וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החינוך לגיל הרך - בין אובדן המשילות ל"עבודה בעיניים"

איתן פטיגרו, ראש המועצה המקומית שוהם

עודכן לאחרונה: 3.9.2023 / 10:17

בין שלל המאבקים והמחאות שהפכו לחלק בלתי נפרד מהחיים של כולנו בחודשים האחרונים, לא נפקד מקומו של משבר קשה, חשוב לאין ערוך - החינוך לגיל הרך

ממשלות ישראל לדורותיהן התעלמו מהבעיה הזו, שהלכה והחריפה בשנים האחרונות. מחסור חריף בכוח אדם, מביא לסגירת מעונות יום, מפוקחים ופרטיים, בכל רחבי הארץ, בעוד שהמעונות שנשארו פתוחים מתקשים בגיוס כח אדם איכותי, שהוא כה נחוץ לגילאים הללו.

תוסיפו לכך את העובדה שלחינוך לגיל הרך אין "אמא ואבא", הוא נודד ממשרד אחד למשנהו וסובל מפיצול אישיות: הפיקוח שייך למשרד החינוך, הרישום מבוצע במשרד הכלכלה , תינוקות ופעוטות עם צרכים מיוחדים שייכים למשרד הרווחה, והתסכולים של ההורים? הם כבר מנת חלקן של הרשויות המקומיות.

בניסיון יצירתי להתמודד עם המשבר הזה, גיבשנו בשוהם מתווה חדש לשיפור תנאי ההעסקה של המטפלות במעונות היום: תוספת של קרוב ל-1,000 ₪ בשכרן החודשי של המטפלות. בכך תעלה משכורתה ההתחלתית של מטפלת מתחילה ליותר מ-8,000 ₪. התוספת תשולם כמענק התמדה, בגין הגעה סדירה לעבודה במעון. מבדיקה שעשינו עולה כי 80% מהמטפלות נעדרות לפחות יום אחד מדי חודש מעבודתן. בתנאי מחסור כוח אדם - זה משמעותי מאוד ופוגע בעבודתם הסדירה של המעונות.

הפתרון שהצענו יאפשר תגמול העובדות המסורות שלנו, גיוס עובדות חדשות והימנעות מהתמודדות יום-יומית עם אתגר פתיחת המעונות או הזמנת הורים לאיסוף ילדיהם באמצע היום.

התשובה שקיבלנו ממשרד האוצר ? שלילית. כמובן.

איתן פטיגרו, ראש מועצת שוהם. צילום יובל חן, אתר רשמי
איתן פטיגרו, ראש מועצת שוהם/אתר רשמי, צילום יובל חן

זאת ועוד - משרד האוצר בישר לנו לפני מספר חודשים על מתן הטבת מס החל מהשנה הבאה להורים לילדים עד גיל 3, כדי להפחית מעלות החינוך לגיל הזה. את החדשות על כך ששכר הלימוד במעונות התייקר, כבר ביוני השנה, משרד האוצר הצניע קצת יותר. הטבת המס המבורכת תכסה בקושי את ההתייקרות הזו - "עבודה בעיניים" קוראים למהלך הזה.

המשבר בחינוך לגיל הרך הוא אובדן משילות. לא פחות. המשך התעלמות ממנו מביא לנזק שכבר היום קשה לתקן. הילדים בגיל הרגיש ביותר לא מקבלים מסגרת תומכת, והורים שרוצים לצאת לעבוד, נאלצים להישאר בבית או לשלם את מרבית שכרם על מטפלות או מסגרות פרטיות. במקרים אחרים, אחד ההורים נאלץ להישאר בבית ולא לצאת לעבודה, אתם יכולים לנחש מי ההורה שלרוב מקבל את האחריות.

למשבר הזה צריך לתת מענה עכשיו! המדינה חייבת לתת עדיפות למטפלים ולאנשי החינוך של הגיל הרך, לגבש הסכם שכר משמעותי ומיטיב למטפלות, לשפר את תנאי העבודה במעונות, להציע תכניות הכשרה והשתלמויות, ולבצע פיקוח נרחב ואיכותי. כל אלה ייתנו ביטחון להורים, תנאים משופרים לעובדות מסורות במקצוע תובעני ובעיקר - חינוך איכותי לילדים שלנו.

  • עוד באותו נושא:
  • סייעות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully