וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה - עירייה בישראל נערכת למצב חירום אקלימי

18.6.2023 / 13:01

על רקע החשש מגלי חום קיצוניים בקיץ הקרוב, במהלכם הטמפ' ברחבי הארץ עלולה להגיע ל-49 מעלות צלסיוס, עיריית באר שבע נערכת למצב חירום אקלימי. בעירייה החלו בסדרת צעדי היערכות בהתאם לתוכנית חירום מוסדרת, ביניהם: הפעלת מוקד חירום "נוהל חום"

מוקד עיריית באר שבע. דיאגו מיטלברג,
מוקד עיריית באר שבע/דיאגו מיטלברג

נוהל חום: בעיריית באר שבע קם בימים האחרונים מוקד חירום אקלימי, שהחל להפיץ הנחיות זהירות לתושבים והמלצות לצעדי היערכות לקראת גלי חום קיצוניים בקיץ הקרוב. הקמת המוקד, מאותתת על הפעלתה של תוכנית חירום עירונית ראשונה מסוגה בישראל בשם "נוהל חום", במסגרתה עיריית באר שבע החלה בצעדי הכנה לאירוע חירום אקלימי.

במסגרת התוכנית כבר נלקחו צעדי מנע, ביניהם מיפוי אירועים המוניים במרחב האורבני וביטול שוק האיכרים שתוכנן במדרחוב העירוני ביום שישי שעבר על רקע עומס החום. פעילות זו היא תוצאה של עבודת מטה מסודרת שמתקיימת מזה חודשים בעיריית באר-שבע, בהובלת ראש העיר רוביק דנילוביץ' ובהכוונת המומחה למשבר האקלים, פרופ' עדי וולפסון.

ההחלטה להפעיל את תוכנית החירום התקבלה בעירייה על רקע תרחיש הייחוס הלאומי למזג אוויר קיצוני בקיץ הקרוב, שפרסמו רשות החירום הלאומית במשרד הביטחון והשירות המטאורולוגי. על פי התרחיש "בחודשים יוני עד ספטמבר - ייתכנו שני גלי חום חמורים בחודש, שיימשכו 3-4 ימים ושבהם תשרור טמפרטורה של עד 49 מעלות צלסיוס. במהלך גלי החום שיא צריכת החשמל יעלה ב-10%, התמותה צפויה לעלות ב8.5% וממוצע האשפוז עקב מחלות לב וכלי דם יהיה גבוה ב15%-10%".

על פי התרחיש בנגב ובעמקי הצפון, הטמפרטורות בשיא היום במהלך גלי החום עשויות להגיע ל-44 מעלות צלסיוס ובמהלך הלילה הן לא יפחתו מ-25 מעלות צלסיוס. על רקע הערכות אלו, התחזיות העולמיות לגבי משבר האקלים והצורך למנוע פגיעות בנפש וברכוש, בעיריית באר-שבע החליטו להפעיל את תוכנית החירום "נוהל חום". בימים הקרובים תפרסם העירייה את התקנות וההנחיות שנובעות מנוהל זה.

צעדי החירום שיינקטו על ידי העירייה במסגרת תוכנית "נוהל חום" כוללים: כינוס ועדת משק לשעת חירום, הכנת חומרי הסברה כתובים ומצולמים עבור הפצה לתושבים ברגע האמת (כולל הנחיות לסיוע לאוכלוסיה בסיכון ולבעלי החיים), מיפוי אוכלוסיות פגיעות (ביניהן קשישים, תינוקות ועוד) והכנת תוכנית לעמידה בקשר עמן במהלך אירוע חירום אקלימי, מיפוי תשתיות חיוניות ופגיעות לחום (כבישים, מערכות חשמל ותקשורת ועוד) והיערכות להתמודדות עם פגיעה בהן, מיפוי אירועים רבי משתתפים שיערכו במהלך הקיץ והתאמתם לקיום בטוח בתנאי קיצון אקלימיים ועוד.

עדי וולפסון. עוזי קרן,
עדי וולפסון/עוזי קרן

"סוגיית משבר האקלים כבר איננה עניין של תרחישים ערטילאיים בעולם האקדמיה או במוסדות המתאימים של האו"ם", מסביר פרופ' עדי וולפסון, יועץ ראש עיריית באר-שבע לנושא משבר האקלים. "המשבר נמצא כאן ועכשיו ועל המדינה כמו גם על כל רשות מקומית במדינה להיערך לכך בהתאם".

לדברי פרופ' וולפסון: "גלי החום משפיעים על היבטים שונים של החיים בעיר, לרבות בריאות האדם והטבע, פעילות של תשתיות קריטיות, עליה בתחלואה ואף סכנת מוות של אנשים כתוצאה מגלי החום. ההשפעות יכולות להיות ישירות או עקיפות, מקומיות ולאומיות ולטווח הקצר והארוך. על כן הן מצריכות היערכות בשגרה, כלומר לפני גל החום, וכן היערכות מיוחדת בחרום, במהלך גל החום, ברמה האישית, המקומית והלאומית".

"נוכח התחזיות", מתאר פרופ' וולפסון, "עיריית באר שבע מסיימת בימים אלו הכנה של נוהל חום עירוני, שמטרתו להיערך לגלי החום הצפויים, בהיבטים של מיפוי אוכלוסיות פגיעות ותשתיות פגיעות, היערכות ברמת הסברה לציבור, היערכות עירונית לפגיעה בתשתיות ובהפעלת אירועי תרבות וספורט ועוד".

  • עוד באותו נושא:
  • באר שבע

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully