וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם חיפה יכולה להיות מרכז תיירות עולמי?

אמיר נפתלי, יועץ אסטרטגי לתיירות

עודכן לאחרונה: 20.4.2023 / 10:34

האם הקמת שדה תעופה בינלאומי בחיפה יהפוך אותה למרכז תיירות עולמי? טור אורח של אמיר נפתלי, יועץ אסטרטגי לתיירות

תעצמו עיניים, קחו נשימה עמוקה ותנו לדמיון שלכם לפעול. דמיינו שאתם יוצאים לחופשה בעיר ים תיכונית ומחדר המלון נפרס נוף אין סופי של ים כחול, רצועת חוף מרהיבה ועיר עטופה בצמחיה ירוקה. יוצאים ברגל לטיול בגנים עוצרי נשימה לצד מבנים היסטוריים יפיפיים מתקופות שונות.

בצהריים אוכלים במסעדה ממגוון עצום של מאכלים ותרבויות מקומית שהתפתחו עם השנים. ממשיכים לחוף הים ולטיילת המדהימה הפרוסה לאורכו, קל להתנייד, הכול קרוב. האוכלוסייה מגוונת, האוכל מעולה, הנוף מרגיע את הנשמה והנמל שוקק באניות תיירים מכל העולם. אתם שואלים את עצמכם איפה אתם: באחד האיים ביוון/דרום צרפת/קרואטיה? עכשיו תפתחו את העיניים. המקום הזה נמצא בישראל. זה לא חלום - דמיינו איך חופשה בחיפה יכולה להראות בעיני התייר.

אנחנו יודעים שכרגע זה לא המצב. על אף האטרקציות המגוונות שחיפה ואזור הצפון מציעים, רוב התיירות הנכנסת הזרה לא מגיעה לחיפה ותיירות הפנים מהווה קמצוץ מעוגת התיירות של ישראל. למרות היתרון התחבורתי, התרבותי, חוויתי שיש לעיר להציע, חיפה, כמו ערים נוספות בישראל, נמצאת הרחק מאחור ברשימת הערים שאכן מצליחות לממש את הפוטנציאל התיירותי שלהן. יהלום, לא מלוטש.

אמיר נפתלי, יועץ אסטרטגי לתיירות. צילום - ראובן כהן, אתר רשמי
אמיר נפתלי, יועץ אסטרטגי לתיירות/אתר רשמי, צילום - ראובן כהן

זה יכול להיות אחרת. 240 ק"מ מחיפה נמצאת קפריסין אותה פקדו בשנת 2019 כ-5 מיליון תיירים. איך יכול להיות שישראל, מרכז הדתות החשוב בעולם, מדינת הסטרטאפ ניישן, שהנופים שלה מגוונים ומרהיבים ואוצרותיה הרבים - נכשלת תיירותית?

אפשר להתלונן על הרגולציה הכבדה והעלות הגבוהה בישראל, אפשר גם לטעון שמדינת ישראל לא משקיעה בתיירות בחיפה והצפון, היצע המלונות בחיפה ובסביבה קטן וכוח השיווק של חיפה והסביבה קטן מאוד ביחס לתחרות הארצית ועולמית.

התיירים שבכל זאת מגיעים לאזור הצפון מעדיפים להגיע לערים היסטוריות בהם התיירות מפותחת יותר כגון נצרת או טבריה.

הפתרון: פיתוח שדה בין לאומי בחיפה אשר יקשר את חיפה והצפון לאירופה ויכולל מהפכה של ממש.
מודלים שנבחנו מעריכים כי שדה תעופה אזורי בחיפה צפוי לשרת כמיליון תיירים בשנה בתוך שלוש שנות פעילות ויטפס לכדי 5 מיליון תיירים בתוך 10 שנים. נמל שכזה ייצור עשרות אלפי מקורות תעסוקה חדשים, יחזק את העסקים הקיימים ויחבר את צפון הארץ לאירופה. בנוסף לתיירות הנכנסת, המקום יספק מענה לכ2.4 מיליון תושבי הצפון אשר יוכלו להגיע באמצעותו לכל מקום באירופה ולהימנע מהצורך בשימוש של נתב"ג.

שדה התעופה העתידי בחיפה מביא איתו בעיקר יתרונות: הרחבתו לכוון הים, תאפשר לצמצם למינימום את הפגיעה באורח החיים הקיים לצד פיתוח של ריוויירה תיירותית לחופי קריית חיים וקריית ים. חיפה מהווה כבר היום האב תחבורתי עם רכבות מהירות, כבישים רחבים וקרוזים שמאפשרים לכל הצפון להגיע אליו במהירות. מעבר לכך, הרחבת השדה הקיים תאיץ את פינוי המפעלים המזהמים ולהביא להורדת זיהום האוויר באזור. הפיכת שדה התעופה בחיפה לשדה תעופה בינלאומי יעצור את העברת שדה התעופה מהרצליה לחיפה, דבר שמשמעותו מאות תנועות של מטוסים קטנים ומרעישים באזור המפרץ ומעל הקריות, מפגע גרוע בהרבה משדה תעופה בינלאומי הפועל לים. WIN WIN.

עריית חיפה לאורך שנים קידמה את הפרויקט. ראשי רשויות מכלל הצפון תומכים ומשרד הביטחון לראשונה - לא מתנגד. הערכות מדברות על כך שניתן יהיה לפתח את שדה התעופה החדש תוך שנים מועטות ובכך להוריד גם את העומס מנתב"ג.

התעופה הבינלאומית מתמקדת בשנים האחרונות בחברות הלואו קוסט. חברות אלה מוזילות את עלויות הטיסה באמצעות מיסי נמל מופחתים (בחיפה כמו באילת לא יהיו מסי נמל), סבסוד כרטיסי טיסה, מתן שירותי שדה מהירים במחירים נמוכים ועוד. במקומות רבים בעולם, אנו רואים כיצד טיסות הלואו קוסט הפועלים בשדות תעופה משניים יצרו עשרות אלפי מקורות פרנסה ותיירות חדשים.

עצמו שוב את העיניים. עכשיו אתם לא חולמים. זה הזמן להפוך את חיפה והצפון למרכז תיירות חשוב ומרכזי בישראל.

  • עוד באותו נושא:
  • חיפה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully