וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקורקינטים משתוללים בת"א. מאשימים את הישראלים? תחשבו שוב

8.9.2023 / 0:54

דו"ח של עיריית תל אביב מעלה נתון מדהים: שיעור ביצוע העבירות של תושבי חוץ מגיע ל-40 אחוז. הנתון המעודד: מספר התאונות ירד בזכות האכיפה המוגברת. סגנית ראש העיר מיטל להבי: "יש תקווה שאנחנו בדרך הנכונה"

בווידאו:שוטר רכוב על אופנוע רודף אחרי שליח וולט על קורקינט/אסף דיין

על אף המאמצים הרבים שמשקיעה עיריית תל אביב בהסדרת התנועה התחבורתית בשטחה, עדיין צעידה ברחובותיה מזכירה לא פעם שיטוט בג'ונגל: אין ספור קורקינטים ואופניים חשמליים, גודשים את הכבישים והמדרכות, כאשר רבים מהם, מבצעים עבירות תנועה, חלקן קשות ביותר - חציית צומת באור אדום, נסיעה נגד כיוון התנועה, אי מתן זכות קדימה ועוד - ציות רופף ביותר לחוק.

הנחת היסוד היא כי התנהלות עבריינית זו, מקורה ב-DNA הישראלי, שרואה בחוקי התנועה משום המלצה בלבד, אולם נתונים שמתפרסמים בוואלה! מקומי בבלעדיות, מלמדים כי הפניית אצבע מאשימה לרוכבים ולרוכבות הישראלים בלבד חוטאת לאמת ומעוותת את התמונה. החל מחודש מאי 2023, מבצעת עיריית תל אביב אכיפה על בסיס לוחית זיהוי. זאת, בהמשך לחובה שהוטלה על החברות שמציבות קורקינטים שיתופיים, לצייד את כליהן במספר רישוי. על פי דו"ח של העירייה, היקף ביצוע עבירות ע"י תיירים, כפול מהיקף השימוש שלהם באותם כלים. מהנתונים עולה כי שיעור ביצוע העבירות של תושבי חוץ, עומד על לא פחות מ-40%.

מבצע לאכיפת מוגברת של רכב דו גלגלי בתל אביב, 8 בדצמבר 2019. דנה ירקצי
מבצע לאכיפת מוגברת של רכב דו גלגלי בתל אביב, 8 בדצמבר 2019/דנה ירקצי

יש לציין כי הנתונים קצת מתעתעים - ייתכן שמדובר בתיירים שחלקם מגיעים ממדינות בהן החוק מתיר להם לרכוב על המדרכה, כך שנדרשת פעולת הסברה מאסיבית מצד עיריית תל אביב. תפסנו לשיחה מספר תיירים רכובים על קורקינט שמציירים תמונה שונה.

"הרכיבה בתל אביב מאוד מזכירה את הכביש בניו דלהי, הכול מותר", אומר לנו סטפן, בחור בן 26 מגרמניה שהגיע לנפוש בתל אביב. חברו יוהן מוסיף: "אני אוהב את תל אביב, יש בה המון שבילים לרוכבי אופניים, אבל גם המון חוסר סדר בכבישים. אתה מכיר את המשפט ברומא תתנהג כרומאי? אני אז רוכב כמו הרבה מהמקומיים, גם הם עושים המון עבירות".

וכיצד מתכננת עיריית תל אביב להתמודד עם הבעיה? במסמך האמור שהגיע לידנו נכתב, בין היתר, כי מוצע לחלק פליירים לתיירים כולל QR לסרט בתרגום לאנגלית. בנוסף, מוצע להקרין את הסרט בלובי של בתי מלון, תוך פרסום קמפיינים נוספים לכלים שיתופיים.

לצד זאת, לא ניתן להתעלם מהמאמצים הכבירים שמשקיעה מחלקת התחבורה והבטיחות בדרכים בהתמודדות עם הבעיה, והביטוי המצער שלה - מספר תאונות הדרכים. נתונים עדכניים ומעודדים מלמדים כי קיימת ירידה במספר ההרוגים יחסית לשנה קודמת באותה תקופה מ-17 ל-12, כמו גם ירידה במספר הפצועים לסוף יולי : 84 פצועים קשה לעומת 125 שנה שעברה באותו מועד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
ליאור וימן. יחצ,
חקיקה בעייתית. עו"ד ליאור וימן/יחצ

בתוך כך, המציאות מלמדת כי קיימת חוסר בהירות קיצונית בקרב הרוכבים והנפגעים בנוגע לזכויותיהם. סקר שערך לאחרונה פורום הנזיקין בקרב 305 רוכבי ורוכבות קורקינטים מעלה כי 75% מהם סבורים כי זכאותם לקבלת פיצוי במקרה של תאונה עם רכב, קמה להם רק אם הם ביצעו עבירת תנועה שהובילה להתרחשותו.

מדובר על טעות שמשחקת היטב לידי חברות הביטוח. עו"ד ליאור וימן, מומחה לדיני ביטוח ונזיקין, מומחה בייצוג נפגעי תאונות דרכים, מציין כי בשנת 2020 קבע בית המשפט העליון כי אופניים חשמליים לא נחשבים לכלי רכב מנועי לצורך פיצויים לפי חוק תאונות הדרכים. משמעות פסק הדין היא שבמקרה של תאונת דרכים בין רכב מנועי לאופניים חשמליים, דינו של רוכב אופניים חשמליים יהא כדין הולך רגל, והוא יהיה זכאי לפיצויים ממבטח הרכב המנועי המעורב, בלא קשר לשאלה מי אחראי לתאונה. "גם אם מדובר על רוכב קורקינט, שחצה צומת באור אדום נגד כיוון התנועה ונפגע מרכב, הנפגע זכאי לקבל את מלוא הפיצוי ממבטחת הרכב, בכפוף לאופי וחומרת הפגיעה בו. הסכום יכול לטפס גם למיליוני שקלים".

לצד זאת, מציין עו"ד וימן כי שונה הדבר אם מדובר על הולך רגל שייפגע מאופניים חשמליים. "במקרה כזה, הנפגע לא יזכה לפיצוי אוטומטי מכוח החוק, אלא בכפוף להוכחת רשלנות מצד הרוכב. כמו כן, גם אם בית המשפט קבע כי האשמה מוטלת על הרוכב, הנפגע עלול למצוא עצמו מפוצה חלקית או ללא פיצוי כלל". ובמקרה של פגע וברח? המחוקק עדיין לא מצא לעניין פתרון ועליו לעשות כן בהקדם, מסכם עו"ד וימן.

מיטל להבי. אלדד ראובני,
מיטל להבי/אלדד ראובני

מיטל להבי, סגנית ראש העירייה שמחזיקה בתיק התחבורה והבטיחות בדרכים: "משימת חיי היא להפחית את מספר תאונות הדרכים, ואני מרכזת בעניין מאמץ ומשאבים. מבחינתי, מאחורי כל נתון יבש על פצוע או חלילה הרוג, עומדת נפש אדם, או משפחה, שחווים אובדן וטראומה קשה. אני מבקרת פצועים, מגיעה לניחום אבלים והלב שלי נקרע, אך יש בי גם תקווה גדולה שאנחנו בדרך נכונה - עובדתית, קיימת ירידה קלה במספר הפצועים וההרוגים ואני מקווה שזה מסמן מגמה. יחד עם זאת, אני לא נחה לרגע: סללנו מעל 400 קילומטר של רחובות ממותני תנועה, 170 ק"מ של שבילי אופניים ומתכננים להגיע ל-250 ק"מ של שבילים רציפים ומופרדים. הוספנו מאות פסי האטה ועשרות מעברי חצייה, אך לא די בכך. אנחנו נמשיך לפעול לבטיחות התושבים וכלל משתמשי הדרך ברחובות העיר, כדי שתל אביב-יפו תהפוך להיות מרחב שמעודד התניידות ברת-קיימא ובטוחה לכולם".

עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "האחריות היא של חברות הקורקינטים השיתופיים אשר מרוויחות כסף מאותם תיירים ששוכרים כלים שיתופיים ועליהן גם להחזיר לטובת הבטיחות בדרכים. בנוסף, הגברת האכיפה המשטרתית תוביל ליצירת אווירה שתמנע ביצוע עבירות תנועה על ידי כלל הרוכבים, קל וחומר התיירים. רק בשילוב זרועות של פעילות הסברה ממוקדמת בשפות שונות ונוכחות מאסיבית של שוטרים וניידות ברחובות הערים ניתן יהיה לצמצם את עבירות התנועה של התיירים ברכיבה על כלים חשמליים. כמו כן, נתוני האירועים התאונתיים בתל אביב מצביעים על כך שתאונות הדרכים הן לא גורל משמים, וניתן לנצח במאבק הזה כאשר הרשות לוקחת אחריות ומבצעת פעילויות הסברה וחינוך ומגבירה אכיפה עירונית. לא נגזר עלינו לחיות עם נפגעים בתאונות עם כלים חשמליים ולכן גם על חברות הקורקינטים לקחת אחריות כדי לחזק את ערכי הבטיחות ולהוביל לצמצום נפגעי תאונות הדרכים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully