וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדריך בחירות: מה מותר ואסור לפרסם בתקופת בחירות?

עו"ד גילי גוטוירט, מנהלת המחלקה המוניציפלית בתנועה למען איכות השלטון

28.6.2023 / 13:51

וואלה! בשיתוף התנועה לאיכות השלטון מביאים את כל המידע על המותר והאסור בתקופת הבחירות. האם ידעתם כי חצי שנה לפני הבחירות כל אירוע רב משתתפים בנוכחות ראש העיר דרוש אישור היועץ המשפטי של העיריה?

דמיינו מצב קיצוני, שבו לכל ראש עירייה ישנה שליטה מוחלטת במסרים שמועברים אליכם, במימון דמי הארנונה ששילמתם. הוא שולח הודעות בקבוצת הווטסאפ, מעביר מסרים אודות ההצלחה שלו כראש עירייה בכל פלטפורמה אפשרית, ומנכס כל הישג של הרשות - קטן כגדול - לפעילותו האישית בלבד. כאילו כל סלילת כביש, פתיחת גן ילדים, עבודות בנייה או אירוע עירוני הם הישגים שלו בלבד ולא פרי של עבודה רבה של הרבה מאוד אנשים לטובת התושבים.

המצב הזה, שבו יש טשטוש מוחלט בין ראש העירייה לבין העירייה, נראה לנו בצדק כלא הגיוני ובלתי דמוקרטי. ברור לנו שהעירייה עומדת בפני עצמה, ויש בה עובדים רבים ומסורים שעושים את עבודתם, ואילו עבודתו של ראש העירייה היא חשובה, אבל לא ניתן לנכס כל פעילות של העירייה דווקא אליה. זה מרגיש משונה, ובצדק - ישנו חשש מבוסס שזה יפגע בהגינות הבחירות, בשוויון וייצור מצב שבו ראש העירייה ישתמש במשאביה כדי לשכנע אותנו להצביע לנו, או במילים אחרות - כדי לקיים תעמולה.
זה מה שהדין על תעמולה אסורה נועד למנוע.

חוק הבחירות (דרכי תעמולה) התשי"ט-1959 קובע איסור על שימוש במשאבי העירייה לצרכי תעמולה. מה יכולים להיחשב למשאבי העירייה? לדוגמה, עובדי העירייה, אירועים שנערכים מטעם העירייה או פרסומים של העירייה, הם משאבי העירייה. משאבי העירייה הם משאבי הציבור - וככאלה, הם נועדו לשרת את הציבור ולא את הקמפיין של ראש עירייה כזה או אחר.

עו"ד גילי גוטוירט התנועה לאיכות השלטון. באדיבות המצולמים
עו"ד גילי גוטוירט התנועה לאיכות השלטון/באדיבות המצולמים

אז, איך נדע אם מדובר בתעמולה או לא?

על פי הפסיקה, נכריע אם מדובר בתעמולה על בסיס עיקרון "התכלית הדומיננטית" - מה העיקר בפרסום או באירוע?

האם העיקר הוא בשכנוע של התושבים להצביע למועמד מסוים, או מתן מידע/שירות לתושבים? ככל שמועד הבחירות מתקרב, החשש שהשימוש במשאבים השונים נעשה לצרכי תעמולה - גובר.
מרגע שאנחנו יודעים מהי תעמולה, המטרה של הפסיקה בנושא היא לשרטט את קו הגבול - ולקבוע מתי תעמולה נעשית בשימוש ממשאבי העירייה והיא אסורה, בהתאם.
בתקופה שבה אנחנו נמצאים, ארבעה חודשים לפני הבחירות המקומיות, כל אירוע נקודתי צריך להיבחן ואין כללים מחייבים וברורים שתמיד ניתן ליישם.

ישנם כמה כללים שצריך לשים לב אליהם

• חצי שנה לפני הבחירות, כל אירוע רב משתתפים של רשות מקומית חייב לקבל את אישור היועמ"ש של הרשות, כדי למנוע שימוש באירוע לצרכי תעמולה.
לדוגמה: בבחירות האחרונות ב-2018, התנועה לאיכות השלטון ניצחה בעתירה - בה נקבע כי בנהריה, הופעה חינמית של זמר מפורסם שבוע לפני הבחירות, היא תעמולה אסורה ויש לבטלה.

• חצי שנה לפני הבחירות, חל איסור על שימוש בשם, תואר או תמונה של נבחרי ציבור בפרסומים מטעם הרשות המקומית.
לדוגמה: ממש לאחרונה, פנתה התנועה לאיכות השלטון לעיריית אור עקיבא, עקב פרסומים רבים בפייסבוק ובקבוצות הווטסאפ העירוניות שבהם מופיעה התמונה של ראש העיר ולפעמים גם שמו ותוארו של ראש העיר, בניגוד לדין. בהתאם, העירייה פעלה ומחקה את אותם פרסומים.

• אסור לרשות מקומית לקיים תעמולה לראש הרשות או כל נבחר ציבור מדף הפייסבוק של הרשות, למשל באמצעות שימוש בראש העיר בסרטון תדמית לעיר.
לדוגמה, בעקבות פנייה של התנועה, הוסרו דברי ברכה של ראש עיריית קריית ים מסרטון שנועד להציג את הבנייה וההתפתחות בעיר, כי הם עשויים לשמש כתעמולה, שמטשטשת בין ראש הרשות - לבין הרשות עצמה.

צריך לשים לב שאירוע מטעם העירייה לא נועד לצרכי תעמולה - למשל, אם יש אירוע מפגש עם תושבים במימון העירייה בו ראש העירייה נואם נאום שמשכנע להצביע לו, זו תעמולה אסורה, והדבר אסור. כך, לאחרונה, נקבע בפסק דין כי ראש עיריית כפר סבא יכול להשתתף באירוע שאלות ותשובות עם תושבים, אבל אסור לו לנהל אותם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

אלו כמה כללי אצבע ראשוניים בלבד. אם נדמה לכם שמתקיים שימוש אסור במשאבי העירייה, אתם מוזמנים לפנות אלינו באמצעות דוא"ל ואנחנו נבדוק את המקרה הספציפי. המטרה היא להגן על הכסף של כולנו - כדי שינותב בדיוק לאן שצריך: עבורנו, ועבור היום יום שלנו כתושבים.

אין באמור לעיל בכדי להוות משום יעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי או חוות דעת משפטית, אלא שהכתוב לעיל מהווה תיאור כללי בלבד ובלתי מחייב, ומהווה סקירה כללית של התחום, שלא נועדה להתאים לנסיבות הספציפיות של כל מקרה ומקרה ואין החתומה מטה מתחייבת כי האמור יהיה מלא ועדכני למועד הקריאה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully