וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית המשפט הכריע: תלמידי הישוב הר אדר ילמדו במבשרת ציון

עודכן לאחרונה: 31.5.2023 / 14:07

בית המשפט המחוזי בירושלים קבע שראש מועצת מבשרת ציון פעל באופן פסול כאשר הודיע לאחר 30 שנה, שלא יקבל עוד ללימודים את תלמידי היישוב הר-אדר. בית המשפט קבע כי התלמידים ימשיכו ללמוד במבשרת, ולא חסך בביקורת

מה הייתם עושים אם בבוקר בהיר אחד היה מחליט ראש מועצה לאסור על 150 תלמידים מהיישוב הסמוך ללמוד בבתי-הספר, 4 חודשים לפני תחילת שנת הלימודים?

מזה 30 שנה תלמידי חטיבת הביניים והתיכון ביישוב הר אדר (כ-4,000 תושבים) לומדים בתיכון "הראל" ובחטיבת "היובל" שבתחומי המועצה המקומית מבשרת ציון. אלא שבשבועות האחרונים החלה המועצה לשלוח הודעות להורי תלמידי היישוב שעולים לכיתות ז' וי' כי החל משנת הלימודים הקרובה הם לא מתכוונים לקלוט אותם ללימודים.

כל זאת, בניגוד להסכמים קודמים שנכרתו בין המועצות שהסדירו את התשלום שיעביר היישוב למועצה המקומית עבור לימודיהם של תלמידים מהיישוב, ולאחר שמשרד החינוך הודיע למועצת מבשרת כי עליה להמשיך לקלוט את תלמידי הר אדר. החלופה שהוצגה בפני בית המשפט היא שהתלמידים יאלצו לנסוע כל יום לעיר מודיעין או ירושלים - מרחק של למעלה משעת נסיעה בשעות העומס.

בעתירה שהגישה מועצה מקומית הר אדר באמצעות עו"ד איל אייכל ממשרד ארנון, תדמור-לוי, נטען כי יש להפוך את החלטת מועצת מבשרת ציון בראש ובראשונה בשל סמיכות ההודעה לתחילת שנת הלימודים הבאה ובהתחשב בכך שכבר חלפו המועדים להירשם לבתי-ספר אחרים. מנגד, טענה מועצת מבשרת ציון כי בשל אכלוס עתידי של שתי שכונות חדשות בשטחה - היא צופה כי לא יהיה די מקום בבתי-הספר החל משנת הלימודים הקרובה. משרד החינוך שגם הוא נטל חלק בהליך, ביקר את התנהלות מועצת מבשרת ציון, וסבר כי על המועצה המקומית להמשיך ולקלוט לכל הפחות בשנה הקרובה את תלמידי הר אדר.

יורם שמעון, מבשרת ציון. הדס פרוש, פלאש 90
יורם שמעון, מבשרת ציון/פלאש 90, הדס פרוש

מי שעוד ביקשו להביע עמדתם בהליך היו התלמידים עצמם, שחלקם אף העידו בבית-המשפט. הם הדגישו כי כבר נרשמו לבתי-הספר, כי בעבר אף נאמר להם שלא צפויה להיות עם כך בעיה, וכי הם חשים תחושות תלישות, בלבול וחוסר אונים כתוצאה מהודעות מועצת מבשרת ציון.

השופטת זינגר קיבלה כאמור את הבקשה והפכה את החלטת מועצת מבשרת ציון. השופטת ציינה כי קליטת תלמידי חטיבות הביניים והתיכון במבשרת ציון הנעשית מזה 30 שנה נעשית על פי נוהל של משרד החינוך למיפוי ישובים קטנים ללא בתי-ספר כאלה.

השופטת ציינה בהחלטתה כי "המועצה המקומית מבשרת ציון נכשלה מלהוכיח כי קיימת מצוקה מידית המונעת את ההרשמה כבר לשנה הקרובה. הטענה לא מתיישבת עם הנתונים שנמסרו בדיון ולא מתיישבת עם דברים שנמסרו מטעם גורמי המועצה לפני כשנתיים.", וכי המועצה המקומית מבשרת ציון נהגה "באופן כוחני" כאשר שלחה מכתבים שאינם עולים בקנה אחד עם עמדת משרד חינוך ישירות להורי תלמידי הר אדר".

תגובות

ראש מועצת הר אדר, אל"מ (במיל') חיים מנדל שקד, מסר בתגובה: "אני מברך על כך שטובת הילדים, שעומדת תמיד לנגד עיניי ונמצאת תמיד בראש סדר העדיפויות שלי, היא זו שהנחתה גם את בית המשפט שקיבל החלטה שמכוונת לצרכי התלמידים ונועדה להשיב את קרקע הוודאות בחזרה מתחת לרגליהם".

מהמועצה המקומית מבשרת ציון נמסר בתגובה: "המועצה המקומית מבשרת ציון מחויבת בראש ובראשונה לתלמידיה תושבי היישוב הוותיקים והחדשים כאחד - ועמדה זו לא תשתנה ללא קשר לעמדת משרד החינוך או כל גורם אחר.

חובת הנאמנות שלנו היא כלפי תושבי מבשרת ציון בלבד ולא לרשויות מקומיות סמוכות שנסמכות על מערכת החינוך של מבשרת ציון מתוך שיקולים כלכליים ואחרים ולא מתוך דאגה אמיתית לתושבים שלהם, ובטח לא לתושבי מבשרת ציון. המועצה תמשיך לפעול בכל הכלים החוקיים העומדים לרשותה, לסיים את ההסדר לפיו תלמידי הר אדר נמצאים במבשרת ציון - מוקדם ככל שניתן.

משרד החינוך מכיר מזה שנים רבות בצורך הקמת בית ספר על יסודי עבור תושבי הר אדר, המונה היום כ-600 תלמידי על יסודי, ולא ברורה הסיבה מדוע מועצת הר אדר נמנעת מלהקים בית ספר זה, למעט שיקולי כלכליות ונוחות של מועצת הר אדר שמתנגדת לבית ספר כזה שישרת את תלמידי הר אדר להישגים ומצוינות בלימודים, ובפרט לאור העובדה שבחודש ינואר השנה התקבלה החלטה במשרד החינוך על הרחבת בית הספר היסודי עד לכיתה ט' כולל.

חובתה של מועצת הר אדר כמו גם של משרד החינוך למצוא לכל אותם תלמידים פתרון מועדף בהר אדר או לחלופין לימודים במחוז ירושלים.

ברקע החלטת השופטת - המועצה כחובתה המוסרית והציבורית תערער על החלטת בית המשפט המחוזי לבית משפט העליון. לא למותר לציין, כי המועצה תכבד כל החלטה של בית המשפט.

לצערנו, עמדת משדר החינוך וההחלטה שניתנה בעקבותיה אינן מתייחסות כלל וכלל לקשיים וההשלכות המורכבים, ההופכים את יישומה לבלתי אפשרית ולפוגעת פגיעה קשה בילדי מבשרת ציון. כך לדוגמא ,אין כל מענה, פתרון או התייחסות למחסור הפיזי בכיתות הלימוד, כמו גם למחסור החמור בצוותים הפדגוגים בשנת הלימודים תשפ"ד, הן בחטיבת הביניים היובל והן בתיכון הראל, ופתרון של ציפוף כיתות והפיכת התלמידים לסרדינים - פוגעת הן בתלמידי מבשרת ציון והן בתלמידי הר אדר, ומשכך פתרון זה אינו חלופה ראויה.

יודגש, כי בשנת הלימודים תשפ"ד אין כיתות פיזיות פנויות וכן אין צוותים פדגוגים ליישום ההחלטה שבנדון, ומשכך אין לרשות המקומית כך גם לבתי הספר - אפשרות ליישמה הלכה למעשה.
אין בכוונתו להשלים עם העובדה, כי בשל חוסר תפקוד של מחוז ירושלים במשרד החינוך כמו גם של מועצת הר אדר - ילדינו, אשר נמצאים בשנים קריטיות להשכלתכם העל יסודית, ילמדו בכיתות צפופות ודחוסות, בתנאים שאינם מאפשרים לימוד כהלכה. את מחיר הכישלון הניהולי של מועצת הר אדר ומשרד החינוך לא ייתכן שישלמו תלמידי מבשרת ציון בבתי הספר העל יסודיים.

למועצה אין את הפריווילגיה שלא לפעול ככל יכולתה בנושא, וזאת כאמור בכדי להבטיח מערכת חינוך איכותית ומיטבית עבור תלמידי מבשרת ציון בלבד.

כמו כן, המועצה תעמוד על כך שכל התשלומים שלא בוצעו ישולמו ע"י מועצת הר אדר לבתי הספר יבוצעו בהקדם. במידה ולא, המועצה תנקוט באמצעים נוספים כולל אי קליטת כל התלמידים של הר אדר בתחילת שנת הלימודים הקרובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully