וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בטיחות ישראל חשובה יותר לארגונים נוצריים מאשר לממשלה"

28.8.2023 / 11:07

ביישובי הצפון מודאגים מדשדוש הממשלה בהעברת התקציב להשלמת מיגון התושבים, כשרק 350 מיליון מתוך 5 מיליארד שקל הועברו: "אם קצב ההפשרה יימשך כמו שהוא, המשימה תושלם רק בעוד חמישים שנה. מאות ימותו בגלל המחדל הזה"

בוידאו: תיעוד מיוחד: פעילי כוח רדואן של חיזבאללה על גבול ישראל/אמיר בוחבוט

"הגענו למצב בו לארגונים נוצריים זרים, חשובה יותר בטיחותם של תושבי הצפון מאשר לממשלת ישראל. לפני שבועיים הצבנו 12 מיגוניות ביישובים קדמיים, שמומנו על ידי ארגונים אוונגליסטים. אני מבין דבר אחד בלבד - החיים של התושבים כאן, חשובים יותר מכל גחמה. מזל שיש אנשים טובים ברחבי היקום, שיודעים לעשות חשבון פשוט - אלפי טילים שנחטוף בפרק זמן קצר שווה מוות".

את המילים הללו אומר משה דוידוביץ, ראש המועצה האזורית מטה אשר ויו"ר פורום קו העימות, על רקע דשדושה של הממשלה בהעברת תקציב לצורך השלמת מיגון היישובים צמודי הגדר. דבריו, אינם נותנים מנוח: ממשלת נתניהו אישרה ב-2018 תכנית מקיפה למיגון עשרות יישובים בצפון, שהייתה אמורה לחזק את הבתים בקו הגבול, אך מתוך 5 מיליארד השקלים שהובטחו, מאות מיליונים בלבד עברו ליישובים.

למעשה, נכון לכתיבת שורות אלו, על פי נתוני פורום קו העימות - מאז שנת 2018, הוקצו בפועל רק 350 מיליון שקלים, שהושקעו עד כה בפרויקט. "שלא תתבלבל - לא כל הכסף הלך לרכישת מיגוניות אלא גם לתפעול המנהלת שהוקמה בנושא ולמיגון מרחבים ציבוריים", מציין גבי נעמן, ראש מועצת שלומי שלוקח חלק פעיל במאבק למיגון הישובים צמודי הגדר.

השניים מציינים נתון מטלטל - אם קצב הפשרת התקציב יימשך כפי שהוא - השלמת העבודות תסתיים רק בעוד כחמישים שנה. "היינו אמורים להיות כרגע בשלב בו מחצית מהפרויקט הושלם, אך בפועל, אולי כעשירית ממנו יושם בשטח. אנחנו אומרים באופן הברור ביותר: הרי השאלה איננה האם נסראללה יחליט לטווח את ישראל, אלא מתי. כשזה יקרה, ורבים יהרגו בשל היעדר ממ"ד, תוקם ועדת חקירה. אנחנו הראשונים שנעיד בה על המחדל הזה. מחדל, כן, אין מילה אחרת לתאר את ההתנהלות הרשלנית של המדינה בנושא".

גבי נעמן. רונן שמר,
"מספר בלתי נתפס של פגיעות והרוגים". גבי נעמן/רונן שמר

סוגיית האיום הרקטי מצד חיזבאללה איננה חדשה, ומזה שנים כלל גורמים המודיעין מצביעים על האצה דרמטית של קצב ההתחמשות הרקטית של הארגון. אלא שבמהלך השנה האחרונה, החל חיזבאללה להפר בשיטתיות את הסטטוס קוו עם ישראל, תוך שהוא נוקט בפעולות מתגרות, שמעלות את רף החיכוך בין הצדדים. "אם נסראללה מחליט מחר לפתוח את שערי הגהינום ולשגר לישראל רקטות, יישובי קו הגדר יספגו מספר בלתי נתפס של פגיעות והרוגים. מספרים שיזעזעו את המדינה", מציינים דוידוביץ' ונעמן, "תמונת המצב ברורה היטב ולאורך השנים נפגשנו עם כל הגורמים, החל מראש הממשלה, המשך בשרי הביטחון הקודמים, כמו גם שר האוצר. לכולם ברורה הרגישות והפגיעות של יישובי קו הגדר, המון מילים טובות נאמרו, הבטחות כמו חול - ואין מה לאכול". לדבריהם, "בחודש אפריל השנה, הגיעה לכאן משלחת מאוד מכובדת של שר האוצר וכל הפמליה שלו, הפונקציות הכי בכירות שיש, כולל ראש רשות המיסים. הבטיחו שיימצא תקציב בהקדם והעבודות יתקדמו בקצב, אולם כפי שהם באו בקול תרועה, כך הם נעלמו בקול ענות חלושה".

קצפם של השניים יוצא גם כנגד האפליה שחווים תושבי יישוביי קו העימות הצפוני, אל מול היישובים שנמצאים במרחק של עד 7 קילומטרים מרצועת עזה. "אין ספק שצריך היה למגן את יישובי העוטף ברצועת עזה וטוב שעשו כך, אולם הדבר לא אמור היה לבוא על חשבון מתן מענה לאיום הרקטי של תושבי הצפון", מציינים דוידוביץ' ונעמן ומוסיפים, "השקט היחסי שקיים בעשור האחרון בגבול לבנון, יצר מצג תעתועים מסוכן ביותר שתרם להסטת המשאבים למיגון תושבי הדרום, אולם אנחנו אומרים באופן הברור ביותר - הרעה הרי תפתח מצפון, והיא תתפוס אותנו עם המכנסיים למטה".

דוידוביץ' ונעמן, יחד עם ראשי מועצות רבים נוספים, עובדים בפועל בשתי עבודות: הראשונה, בניהול שוטף של ענייני היישובים שבראשותם, והשני - בקידום נושא המיגון: "אין לילה שאני לא מתעורר עם זיעה קרה, ואומר לעצמי, ריבון העולמים, מאות ימותו בשל המחדל הזה, אבל נדמה שלממשלה לא אכפת. היא שכחה את תושבי הצפון", אומר נעמן ומוסיף: "אני לא אנוח עד שכל היישוב ימוגן והתושבים יוכלו לישון בשקט ובידיעה שהם מוגנים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך להיראות ולהרגיש מצוין, לחיות בריא ולהפחית במשקל?

בשיתוף TI SWIM
משה דוידוביץ'. יחצ,
"גם מל"טים איראניים". דוידוביץ'/יחצ

דוידוביץ' גם הוא חרד מאוד: "חיזבאללה הצטייד ברקטות מסוג בורקאן בעלות יכולת שיגור לטווח קצר של עד 10 ק"מ אך יכולות לשאת בין 100-500 ק"ג חומר נפץ. 500 קילו של חומר נפץ תקני מתפוצץ על הראש של התושבים". אבל זה לא האיום היחיד: על פי התרחיש ה"חמור-סביר" של צה"ל, ביממה אחת של לחימה תצטרך ישראל להתמודד עם ירי של אלפי רקטות, וביממות הראשונות של המלחמה יירו לעבר ישראל כ־6,000 רקטות - חלק לא מבוטל מהן - ייפלו בצפון הארץ. בהמשך יירד המספר ויפחת במהלך ימי המלחמה עד כדי 2,000-1,500 רקטות ביממה. עוד הוא מציין כי אחד הלקחים המשמעותיים מהמלחמה המתנהלת באוקראינה הוא האפקטיביות של כלי הטיס הבלתי מאוישים האיראניים, "מעבר לכל התופת הרקטית, עלולים ליפול כאן גם מל"טים איראניים".

"חלק לא מבוטל מתושבי הישובים הסמוכים לגדר בצפון, הצביעו לביבי, מתוך תקווה כי הוא יאיץ את תהליך המיגון ושיספק לתושבים את הביטחון שהם זקוקים לו. כרגע, הוא אינו עומד במילתו ואנחנו נמשיך להילחם בכל האמצעים שעומדים לרשותנו, בשביל להאיץ את בניית המרחבים המוגנים", מציינים השניים. לדבריהם, "אם הדברים לא יזוזו בקרוב, אנחנו נגיש בג"ץ שיכפה על הממשלה לעמוד בהתחייבות שלה".

מטרים בודדים מול פעילי חיזבאללה: התיעוד המצמרר של הכתב הצבאי אמיר בוחבוט

  • עוד באותו נושא:
  • חיזבאללה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully