וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סביבה יציבה וממושכת? לא בבית ספרנו

סער פלד, טור אורח

1.5.2023 / 14:54

שכירות ארוכת טווח היא פתרון פרקטי ובמחיר סביר למי שמחפש אופציית דיור לטווח ארוך. הבעיה היא שעל פי התנהלות הממשלה, הבשורה רחוקה מלהגיע

גוש בניינים פתח תקווה-בני ברק-רמת גן. ראובן קסטרו
פתרונות דיור לטווח ארוך? תשכחו מזה/ראובן קסטרו

שאלת הכדאיות של מיזמים לשכירות ארוכת טווח עבור הקבלנים עלתה לכותרות לאחרונה, כאשר יש הטוענים כי השוק נגמר ולא יתרומם עוד מחדש בזמן הקרוב. עלויות המימון הגבוהות מקשות על רווחיות היזמים כאשר הריבית הגבוהה במשק מביאה לפגיעה ניכרת בענף. הדבר בא לידי ביטוי בירידה בכלל המכרזים אליהם היזמים ניגשים ובכללם אל פרויקטים המיועדים לשכירות ארוכת טווח. ירידה זו בהיצע עלולה להביא בשנים הקרובות בסבירות גבוהה לעלייה נוספת בביקושים, מה שיוביל לעליה במחירי הדירות והשכירות ולהקשות עוד יותר על מי שמחפש פתרונות דיור לטווח ארוך.

מההיבט של השוכרים, שכירות ארוכת טווח היא פתרון פרקטי ובמחיר סביר למי שמחפש אופציית דיור לטווח ארוך. היא מעניקה תחושת ביטחון למי שעדיין לא מוכן לרכוש דירה או לא יכול לעמוד בעלויות החזרי המשכנתאות הגבוהות, אך רוצה לקבל סביבת מגורים יציבה לתקופה ממושכת.

לרוב, קהל היעד של מיזמים מסוג אלו הם זוגות צעירים שכן מחד, רבים מהם אינם מחזיקים בהון עצמי גבוה אך מאידך הם עדיין מחפשים יציבות. המציאות מוכיחה שהון עצמי בגודל של 200-300 אלף שקלים שהיה מספיק בעבר לרכישת דירה אינו מספיק כיום. לרבים אין אפשרות משגת לגייס סכומים גבוהים יותר. המדינה חייבת להתערב ולספק תמיכה לכלל הענף בכדי להקל על כולם. לאפשר אופציה מעשית עבור יזמים לצאת מהמשבר וכן דיור בר השגה עבור זוגות צעירים. בכך, יכולה המדינה לסייע בהפחתת הביקוש לדיור ולספק אפשרויות שכירות ארוכות טווח משתלמות למי שמעוניין בכך. הדבר לא רק יועיל למי שמחפש פתרונות דיור לטווח ארוך, אלא גם יעזור לייצב את שוק הדיור ולקדם צמיחה כלכלית.

מאריכים את חוסר הוודאות, מעמיקים את המשבר

חוק ההסדרים, הכולל הגדלה של פי 3 או יותר של זכויות הבנייה בפרויקטים ארוכי טווח, יכול לסייע במידה מסוימת. עם זאת, לא מדובר בפתרון מלא לבעיה. עלויות המימון הגבוהות בשוק מחייבות את המדינה להכניס את ידה עמוק לכיס. תמיכה זו יכולה לבוא בצורה של תמריצי מס, סובסידיות או סיוע פיננסי אחר, אשר יכול לעזור ליזמים להרוויח ולספק אפשרויות שכירות ארוכות טווח במחירים סבירים. נדמה כי בימים אלו הממשלה אינה עסוקה מספיק במציאת פתרונות אפקטיביים ובהגשת תוכניות, אלא ממתינה לראות מה יולידו עליות הריבית התדירות. כל עיכוב כזה מאריך את חוסר הוודאות ומעמיק את המשבר.

כאמור מדובר בבלון ניסוי שתוצאותיו ידועות מראש. ירידת המחירים שאנו רואים כיום היא אך ורק בגלל הריבית הגבוהה במסגרת מטרתו של בנק ישראל להביא לירידה באינפלציה. אל לנו לשכוח כי עקב ריבית זו, הזוגות הצעירים שלרוב לקחו משכנתאות עם הון עצמי נמוך, נדרשים לשלם החזרי משכנתאות גבוהים והפער הזה לעיתים אף גבוה מערך ירידת הדירה, ואין כאן בשורה לזוגות הצעירים ולשוק הנדל"ן כולו.

הכותב הוא שמאי מקרקעין וסגן יו"ר לשכת השמאים לשעבר

  • עוד באותו נושא:
  • שכירות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully