וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איזו שכונה: מי העיר הכי קהילתית בישראל?

עודכן לאחרונה: 30.5.2023 / 12:55

חג השכנים לשנת 2023 מצוין היום במאות מוקדים ברחבי הארץ. אז איזו עיר מובילה בכמות החוגגים? איזו עיר שומרת על מקומה במקום השני זו השנה השלישית ברציפות ואלו ערים גדולות התברגו לפסגה?

גם השנה יציינו מאות שכונות ברחבי הארץ את "חג השכנים הבינלאומי" ביוזמת ארגון ארץעיר, ארגון הג'וינט והשירות לעבודה קהילתית במשרד הרווחה והביטחון החברתי.

חג השכנים הינו חג אותו מציינים מידי שנה בכ-36 מדינות ברחבי העולם. בישראל יצוין החג היום, במאות מוקדים ברחבי הארץ. במסגרת אירועי חג השכנים ייצאו מאות תושבים לרחובות העיר והשכונה בכדי להכיר מקרוב את שכניהם.

לא פחות מ-94 (!!!) רשויות נרשמו השנה לציון חג השכנים. השנה חל גידול של כ-300 אחוזים בכמות הנרשמים לאירוח חג השכנים, דבר המעיד על הצורך הקיים בחברה הישראלית לאחדות וערבות הדדית ובמיוחד לאחר השנה האחרונה בה התגלע משבר חברתי עמוק.

העומדת בראש הרשימה בכמות החוגגים ושומרת על מקומה בטופ זו השנה השלישית ברציפות היא העיר אשדוד. מסתבר שהאשדודים אוהבים מאוד את תחושת האחדות, ההדדיות והקהילתיות. במקום השני, נמצאת העיר באר שבע עם כמות חוגגים מכובדת בהחלט וגם היא שומרת מקומה השני והמכובד זו השנה השלישית ברציפות.

בהמשך הרשימה של הערים המשתתפות ניתן למצוא את העיר תל אביב אשר טיפסה למקום השלישי ושתי ערים מפתיעות סוגרות את החמישייה הפותחת השנה: חיפה (רביעית) וירושלים (חמישית).
הנתון המפתיע ביותר הוא הגידול ברשויות המשתתפות השנה בחג השכנים - בשנת 2022 נרשמו רק 22 רשויות כשהשנה כאמור נרשמו לא פחות מ-94 רשויות.

חג השכנים 2023. צילום - משה ביטון, אתר רשמי
חג השכנים 2023/אתר רשמי, צילום - משה ביטון

חג השכנים החל לראשונה בפריז בשנת 1999, כאשר תחושות של בדידות, אינדיבידואליזם וזרות בין תושבים ותושבות הביאו קבוצת חברים מקומית לפעול למען חיזוק קהילתיות על ידי יצירת מסורת חדשה של חגיגת שכנים מחוץ לבתים. הם הוציאו שולחן, אוכל טוב, מוזיקה, אווירה חגיגית ונפגשו להכיר אחד את השני קצת יותר. מאז מסורת זו הפכה לחג עולמי, שנחגגת גם בישראל וכל אחד יכול לחגוג את חג זה יחד עם שכניו.

אל מסורת זו הצטרפו כבר לא מעט רשויות ועשרות קהילות בערים שונות בארץ בהם: אשדוד, באר שבע, חיפה, פתח תקווה, ירושלים, תל אביב, הקריות ועוד. כיום, החג מצוין ביותר מ-36 מדינות ברחבי העולם ומאות אנשים יוצאים לרחובות העיר והשכונה בשביל להכיר באמת ומקרוב את השכנים שלהם. השכנים נפגשים יחד בכל עיר ויישוב, יוצאים אל המרחבים הציבוריים, אל החצרות והפארקים הקרובים לביתם עם אוכל ביתי, שולחנות, כסאות, משחקים משחקי חברה, משוחחים זה עם זה ופשוט מתחברים.

חג השכנים 2023. צילום - משה ביטון, אתר רשמי
חג השכנים 2023/אתר רשמי, צילום - משה ביטון

חג השכנים 2023 מתקיים היום, שלישי 30.5.23, במאות מוקדים שכונתיים שונים ברחבי הארץ. זהו יום בו מתכנסים האנשים עם שכניהם הנמצאים כל כך קרוב אחד לשני, אך לעיתים (ולרוב) אינם מכירים זה את זה כלל. יוזמה קהילתית מבורכת זו מצטרפת למסורת המצוינת בכל רחבי העולם בהובלת ארגון ארץעיר, ארגון הג'וינט והשירות לעבודה קהילתית במשרד הרווחה והביטחון החברתי.

אורי כרמל, מנכ"ל ארגון ארץעיר: "מעבר לישיבות ועד בית בבניין או מפגשים אקראיים בין שכנים החולפים ביעף, רובנו לא מכירים את השכנים שלנו. חג השכנים הינו הזדמנות נפלאה לשינוי בתפיסת החיים היומיומית ואף לראות בשכנים שלנו שותפים ליצירת קהילה מקומית הנותנת מענה לצורך האנושי של כולנו: שייכות, אחדות, תחושת יחד וערבות הדדית. השנה השתדרגנו אף יותר והקמנו קבוצות וואטסאפ עבור הנרשמים לאירוח חג השכנים. בקבוצות הללו יקבלו המארחים מגוון רעיונות לפעילויות חברתיות במהלך החג, יעלו הצעות לשיפור ולשימור וכן זוהי פלטפורמה נהדרת לשיתוף סיפורים נפלאים ויצירת חברויות במהלך החג. המארחים יקבלו מאיתנו את כל הטיפים ואת מירב התמיכה על מנת שיוכלו לציין את החג בצורה הטובה ביותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully