות, מצמצמים את השימוש באלכוהול ובסמים ומפחיתים את ההפרעות לסדר הציבורי ומצמצמים תלונות תושבים על רעש וגרימת נזק למרחב הציבורי ולרכוש, ומפחיתה אירועי וונדליזם, באמצעות פעילות מקרבת ומכילה, המקטינה את הצורך בגורמי שיטור ופיקוח.

"השילוב בין פעילות מקרבת, מכילה ובגובה העיניים לבני ובנות הנוער, המאפשרת לנו לקיים שיח מתמשך עם צעירי העיר, המאפשר לחנך ותקשר במקום לאכוף ולהעניש ולשמור על שלוותם של תושבי העיר ותקינות המרחב הציבורי מייצר win-win לכל הצדדים, ומסייעת לנו לשמור בנות ובני העיר ועל המרחב העירוני כאחד." מציינת יוחנן וולק, שאף רתמה לאחרונה לפרויקט את סינמטק תל אביב, בו היא מכהנת כחברת דירקטריון. במסגרת שיתוף הפעולה מקיים הסינמטק הקרנות סרטים לבני הנוער ברחבי העיר לצד ניידות הסיירת.

"יש לנו זכות גדולה להצליח ולתת מענה לתושבי העיר הצעירים, ולהפוך אותם לחלק מהמרקם האורבני שמרכיב את תל אביב. אנחנו ממשיכים להרחיב את פעילות אכפת בלילה, לאתר מרחבים חדשים שבהם ניתן לתקשר עם בני ובנות הנוער שלנו, לאפשר להם להתבגר ולהשתלב בחברה, ללא סיכון וסכנה. כנבחרת ציבור, אני אסירת תודה על ההזדמנות לעשות למען דור העתיד של העיר, להגן, לשמור ולטפח את אזרחי העתיד. כאם לילדים מתבגרים הגדלים בעיר, אני מבינה היטב עד כמה תקשורת פתוחה ורציפה חשובה לבנות ובני הנוער שלנו, ועד כמה שיח מכיל עם מבוגר קשוב יכול לסייע, לעזור וללמד. אני שמחה להוביל תהליך שמאפשר לנו לקיים תקשורת כזאת עם בני הנוער של העיר כולה." היא מסכמת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully