וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עופר רוזנבאום: הכירו את 'הקילר' של הקמפיינים הפוליטיים בישראל

23.7.2023 / 12:02

לקראת הבחירות לרשויות המקומיות, נשכרים שירותיו של עופר רוזנבאום, לפעול מאחורי הקלעים. "אני מתנהל כצוללת ששטה מתחת לפני השטח, מסלקת איומים ומאפשרת לכולם לשוט בצורה בטוחה אל היעד"

הבחירות לרשויות בדרך - לצד שלטי החוצות וחוגי הבית, מופעלים בחלק מהקמפיינים, הרחק מאור הזרקורים, אנשי הגרילה. אחד מהם, הוא עופר רוזנבאום, עוסק בתקשורת ב 15 השנים האחרונות ומתמחה בשנים האחרונות באיסוף מודיעין, תודעה והשפעה.

"הבסיס ממנו התחלתי הוא עולמות ניהול המשברים ומאבקים ציבוריים בפרופיל מאד גבוה. אפשר לומר שבעשור האחרון הייתי חלק מרוב האירועים הלאומיים המשמעותיים שקרו במדינת ישראל, ממאבקים ציבוריים, מאבקי הקורונה המרכזיים, סכוסכים עסקיים, אסונות לאומיים, קשה לי לחשוב על אירוע גדול בשנים האחרונות שלא נגעתי בו באיזושהי צורה"

אתה לא מגדיר את עצמך יועץ תקשורת או קמפיינר, מה אתם עושה בשביל הלקוחות שלך?
אם אתה חייב לתת לזה שם אז נקרא לזה יועץ אסטרטגי. בגדול התחום שלנו היום הוא תודעה והשפעה, כשלכלים המסורתיים הוספנו יותר ויותר כלים שמבוססים על מודיעין, בדגש על יומניטי (מודיעין אנושי). פיתחנו היום יכולות שמצליחות להביא ללקוחות שלנו מידע בעל ערך רב, לעתים כזה ששווה להם סכומי כסף גבוהים במיוחד. יכולת נוספת שאנחנו עושים בה לא מעט שימוש היא היכולת להפעיל אנשים ולהביא אותם לקבל החלטות בהתאם לצרכים של הלקוחות, זה יכול להיות מהשפעה על אובייקט בודד- לדוגמא מדוע שחבר דריקטוריון יצביע בעד או נגד החלטה מסוימת, זה יכול להיות בקהלים קצת גדולים יותר כמו בעולם ההתחדשות העירונית- איך גורמים לדיירים בפרויקט מסוים לבחור דווקא ביזם הזה ולא ביזם אחר, וכמובן גם בקהלים גדולים כמו במערכות בחירות.

אתה מתמחה בקמפיין גרילה, מאחורי הקלעים, בתחום האפור של הדברים - מה הפעילות שלכם בתקופת בחירות?

בוא נתחיל במה אנחנו לא עושים- אנחנו לא מתעסקים בפייק ניוז, לא בבוטים, לא משקרים ולא ממציאים. אנחנו עובדים במסלול מקביל לקמפיין של המועמד ששם אנחנו מציגים מצד אחד נתיב עבודה פוזיטיבי שמצליח לייצר שיח אמיתי משמעותי וחיובי על המועמד ממש פיזית ברחוב אצל המצביעים, ובמקביל מסלול שעוסק באיסוף מידע. זה יכול להיות מהפיכה של האנשים הקרובים ביותר ליריב למקורות מידע שלנו, ועד איתור מידע על התנהלות בעייתית של היריב, כזאת שבהכרח תגרום למצביעים לחשוב 20 פעמים אם זו הדמות שהם מעוניינים שתעמוד בראש הרשות שלהם. אגב חלק משמעותי מהעבודה שלנו היא הגנה על המטה של הלקוח, איתור ניסיונות חדירה, חפרפרות, אמצעי מעקב ופריצות למכשירי הסמרטפון, אלו עולמות שככל שהטכנולוגיה מתפתחת ככה לצערי גם הכלים שיכולים לפגוע באמצעותם בצורה שהיא אסורה.

עופר רוזנבאום, "אני מתנהל כצוללת ששטה מתחת לפני השטח, מסלקת איומים ומאפשרת לכולם לשוט בצורה בטוחה". באדיבות המצולמים
עופר רוזנבאום, "אני מתנהל כצוללת ששטה מתחת לפני השטח, מסלקת איומים ומאפשרת לכולם לשוט בצורה בטוחה"/באדיבות המצולמים

אתם בעצם סוג של יחידת מודיעין מבצעי המספקים חומרים מביכים על מועמדים?
מביך הוא מונח סובייקטיבי מאד, אבל בוא נהיה ברורים לא מעניין אותי עם מי מועמד הולך לישון בלילה, אגלה לך סוד- גם את אף אחד מהמצביעים שלו זה לא מעניין ככה שאלו פחות העולמות שלנו, אני לא מתעסק בלהביך, לא נוגע במשפחות, לא מעניין אותי איך ועם מי אתה מבלה, אבל אם עשית משהו שאסור- תהיה בטוח שנגלה את זה.

מדוע בחרת את קו הפעולה הזה שעוסק ברובו בקמפיין נגטיב?
שוב, אני מבין שהמינוח קמפיין נגטיב או קמפיין הכפשה נשמעים טוב ומוכרים לקוראים, אבל זה הרבה הרבה יותר עמוק מזה. זה עיסוק בתודעה, עיסוק בחלק של המוח שלך שרדום, זה שאפשר להפעיל, זה עוסק בצרכים הכי עמוקים של הנפש שלנו, אלו שגורמים לנו להתנהג בצורה כזאת או אחרת, אלו שגורמים לנו להתחבר לבן אדם מסוים אבל להתרחק מאחר, זה יושב לך במקומות אחרים לגמרי. תבין אם קמפיין רגיל או אפילו קמפיין הכפשה מדבר אליך ישירות מול הפנים ומנסה להזיז לך משהו בבטן, כאן אני מדבר אל החלק האחורי של המוח שלך, אתה אפילו לא תמיד תשמע אותי אבל פתאום תדע שמשהו הזיז אותך.

מי שוכרים את השירותים שלכם?
קודם כל נדיר שאנחנו מקבלים פניות ישירות, אנחנו לא נוהגים להיפגש עם אנשים שאנחנו לא מכירים, בעיקר מטעמי ביטחון מידע. פונים אלינו בעיקר לוביסטים, יועצים אסטרטגיים, קמפיינרים ועורכי דין שמלווים את המועמדים, אנחנו מגיעים בסך הכל ככוח עזר, פועלים ככוח עצמאי לחלוטין שנותן לקמפיין הרשמי כלים נוספים. אני תמיד אומר שאם נדמה קמפיין לאונייה והקפטן הוא הקמפיינר, אני מתנהל כצוללת ששטה מתחת לפני השטח, מסלקת איומים ומאפשרת לכולם לשוט בצורה בטוחה אל היעד.

האם הפעילות שלכם חוקית?
ב-200 אחוזים. אנחנו עושים אך ורק מה שמותר, ולא עושים אף פעם שום דבר שאסור. בפעם הראשונה שלקוח רק ירמוז שהוא מחפש משהו שהוא רק גבולי הוא לא יראה אותי יותר. יותר משאני שומר על הלקוחות שלי אני שומר על עצמי- זה הכלל הראשון והחשוב ביותר שבא כדי להבטיח שנוכל להמשיך ולפעול בצורה הייחודית שלנו.

כמה חברות כמו שלך קיימות בשוק, שעוסקות "בחיסולים" חוקיים של פוליטיקאים?
תגיד לי מה זה חיסול ? בוא אני אתן לך דוגמא שכמובן אין לי שום קשר אליה. בבחירות הראשונות בהן נבחר רובי ריבלין כנשיא התמודדו מולו פואד ז"ל, מאיר שטרית, וסילבן שלום. רצה הגורל ופתאום על כל אחד מהם נחשף משהו ורובי ריבלין נשאר בערך לבד במערכה. איך אתה יכול לקרוא לזה חיסול ? היו מקרים מהעבר של האנשים האלו שלפתע נחשפו, ברור שהעיתוי לא מקרי אבל כשאתה מגיע לפוזיציה מסוימת בחיים תהיה בטוח שכל מה שעשית עלול לצוף ברגע שהכי פחות מתאים לך.

מדוע אתה מסתיר את הלקוחות שלך ולא מספר עליהם?
אנחנו נמצאים היום ביותר מ-10 קמפיינים מוניציפאליים ובכנות נראה לי שיותר משאני מסתיר אותם הם אלו שמסתירים אותי... תזכור אנחנו מתעסקים בנושאים מאד רגישים, הסכמי הסודיות שאנחנו מחתימים את הלקוחות שלנו הם מאד ברורים ונועדו לשמור עלינו ועליהם. היכולת שלי לבצע את העבודה שלי בצורה טובה היא מתחת לרדאר, ברגע שיודעים שאני מעורב בפעילות כולם הרבה יותר דרוכים וזה מקשה על העבודה.

בחלק מהמפעילות שלכם גרמתם למועמדים לא לרוץ להתמודד בבחירות?
אני חושב שיש איזו פנטזיה על העשייה שלי שצר לי לנפץ אבל התיאור שלך מאד רחוק מהמציאות, נדיר מאד שאני פוגש אובייקט באופן אישי, ומעולם לא הייתי בסיטואציה שאני אומר לבן אדם "או ש... או ש...", וכאמור אני מאד מקפיד לעשות רק מה שמותר.
תבין עד כמה הפוכה המציאות, לאחרונה אספנו מודיעין על כוונה של איש עסקים להעביר תרומה משמעותית לקמפיין בחירות של מועמד, תרומה שאם לא תועבר אין למועמד יכולת להרים קמפיין, כל מה שעשינו היה להעביר לאיש העסקים את המידע שאנחנו יודעים שיש בכוונתו לעשות לכאורה פעילות פלילית. בסופו של דבר הוא לא העביר את התרומה והמועמד החליט שלא להתמודד. זו סחיטה ? כנראה שמנעתי מבן אדם לבצע עבירה, אם זה המצב הוא צריך בכל בוקר לקום ולנשק לי את הידיים ולהגיד לי תודה שתיקנתי אותו.

אם תוכל לספר בכמה קמפיינים זכיתם?
אני לא זוכה בקמפיינים, מועמדים וקמפיינרים זוכים בהם, אני יכול להגיד שאנחנו מאד מקפידים בבחירה עם מי אנחנו רוצים לעבוד, וכל נתון שיהיה פחות מ-80 אחוזי הצלחה של מועמדים שלנו בבחירות הקרובות אני אראה ככישלון אישי.

פעילות מעניינת שעשיתם
ברשות מקומית גדולה הזמנו מועמד לפני מספר שבועות לחוג בית שיצרנו עבורו במיוחד. אותו מועמד מגיע לבית בישוב, כולו חגיגי ונרגש ומתחיל כמובן לספר עוד ועוד על עצמו, מיותר כמובן לציין שכל המשתתפים בחוג הבית היו אנשים מטעמנו, תושבי הישוב כמובן, לפתע אחד מהם בא בביקורת, ואז מגיע עוד אחד ועוד אחד, ופתאום המועמד מבין שהוא בסביבה שפחות אוהדת אותו, הוא לא ידע לענות, ולא להתמודד עם הסיטואציה, קיפל את עצמו וברח מהמקום, אתה מבין שאדם בורח ושלא יודע לענות תשובות ענייניות זה אף פעם לא דבר שמצטלם יפה. ככל שאני זוכר האירוע הזה הביא לבלגן גדול בתוך המטה שלו ולנטישה של דמויות מפתח סביבו.

לקראת בחירות 2023 - מה ההמלצות שלך למועמדים חדשים וותיקים? ממה עליהם להיזהר?

אני נוהג לומר שהאיום הכי גדול על השוער זה לא החלוץ שבא מולו, זה השוער השני שיושב על הספסל ומחכה שיכשל או יפצע. הרבה פעמים האנשים שנמצאים הכי קרוב אלינו, אלו שבקבוצה שלנו הם אלו שיפילו אותנו בסופו של דבר. כשאני רוצה לחפש אדם קרוב לאובייקט שיהיה ניתן להפוך אותו אני אחפש קודם כל אצל הנהג, עוזר אישי, הנהלת חשבונות, אלו האנשים הכי קרובים אלייך, אלו שיודעים את כל הסודות שלך, ואלו שצריך פעם אחת שלא תגיד להם בוקר טוב והם ביום רע ויהיה אפשר להעביר אותם לצד שלך. בקיצור - לפני שיוצאים לחפש מה לעשות בחוץ, דואגים שהבית מוגן לחלוטין.

היית מציע למועמד שיש לו דברים להסתיר, להתמודד לתפקיד ציבורי?
גם אם זה הבן אדם הכי נקי בעולם, השאלה הראשונה שאני שואל כל מועמד היא - למה אתה צריך את החרא הזה ?! אחרי שהם מספרים לי אני מסביר להם שברגע שמתמודדים לתפקיד ציבורי כל הארונות הופכים לויטרינות וכל השלדים יצאו החוצה בסופו של דבר, צריך עור עבה אין ספק, אבל מי שבאמת מגיע לתפקיד ממקום נקי ואמיתי של שליחות ורצון לשינוי, יוכל להתגבר על הרבה. תזכור שהבוחרים לא מטומטמים וכשהם רואים אנשי עשייה אמיתיים הם מוכנים לסלוח כמעט על הכל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully