וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בבאר שבע מאמינים שמגיע להם קול ליברלי צלול"

דוד רוזנטל

25.8.2023 / 10:45

הבחירות למועצה המקומיות בבאר שבע יוצרות עניין במיוחד בצל הקרע הפוליטי והחברתי, ודווקא עכשיו יש מי שמבקש להזכיר שבעיר גרה גם קהילה ליברלית שקוראת לנציגיה לאחד כוחות. הכירו את המועמדים שמבטיחים לשמור על זכויות המיעוטים בעיר

מפגינים בבאר שבע, הערב. נועה רייכל, אתר רשמי
מפגינים בבאר שבע במרץ. מבחינת הליברלים, זהו קרב קיומי/אתר רשמי, נועה רייכל

בימים אלו, בהם החברה הישראלית קרועה ומפוצלת סביב החקיקה והמחאות כנגד ההפיכה המשפטית, הבחירות לרשויות המקומיות שיתקיימו בסוף אוקטובר יוצרות עניין מיוחד. בבירת הנגב הקרב על ראשות העירייה לא באמת קיים כידוע, מעמדו של רוביק דנילוביץ' הפופולארי יציב ולא עומד בסכנה וכך גם מצבה של סיעתו.

ההתרחשויות המעניינות יותר שבמידה מסוימת יכולות להצביע לאן הולכת העיר מתרחשות דווקא בבחירות למועצה. בצל התחזקותן של הסיעות השמרניות והקיצוניות שזוכות לתמיכה רחבה, המיעוט הליברלי בעיר מנסה לענות ולהרים ראש דווקא בימים מורכבים אלו. הדבר בא לידי ביטוי בהתמודדות של מספר סיעות, כאשר חלקן חדשות שנישאות על גבי רוח המחאה שהתגברה גם בבאר שבע המסורתית, חלקן ותיקות יותר שמעורבות כבר שנים בעשייה פוליטית וחברתית בעיר. לאור ריבוי אותן הרשימות, יש אף מי שמריץ עצומה הקוראת להן להתאחד על מנת שיהיה ייצוג הולם לאוכלוסייה הליברלית בעיר, אך ספק אם הדבר יקרה.

בעקבות המצב בנגב | מסע"ת ראש עיריית באר שבע, רוביק דנילוביץ׳. עיריית באר שבע. ניב אהרונסון
אין טענות כלפיו, אבל יש דברים שהליברלים מרגישים שהם צריכים להיות יותר מעורבים בהם. רוביק דנילוביץ'/ניב אהרונסון

"יש לנו ראש עיר מצוין. אך יש המון נושאים שצריך לטפל בהם, כמו למשל תחום העסקים הקטנים. מדובר בנקודה כואבת שחוויתי אותה בעצמי והיא איתי עד היום", אומר חבר המועצה מזה שנתיים צח ברק (37) העומד בראש סיעת "קהילה" שכאמור נבחרה בבחירות האחרונות למועצת העיר כסממן הליברלי היחידי ותתמודד גם הפעם.

ברק, יזם ופעיל חברתי, נולד וגדל בעיר, שם דגש על הנושאים שקרובים לליבו: "הקמתי פורום עסקים ממגוון תחומים בעיר העתיקה שלנו וייצרתי שיח ושיתוף פעולה מול הרשות, זו הייתה פלטפורמה לנטוורקינג ושיתוף אתגרים ומכשולים שסייעה רבות לבעלי עסקים". לטענתו, רפורמה במחלקה לרישוי עסקים היא נדרשת: "יש צורך בהקמה של מנהלת ייעודית לקידום עסקים וכינון ועדה מיוחדת הבוחנת עסקים לפני הגשה לתביעה משפטית ללא רישיון, אלו חלק מהמטרות שלי לקדנציה הקרובה".

כאמור כנושא הדגל הליברלי במועצה כיום, איכות הסביבה הוא אחד הנושאים אשר יותר מדברים אליו: "לצערי בקרב רבים מהתושבים מדיניות סביבתית נתפסת כנושא אליטיסטי או פריווילגי אבל לא זו האמת, איכות הסביבה כשם קוד זהו נושא שרלוונטי לחיי כולנו כאן. האוכלוסייה שתפגע יותר מכל עקב נזקי משבר למשל האקלים היא דווקא זו שסוציו אקונומית מוגרת כחלשה יותר".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
צח ברק. יחצ,
נושא הדגל הליברלי. צח ברק/יחצ

במשך כהונתו, הוא פעל לא מעט לטובת זאת: "העליתי על נס את כל נושאי הקיימות, חינוך סביבתי, אנרגיות מתחדשות ומוכנות למשבר האקלים. יזמתי את הפיילוט לצמצום כלים חד פעמיים בכל מוסדות העירייה שמתחיל עכשיו, הקמנו את רשת הקומפוסטרים הבאר שבעית, וועדת איכות הסביבה בראשותי הביאה לסדר היום מגוון של יוזמות ושיתופי פעולה בין ארגונים אזרחיים ועמותות סביבתיות. אני יכול להגיד שרווחת בעלי החיים הוא נושא מאוד כואב, יש צורך להגדיל את תקציבי העיקור והסירוס של חתולי הרחוב ולדרוש מהמדינה ומשרד החקלאות לתת מענה לפתרון הכלבים המשוטטים המגיעים מיישובי הפזורה".

בבחירות האחרונות לכנסת מפלגות הימין השמרניות קיבלו בבאר שבע כמעט שני שליש מהקולות. האם לדעתך יש עוד תקווה למיעוט הליברלי בעיר?

"למרות הסיטואציה הלאומית הקשה, באר שבע נשארה שלמה. נכון, יש מחאות במוצאי השבתות ומשתתפים בהן לא מעט תושבים אך המרקם החברתי המיוחד שלנו נשמר. לא הכול ורוד, קרו לא מעט פשעי אלימות כנגד הקהילה הגאה ועלינו לשמור על העיר הזו כבית מכבד לכולם. היא צריכה להיות מרחב בטוח עבור הקהילה הגאה על ידי מיגור הפשע והאלימות כלפי חברי וחברות הקהילה וקידום תפיסה שוויונית. הציבור הליברלי הוא אמנם מיעוט בבאר שבע אך לא ניתן שיפגעו בו, יגבילו אותו וידירו אותו מהמרחב או בכלל".

מה דעתך על הקריאה בקרב אנשים בעיר לרשימות הליברליות להתאחד לרשימה אחת?

"אני קשוב לקריאות הללו, בשם סיעת 'קהילה' ושם כל חבריה אני מצהיר שאנחנו פתוחים לדבר עם כולם ולא פוסל על הסף. אך אני סבור שקיימים פערים בין הסיעות. אני מרגיש שהניסיון שרכשתי בשנים האחרונות הן במועצת העיר והן בוועדות הכנסת השונות הופכות אותי לדמות שצריכה להוביל את המחנה אבל מי שרוצה להצטרף מוזמן".

"קול צלול ובלתי מתפשר"

"עשרות אלפי תושבי העיר מאמינים שמגיע להם ייצוג בהחלטות שמתקבלות ומעצבות את העיר בה כולנו חיים. קול ליברלי צלול בהיר ובלתי מתפשר". את הדברים הללו אומר עידו אטיאס (28), אחד המועמדים הצעירים והחדשים שיתמודדו בבחירות הקרובות בראשות סיעת "חוזה חדש - המחנה הליברלי של באר שבע".

לאטיאס סיפור יוצא דופן בנוף המקומי. הוא נולד בירושלים, גדל במודיעין ועבר לפני מספר שנים לעיר לטובת לימודים כמו רבים אחרים, אך בשונה הוא בחר להשתקע ולהיות הסטודנט הראשון שנשאר ומתמודד למועצה: " שנים מדברים על להשאיר סטודנטים בעיר ומעולם לא היה סטודנט שנשאר וגם מבקש להיות סביב שולחן מקבלי ההחלטות. מדי שנה מגיעים אלפי צעירים ובודדים נשארים, לא חבל? באר שבע יכולה להיות פתרון להמון אתגרים גם ברמה הלאומית. למדינה שמתנקזת לגוש דן אין באמת עתיד, העתיד נמצא בנגב, העתיד נמצא בבאר שבע".

עידו אטיאס. יחצ,
"היה ברור לי שצריך מוקד דרומי". אטיאס/יחצ

אטיאס עלה לכותרות בתור מי שמוביל את המחאה הדמוקרטית בעיר כנגד המהפכה המשפטית בחודשים האחרונים: "מהרגע שהתחילה המחאה הארצית היה ברור לי שצריך גם מוקד דרומי גדול בבאר שבע, שכן היא עיר המטרופולין שמובילה את הנגב, ומכאן צריכה להיות הקריאה לצעוד קדימה לערכים ליברלים ודמוקרטיים. הובלת מחאה זו זכות גדולה, להתחבר לרגש ציבורי רחב ולהצליח להיות עבורו פה. זו אחריות ושליחות חשובה שיש בצידה גם מחירים אישיים".

בשנים בהן הוא מתגורר בעיר, אטיאס הספיק לפעול רבות בתחומים החברתיים: "ריכזתי תוכנית לעידוד נוער ליציאה לשנות שירות ומכינות קד"צ, הדרכתי גרעין נח"ל שליווה תלמידי תיכון בהכנה לגיוס, אני מוביל מאבק שוכרי דירות ב4 שנים האחרונות - שכיום מונה מעל 2,000 משתתפים, אני חלק מקהילה צעירה בשכונה ג' שפועלת בשכונה ובעיר, קידמתי מבצעי שילוט להעלאת המודעות ביום המאבק באלימות כלפי נשים, אני חבר בפורום לקידום הנגב ועוד".

לעיר באר שבע תדמית מתפתחת, מה רוביק לא מצליח עדיין לתקן?

"רוביק עשה עבודה טובה בעיר. ועדיין, צריך עוד נציגי ציבור שיבואו לעבוד עם הרבה אנרגיות עבור התושבים. עיר עם מעל 200,000 תושבים צריכה יותר מאדם אחד אנרגטי ופעיל, וכיום לצערי במועצה אין מספיק כוחות מניעים ומובילים לעשייה. בסופו של דבר הנתון שמצביע על שביעות רצון ועל הכיוון בו העיר צועדת הוא נתוני ההגירה, ובאר שבע כיום בהגירה שלילית זו היא עובדה. היא יכולה וצריכה לתת מענה טוב יותר כך שמשפחות צעירות יבחרו לבנות בה את ביתן. חייבים במועצה שיהיה מי שיוודא שהחינוך שלנו יהיה ממלכתי ודמוקרטי, שזכויות להט"ב לא יילקחו ושנשים לא יודרו מאף אירוע בעיר".

כמו מה למשל?

אם זה בתעסוקה איכותית ועידוד יזמות, פתרונות דיור - שזה המשבר הכלכלי הכי עמוק בדור שלנו, אם זה בחינוך הפורמאלי, הבלתי פורמאלי והמיוחד. גם בביטחון האישי ובמתן פתרונות לא פופוליסטים, כי מזה שמענו מספיק".

אטיאס לא פוסל איחוד ליברלי: "מהרגע הראשון הייתי פתוח לשיתופי פעולה וחיבורים. אני גם מודאג מהריצה המפוצלת, שהמשמעות שלה היא שרשימות יישארו מתחת ל"אחוז החסימה". צריך לעבוד יחד כדי למנוע שריפת קולות. את ההתעוררות הליברלית בעיר, שזכיתי להיות בראשה, צריך לתרגם לכוח פוליטי ממשי בבחירות המקומיות. אני חושב למשל שבעיר גדולה ומגוונת כ"כ עם כמעט רבע מיליון תושבים הגיוני שיהיו עסקים שסגורים בשבת ועסקים שפתוחים בשבת, ואסור לפתוח במלחמות אלה מול אלה או בחרמות. חיה ותן לחיות" כל עוד אין פגיעה באחר - זו תמצית הליברליזם".

"ישנה חשיבות רבה בהתמודדות כאישה בראש רשימה"

הדמות הנשית והליברלית הבולטת בבחירות הפעם היא ג'ולי קייט (39) ילידת וילנה שבליטא וכיום תושבת העיר. קייט, נשואה +2, עומדת בראש סיעת "באר שבע ביתנו" המהווה את הסניף הבאר שבעי של מפלגת ישראל ביתנו.

לקייט היסטוריה של פעילות חברתית וציבורית עשירה: "מאז שאני זוכרת את עצמי אני בפעילות ציבורית וחברתית, החל ממועצת הסטודנטים בה הצגתי את המחלקה לעבודה סוציאלית, כפעילה לזכויות נשים נפגעות אלימות בהיותי מנהלת המקלט לנשים ומועמדת לאות ההוקרה על פועלי להגנה על נשים, כאחת ממובילי המחאה על היעדר המשילות בנגב, כפעילה לסיוע לעולים חדשים וחברה במשלחות סיוע הומניטריות מקצועיות למדינות עוטפות אוקראינה, כמי שמסייעת על בסיס יומי לקשישים וניצולי שואה דוברי הרוסית והן כמתנדבת יחידת חוסן בכירה באיחוד ההצלה ומתנדבת משמר השכונה. בתור עובדת סוציאלית - פעילות חברתית היא חלק בלתי נפרד ממי שאני".

ג'ולי קייט. מישל אמזלג,
"לא מעט בעיות". ג'ולי קייט/מישל אמזלג

קייט מברכת על העשייה של ראש העיר והחברים, אך גם מבקשת להציב זרקור על הבעיות: "העיר מלוכלכת, השכונות הוותיקות מוזנחות, הבטחון האישי בעיר לא באמת קיים - נשים ונערות חוששות להתהלך ברחוב, העסקים הקטנים קורסים תחת נטל הרגולציה והאגרות המיותרות, השירות הווטרינרי לא עומד בנטל, אלפי קשישים לא מצליחים להשיג את המוקד העירוני בשל מחסום השפה וזה רק על קצה המזלג. ראש עיר, מוכשר ככל שיהיה, לא יכול לעבוד לבד. הוא צריך אנשים חזקים ואמיצים שיוכלו לייצג את הצרכים של התושבים ולהוביל שינוי מערכתי. יש לנו תכנית סדורה שנבנתה בשיתוף מומחים מתחומים שונים, אשר נותנת מענה לכל הבעיות האלו שהן המרכזיות בעיר. מדובר בתוכנית ישימה ומחושבת, שכל סעיף בה הוא בר השגה".

מה בוער לך לתקן ולשנות?

"המטרה המרכזית שלי היא לאפשר לכל תושבת ותושב בעיר לחיות בכבוד, להרגיש שיש לו כתובת. יש להכיר בכשלים ולתקן אותם. בחזון שלי אני שואפת להפוך את העיר לבטוחה יותר, משגשגת, נגישה והומאנית. מועצה מתפקדת ומשפיעה צריכה להיות מורכבת מנציגים מנוסים, אמיצים ונחושים, שעבורם העשייה היא מטרה ופוליטיקה היא רק האמצעי. בהחלט אפשר וחשוב להשפיע, רק צריך להיות נחושה מספיק ולא לחשוש להתמודד עם התנגדויות".

גם קייט מציבה זרקור על ההבדלים האידיאולוגים בין הרשימות ופחות מתחברת לדרישה להתחבר לרשימה אחת: "מהכרות עם הסיעות השונות שהכריזו על מועמדות, אני לא רואה מקום לאיחוד. המצע שלנו שונה, הניסיון המקצועי והאישי שונה. בעיניי זה בסדר גמור. בהשקפותיי אני ימנית ליברלית, יש חלקים בגישה של רשימות אחרות שלא אוכל להסכים איתם. מה גם, שאני רואה חשיבות רבה בהתמודדות כאישה בראש רשימה. שוויון מגדרי הוא לא מס שפתיים והשתתפות בקבוצות ייעודיות, הוא מודל אישי עבור נשים אחרות. לצד כל הנאמר, אני רואה הרבה מקום לשיתוף פעולה וקידום יוזמות משותפות עם כל סיעה, כאשר נהיה במועצה, כל עוד מדובר בטובת התושבות והתושבים".

יש עתיד לקהילה הליברלית בעיר?

"בהחלט יש תקווה. אני מקבלת הדים רבים מתושבים ממחנות פוליטיים שונים שמאמינים בעשייה שלנו. הרוב מעוניינים בעיר מודרנית, מפותחת ומשגשגת. אני אופטימית מאוד. אני מאמינה שיש מקום לפתיחת עסקים בשבת באזורים שאינם פוגעים באוכלוסייה המסורתית. לא בלב השכונות אבל כן באזורים מסחריים".

  • עוד באותו נושא:
  • באר שבע

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully