וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חדשנות מוניציפאלית כמנוע צמיחה לאומי

איתי אייגס, מנהל תכנית הזירה

עודכן לאחרונה: 23.7.2023 / 21:01

לקראת כנס 'הזירה' שיתקיים ב- 25.7 במרכז פרס לשלום ולחדשנות - "חדשנות מקומית היא לא מותרות - היא הכרחית. זוהי קריאה לפעולה לעיריות ברחבי הארץ לאמץ חדשנות, להעצים את עובדיהן ולטפח תרבות של יצירתיות וחשיבה קדימה"

השלטון המקומי משפיע ישירות על חיינו והאחריות להתמודדות עם אתגרי החיים היום יומיים מונחת לפתחו. ככל שהאתגרים הללו הולכים וגדלים והופכים מורכבים ותובעניים, כך חיוני יותר עבור הרשויות המקומיות לאמץ חדשנות ככלי רב עוצמה להתקדמות ופיתוח ולהתאמת הכלים למענה על מגוון צרכים.

חדשנות לא בהכרח באה לידי ביטוי בפתרונות טכנולוגיים , אלא גם ביכולת לקבל החלטות מגוונות ובאופן מהיר על בסיס מידע קיים, ניטור מידע חדש והבנה מעמיקה של צרכים. קבלת החלטות באופן מהיר ומבוסס נתונים מבטיחה הסתגלות לנסיבות חדשות ולמציאת פתרונות חדשניים לבעיות מורכבות. היא מאפשרת לשלטון המקומי לתת מענה יעיל לצרכים ולשאיפות המגוונות והמשתנות של התושבים ובשיתוף אתם.

טיפוח חשיבה חדשנית ויצירתית בשלטון המקומי עשוי להוביל לפיתוח מנגנונים ותהליכים שיאפשרו פתרונות ממוקדי תושב, שיפור וטיוב תהליכים פנים רשותיים כמו לדוגמא תהליכים שיכולים להוביל לגיוס כוח אדם איכותי וחדשני, יצירת מנגנוני עידוד חדשנות ומגוון פתרונות לטובת האזרח.

עידוד יזמות וחדשנות בשלטון המקומי לא רק מניע צמיחה כלכלית מקומית כי אם עשוי להשפיע על היחס בין השלטון המקומי לזה המרכזי - שיאלץ ליישר קו עם החדשנות המוניציפאלית ולספק את התשתית הנדרשת לטיפוחה. בסופו של יום השלטון המקומי הוא זה שמספק את השירותים הכי בסיסיים של התושבים, הוא מנקה את רחובותינו ומאיר אותם בלילה, מחנך את ילדינו, מספק את כל צרכינו והוא זה אשר משפיע ישירות על חיינו.

כל מנגנון שיש בו העמקת הדו שיח בין השלטון המקומי לתושב, העמקת איסוף נתונים והיכולת להפיק מהם תובנות, יש בו לתת מענה מדוייקים יותר לצרכים המשתנים בימים אלו ובעתיד לבוא. יש בידי הרשות מידע רב ואת המנגנונים לאיסוף מידע, ניתוחו של המידע ופיתוח מענים על פיו הוא בעל פוטנציאל עצום.

איתי אייגס, מנהל תכנית הזירה. צילום: אפרת סער, אתר רשמי
איתי אייגס, מנהל תכנית הזירה/אתר רשמי, צילום: אפרת סער

כדי לקדם באמת כושר קבלת החלטות, רשויות מקומיות חייבות לטפח עבודה משתפת בכל הרבדים, פנים וחוץ רשותיים, בין החידות הרשותיות השונות ובין כלל הגורמים העירוניים לבעלי העניין שמחוץ לעירייה כמו ארגונים קהילתיים ומומחים מתחומים שונים, המביאים אל שולחן קבלת ההחלטות ידע וניסיון רב ובעיקר נקודות מבט חדשניות ומגוונות.

לצד זאת, השקעה בתשתית דיגיטלית איתנה היא חיונית בטיפוח כושר ההמצאה. על השלטון המקומי לתעדף פיתוח של ממשל חכם וקבלת החלטות מונעת נתונים על ידי איסוף מידע, ניתוח הנתונים, פיתוח מנגנונים ליישום ניתוח הנתונים. טכנולוגיות אלו משפרות את אספקת השירות, מייעלות את הקצאת המשאבים ומשפרות את היעילות הכוללת.

חדשנות דורשת לעתים קרובות ניסוי וטעיה ולכן על רשויות מקומיות לאפשר מרחב בטוח לבדיקת רעיונות וגישות חדשות. על ידי יישום פיילוטים, עריכת ניסויים ואימוץ תרבות המקבלת בברכה סיכונים מחושבים, המערכות הציבוריות כולן יכולות ללמוד מכישלונות ולהתבסס על הצלחות של השלטון המקומי.

זו העת להכיר בתפקיד הקריטי ובמקום המרכזי של רשויות מקומיות בעיצוב העתיד והבית בו אנו חיים. על ידי אימוץ שינוי, עידוד יזמות, הכרה הלכה למעשה בחשיבות ההבנה העמוקה של צרכי התושבים מנקודת מבטם, טיפוח שיתוף פעולה, השקעה בתשתית דיגיטלית, ניהול דאטה ומידע מתוך הקהילה, קידום ניסויים ובניית מערכת תומכת, לא רק יתחזק הקשר בין רשויות לקהילותיהן אלא גם תשתפר האפקטיביות והרלוונטיות של הפתרונות המיושמים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully