וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

168 תושבים במועצה האזורית הגדולה בישראל החליטו - "לראשונה, אישה בראשות מטה יהודה"

17.8.2023 / 10:03

סקר בחירות חדש שפרסמה הילה לנקרי-מיוסט, המועמדת לראשות מטה יהודה, המועצה האזורית הגדולה בישראל, עם 57 ישובים קטנים. מציף את יכולת הדיוק של הסקרים בישובים קטנים ומה האותיות הקטנות שאליהן צריך לשים לב כדי לקרוא אותם נכון

בהודעה לתקשורת מטעם מטה הבחירות של הילה לנקרי-מיוסט הכריזו, "מסתמן: לראשונה, אישה בראשות מטה יהודה". אחרי ניתוח שערכו לסקר מכון מדגם הודיעה לנקרי-מיוסט כי היא מובילה בפער ניכר של עשרות אחוזים על פני המועמדים שאחריה בכל הסקטורים במועצה, במושבים, בכפרים, ואפילו בהרחבות.

"לפי התוצאות בסקר של מכון "מדגם" בראשות מנו גבע, בקרב בעלי הדעה מובילה הילה לנקרי-מיוסט בפער ניכר עם 45.74% על ג'קי צבי (28.88%), אבישי כהן (19.96%) ושלומי מגנזי (5.42%). כן עולה כי לנקרי-מיוסט מובילה בכלל הסקטורים ברחבי המועצה - במושבים, בקיבוצים, בישובים הקהילתיים, בכפרים ובהרחבות".

כדי להבין את המורכבות של הנתונים צריך לצלול לעובדות: המועצה האזורית מטה יהודה היא הגדולה ביותר בארץ ומורכבת מ-57 יישובים שונים הנעים בין 50 תושבים ביישוב הקטן ביותר ל-3,700 תושבים בגדול ביותר ובסך הכל קצת יותר מ-50,000 תושבים. הרכב היישובים שונה מאוד בין האחד לשני: מושבים, קיבוצים, יישובים קהילתיים ומשותפים, ישוב ערבי ויישוב יהודי. אין שום דבר דומה בהרכב המצביעים בין ישוב אחד למשנהו.

בהודעה לתקשורת של מטה הבחירות לנקרי מיוסט, סרבו לשלוח את הסקר המלא, כפי שמקובל במערכת הבחירות והסתפקו בשליחת הנתונים שלהם. שם התגלה כי בסקר לקחו חלק רק 352 תושבים, מתוכם כ-48% מבעלי זכות הבחירה טרם גיבשו עמדה, חלקם טענו שלא יבחרו כלל וחלקם עדיין מתלבטים. כזכור בבחירות 2018, 32% מתושבי המועצה כלל לא הצביעו.

תופרים חליפות במטה יהודה, הילה לנקרי-מיוסט מועמדת לראשות. צילום: נווה אביאבני, אתר רשמי
תופרים חליפות במטה יהודה, הילה לנקרי-מיוסט מועמדת לראשות/אתר רשמי, צילום: נווה אביאבני

בקשנו לבדוק עם פרופ' יצחק כ"ץ, מייסד ומנהל מכון המחקר "מאגר מוחות" ומי שנחשב לאחד הסוקרים הוותיקים והמובילים בבחירות הארציות והמוניציפאליות. מה ניתן ללמוד מסקר כזה?

"מי שרוצה לעשות סקר יכול לדגום גם ארבעה אנשים, אבל כדי שתהיה לזה אמינות ודיוק של טעות סטטיסטית מקובלת צריך לפחות 500 נשאלים. מעבר לזה אנחנו יורדים בכמות נשאלים כזאת לטעות דגימה שהיא כבר מעבר למקובלת".

אם דוגמים מועצה אזורית כמו מטה יהודה על שלל המורכבויות שלה, פרופ' כ"ץ מספר כי סקר עומק צריך להיות מורכב עוד יותר: "יש שלוש רמות ניתוח במטה יהודה. הראשונה היא כלל התושבים ואין בה דיוק גדול. הרמה השנייה היא סוגי היישובים השונים וכאן כבר מתחילה בעייתיות כי במספר כל כך נמוך של נדגמים אי אפשר לעשות מדגם פרופרציונאלי ביישובים השונים - זה אומר שבחלק מהם דגמו בנאדם אחד או שניים, וזה לא מייצג נתון שאפשר לקבוע על פיו משהו. אני אישית לא הייתי קורא לזה סקר אלא פיילוט לפני סקר מלא שעליו אפשר באמת לסמוך - ובמטה יהודה נדרש סקר מקיף של 1,000 איש לקביעת תוצאות וגם אז ישנם יישובים בהם טעות הדגימה יכולה להגיע לעשרות אחוזים בגלל שמדובר ביישובים קטנים מאוד".

ממטה הבחירות של הילה לנקרי-מיוסט נמסר: "הסקר משקף את כל מה שאנחנו רואים ומרגישים מהשטח בחודשים האחרונים. הילה פגשה אלפי תושבים ותושבות בחוגי בית, בכנסים, בפגישות ודרך הרשתות החברתיות והאמצעים הדיגיטליים והפיחה בהם תקווה אמיתית לשינוי. כולנו נרגשים מהאהדה, האמונה והאהבה שהילה מקבלת מהציבור ומתכוונים רק להגביר קצב בחודשים הקרובים, עד הבחירות. העבודה רחוקה מלהסתיים. מאות הפעילים והפעילות במטה של הילה עובדים וימשיכו לעבוד בשטח בכל הכוח כדי שב-31.10 מטה יהודה תתקדם למנהיגות חדשה ותממש סוף סוף את הפוטנציאל הגלום באנשיה ובנופיה. זה בידינו, בואו נתקדם!"

תגובת מכון המחקר מדגם בראשות מנו גבע: מכון המחקר מדגם בראשות מנו גבע, ידוע כמכון מחקר מוביל במקצועיות ובאמינות. גם הסקר במטה יהודה , כמו ב כל הסקרים האחרים שאנו עורכים, עמדנו בכל הדרישות המקצועיות.

וביתר פירוט: פרופ' כץ טוען בין היתר כי: " כדי שתהיה (לסקר) אמינות ודיוק של טעות סטטיסטית מקובלת צריך לפחות 500 נשאלים" דעה זו "מקובלת" על הציבור הרחב ומפליא שמי שמגדיר את עצמו "כאחד הסוקרים הוותיקים והמובילים בבחירות הארציות והמוניציפליות", מתייחס ל "טעות דגימה מקובלת" ולא לחישוב טעות המבוסס על ידע בסטטיסטיקה בכלל, ובפרט בתחום הדגימה.

אסור לחוקר להתייחס ל "טעות דגימה מקובלת" אלא שהטעות המותרת צריכה להיות רלוונטית לנושא הנחקר והדיוק הנדרש בו כאשר מתייחסים לתקפות סקר, יש להבחין בין אמינות לבין טעות דגימה ולא לכרוך אותם יחד.

אמינות הסקר היא פונקציה של הדברים הבאים:
1 תקיפות השאלות
2 ייצוגיות המדגם (במקרה הנוכחי מתן פרופורציה נכונה לסוגי ההתיישבות השונים
ולמאפייני רקע רלבנטיים אחרים)
3 ניתוח נכון של הנתונים ועומק הניתוח

פרופ' כץ מוכיח בתגובתו שתחום הדגימה אינו הצד החזק שלו ובכך הוא טועה ומטעה את הציבור. באשר להערה הנוגעת ל48% מהתושבים שטרם גיבשו דעה, חשוב לציין שנתון זה הוא ממצא משמעותי מאוד לבחירות במטה יהודה, במקרה הנוכחי יתכן שנבע מפרישת ראש המועצה בסמיכות לסקר.

הסקר נערך על ידי מכון המחקר "מדגם" בראשות מנו גבע בתאריכים 3-8.8.23 הסקר בוצע ממוקד
הסקרים הממוחשב של חברת "מדגם" ובאמצעות הפאנל האינטרנטי iPanel .
בסקר השתתפו 352 מרואיינים, המהווים מדגם מייצג של כלל בעלי זכות ההצבעה (+ 17) במועצה האזורית מטה יהודה .
טעות הדגימה המרבית בסקר: 5.2%

  • עוד באותו נושא:
  • מטה יהודה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully