וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זיכרון באוטובוס: הדרך המיוחדת לספר את סיפור השואה

17.4.2023 / 12:27

ניצול השואה שמשון שוופל, שידליק משואה בעירו ראשון לציון, הגיע גם לספר את סיפורו באוטובוס של 'אלקטרה אפיקים', בו הוצגה תערוכה ניידת עם סיפורי נספים שלא הכרתם

שמעון שוופל באוטובוס אפיקים. יחצ,
סיפור מרגש. שמעון שוופל על האוטובוס של אפיקים/יחצ

אם עליתם על אוטובוס של אלקטרה אפיקים בפתח תקווה היום (א'), ודאי נתקלתם בניצול השואה שמשון שוופל בן ה-94, שהגיע לספר את סיפורו לנוסעים כשברקע האוטובוס הוצגה תערוכה ניידת עם סיפורי נספים שלא שמעתם.

שמשון שוופל, יליד רומניה (1928) סיפר על חוויותיו מגטו ורשה לשם נלקח, ועד עלייתו לארץ בשנת 1949. במקביל למתן העדות באוטובוס, בהמשך היום זכה שמשון גם להדליק משואה בעיריית ראשון לציון שם הוא מתגורר.

שוופל סיפר בהתרגשות " משנה לשנה אנחנו, ניצולי השואה, הולכים ומתמעטים. נשבעתי לעצמי שאמשיך לספר על זוועות השואה עד יומי האחרון אני מרגיש שאני חייב כל פעם להספיק לספר את הסיפור שלי לכמה שיותר אנשים. חשוב לי שאנשים ידעו מה עברנו, הרבה לא מכירים חלקים רבים ממה שאני מספר. ברוב הסרטים והסיפורים מדברים על אוושוויץ ומיידנק אבל היו עוד הרבה גטאות. הייתי בן 13 כשהייתי בשואה. הפעם הראשונה שהתרגשתי וסיפרתי את סיפורי הייתה לפני כ-40 שנה, כשהבן שלי היה בן 13, בגיל בו הייתי כשנלקחנו למחנות. שאלו אותם בתיכון אם יש הורה שיכול לספר את סיפור השואה, שם התרגשתי מאוד, היום אני כבר פחות מתרגש, התרגלתי."

המתאגרף הבלתי מנוצח מטוניסיה ורקדנית המחול המפורסמת מפולין

חלק מהמטרה המרכזית של מיזם 'שם ונר' הוא שיתייחסו לסיפורי הנספים ויבינו שיש להם סיפור חיים שלם, מלבד היותם יהודים שנרצחו בזמן השואה במחנות ההשמדה. לשם כך נוצרה תערוכה מיוחדת באוטובוס שבו מציגים את סיפוריהם של הנספים וחייהם לפני שהגיעו אל מחנות ההשמדה.

ויקטור "יאנג" פרץ, היה מתאגרף תוניסאי יהודי, אלוף העולם באגרוף במשקל זבוב בשנים 1931 - 1932. הוא היה המתאגרף הצעיר ביותר שזכה באליפות עולם, הוא נספה בשואה, במצעד המוות שלאחר פינוי מחנה ההשמדה אושוויץ.

פרנצ'סקה מאן הייתה בלרינה יהודיה בורשה פולין, שנספתה בשואה תוך גילוי גבורה יוצא דופן. ב-23 באוקטובר 1943 היא נכללה במשלוח של 1,700 יהודים שהגיעו למחנה אושוויץ-בירקנאו, אף שנאמר להם שהם יוסעו לשווייץ לשם החלפה בשבויי מלחמה גרמנים. מן העדויות השונות, עולה שהיא ירתה למוות באיש האס אס יוזף שילינגר, כנראה באמצעות אקדחו שלקחה ממנו, ובירייה נוספת פצעה את איש האס אס וילהלם אמריך. מעשה זה גרם להתקוממות של יתר הנשים שבאותו חדר, ולרציחתן בידי תגבורת שהוזעקה למקום.

שמעון שוופל. יחצ,
שרד, וטוב שקולו נשמע. שמעון שוופל/יחצ

מריאן קתרינה "קייט" לייכטר הייתה מהנשים הראשונות שפעלה למען זכויות נשים. היא הייתה כלכלנית יהודיה-אוסטרית, פעילת זכויות נשים, עיתונאית ופוליטיקאית וחברה במפלגה הסוציאל-דמוקרטית של אוסטריה ובלשכת העבודה של וינה. היא פרסמה מאמרים ודוחות על סמך נתונים סטטיסטיים שאספה על עבודת נשים באוסטריה, העלתה דרישות על שכר שווה, על שכירת יותר נשים במינהל חברתי ועל הזדמנויות תעסוקתיות לנשים משכילות. לבסוף, היא נעצרה במחנה ריכוז ראוונסבריק בתקופת המשטר הנאצי והוצאה להורג בשנת 1942.

רוחה וקנין שער מנכ"לית העמותה: "עמותת "שם ונר" פועלת מאז 2013 להנצחת זיכרון השואה לדורות הבאים ומנחילה מסורת של הדלקת נר זיכרון אישי בערב יום הזיכרון לשואה ולגבורה, המטרה העיקרית לשמה אנו פועלים שנכיר וניתן דגש על חיי הנספים לפני שהפכו לקורבנות. כי כל אחד מהנספים היה אדם עם שם, בני משפחה, מקצוע, חלומות...כמוני וכמוך. וחובתינו להשיב להם את הזהות אותה ביקשו הנאצים למחוק".

  • עוד באותו נושא:
  • שואה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully