וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החרדים בזכרון יעקב טוענים לקיפוח מצד המועצה המקומית: תובעים 11 מיליון שקלים

עודכן לאחרונה: 5.4.2023 / 14:17

"אפליה הגובלת בהתעללות בילדים, תוך ניצול עמדת כוח באופן חד-צדדי"

בבית המשפט המחוזי בחיפה הגיש המרכז לחינוך תורני בזכרון יעקב תביעת ענק כנגד המועצה המקומית, בטענה כי על רקע קיפוח של שנים, ובניגוד לדין, מעבירה להם המועצה רק חלק מהתקציבים להם הם זכאים.

גורם בקהילה החרדית של זכרון יעקב אמר לוואלה! כי "מדובר באפליה הגובלת בהתעללות בילדים, תוך ניצול עמדת כוח באופן חד-צדדי".

התביעה על נספחיה שהוגשו באמצעות עו"ד עמית חדד ועורכות הדין ענבר קמחי לוין ותמר חיימוביץ-ריכטר ממשרדו, פרושה על פני 339 עמודים. לצרכי אגרה העמידו המוסדות החרדיים את התביעה על סך כ-3.5 מיליון שקלים אבל טענותיהם מצטברות לכ-11 מיליון שקלים שלדבריהם המועצה המקומית חבה להם. טרם נקבע דיון.

המל"ת, הינה עמותה רשומה המפעילה בתי ספר חרדיים במעמד "מוכר שאינו רשמי", לגילאי יסודי ועל יסודי בכיתות א' עד ט'. הראשונה בין שלל טענות המל"ת היא שהמועצה תקצבה בתי ספר אלה "בחסר בלתי נתפס" של למעלה מחמישה מיליון ש"ח במצטבר בשבע השנים האחרונות.

לטענת החרדים, התנהלות זו של המועצה המקומית לא רק מנוגדת לחקיקה מפורשת, היא אף יוצרת "אפליה קשה של התלמידים הלומדים במוסדות המוכש"ר של העמותה, תוך פגיעה מהותית זכותם השווה להגשים את הפוטנציאל הגלום בהם, כמו כל תלמיד אחר".

ע"פ התביעה, התנהלות חמורה זו אף מנציחה את הפערים האדירים הקיימים בין התלמידים מהמגזרים השונים הלומדים במוסדות הלימוד בזכרון יעקב, "מצב שאין להשלים עמו ואין לו הצדקה". לטענת התובעים, פניות חוזרות ונשנות למועצה המקומית טרם הגשת התביעה, לא נענו. הם טוענים כי המועצה המקומית והעומד בראשה, "לכל הפחות משלימים עם אפליה קשה זו ולא רואים בתיקונה הכרח".

נערים יהודים חרדים. ShutterStock
נערים יהודים חרדים/ShutterStock

ע"פ ניתוח שערך מומחה מטעם החרדים, ב-2022 המועצה המקומית זכרון תקצבה כל תלמיד בבתי הספר הרשמיים בתחומה, בסכום של 2,053 ש"ח, אולם בניגוד להוראות הדין שחייבו אותה לתקצב את התלמידים במוסדות החרדיים ב-75% מסכום זה, כלומר 1,540 ש"ח, היא העבירה עבורם סכומים נמוכים, שהלכו ופחתו משמעותית משנה לשנה ושנעו בין 1,053 ש"ח ב-2015, ל-788 ש"ח לתלמיד ב-2022. הם טוענים כי המוסדות תוקצבו בסכום שנתי קבוע, "סכום חסר שלא עודכן משנה לשנה למרות הגידול במספר התלמידים וכפועל יוצא מהאמור, למעשה, משנה לשנה קטן התקצוב פר תלמיד".

עוד נטען בכתב התביעה, המועצה המקומית עוד קיזזה מהסכומים שהייתה אמורה להעביר "סכומים אדירים בגין מימין השמירה במוסדות", למרות חוות דעת מטעם המועצה המקומית עצמה, נקבע במפורש כי המועצה המקומית היא שתישא בעלות זו. בנוסף, הם טוענים כי בעבור תלמידי חוץ, כאלה המגיעים למוסדות מישובים אחרים, המועצה גובה מהרשויות מהן הם מגיעים אגרת תלמיד חוץ אותו שלשלה לכיסה ולא העבירה למוסדות.

החרדים טוענים כי רשויות רבות, ובעיקר כאלה שבתחומן מתגוררים תושבים רבים שילדיהם לומדים במוסדות פטור או מוכש"ר, בוחרות לתקצב אותם באופן מלא ומגדילות את התקציב מועבר להן אף מעבר ל-75% עד ל-100%בהשוואה לתלמידי החינוך הרשמי, "מתוך עיקרון השוויון והרצון להעניק לכל תושבי הרשות את אותם השירותים ללא אפליה, ותוך שוויון הזדמנויות מלא. הם מלינים כי למרות פניות רבות למועצה המקומות לאורך שנים, בבקשה כי לא תפלה בין תלמיד לתלמיד ברשות, רק בשל שיוכו הדתי ואמונת משפחתו, כאמור לעיל, נענתה העמותה בסירוב מוחלט.

מהמועצה המקומית זכרון יעקב נמסר בתגובה - "המועצה המקומית מובילה מדיניות של שוויון לכל האוכלוסיות בכל הגילאים במגוון תחומי החיים הקהילתיים ללא הבדל ומשוא פנים. המועצה פועלת בהתאם להנחיות החוק ונהלי משרד הפנים. סמוך לערב החג התקבל במחלקה המשפטית כתב תביעה של המל"ת ולפיכך מדובר בהליך משפטי "תלוי ועומד". המועצה תשיב לכל הטענות המופיעות בכתב התביעה על בסיס הנחיות החוק לפיהן היא פועלת ועל סמך הנתונים העובדתים שבידיה, נתונים העולים בקנה אחד עם החוק והנחיות משרד הפנים"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully