וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

40 אלף ילדי הפריפריה זוכים לבית חם

עודכן לאחרונה: 27.3.2023 / 12:34

כ- 40,000 ילדים ובני נוער מהפריפריה הגאוגרפית והחברתית בישראל נהנים לקחת חלק בפעילות חונכות עם 24,000 סטודנטים בבתי פר"ח ברחבי המדינה

"אני אוהב להגיע לבית פרח כי אני מרגיש שאוהבים אותי, מטפלים בי ומשקיעים בי." מספר נ', ילד חייכן עם עיניים סקרניות הלומד בכתה ג'. לנ' יש 7 אחים ואחיות והמשפחה מתמודדת עם קשיים כלכליים קשים. הוריו עובדים בכמה עבודות מהבוקר עד הערב והילדים נמצאים בד"כ לבד בבית. מעבר לחוסר הזמן, כיוון שההורים לא מדברים עברית טובה אין לנ' ולאחיו מי שיסייע להם בשיעורי הבית.

"בית פרח" שייסד ארגון פר"ח, הוא מרכז העשרה קהילתי המהווה מרחב פתוח ומזמין לילדים מרקע מורכב והוא משמש עבורם בית חם לאחר בית הספר, בשעות אחר הצהריים. הילדים נהנים במקום מארוחה חמה, חוגים מעשירים, הכנת שעורי בית ופעילויות מיוחדות עד לשעה שבע בערב."ההורים שלי עובדים קשה כדי שיהיה לנו כסף והם מגיעים הביתה מאוחר בערב. בבית פרח אני אוהב בעיקר את חוג הציור ואני מחכה לו מאד" אומר נ' שמגיע לבית פרח בעיר בה הוא מתגורר בכל יום עם 3 מאחיו והארוחה החמה היחידה שהם מקבלים היא במקום.

"במרכז ישנה התייחסות אישית לכל ילד, יש חמישה חונכים בכל משמרת אשר נותנים יחס אישי ומאמינים בכל אחד ואחת." אומר אלון גלרון מנכ"ל פר"ח. "ברחבי הארץ פועלים שבעה בתי פרח -ברחובות, שדרות, אשדוד, נצרת, נוף הגליל, טמרה וכרמיאל, בהם אנחנו שמים דגש על הנושא החברתי הרגשי והלימודי בנוסף לפיתוח מיומנויות ראשוניות כגון היגיינה, קרוא וכתוב, מיומנויות בינאישיות, כישורים חברתיים וחיזוק תחושת השייכות. בנוסף, כל חונך מהווה דמות משמעותית אצל הילד ונותן לו דוגמה אישית חשובה." מספר אלון.

במקום מתקיימות פעילויות משמעותיות מידי יום, הכוללות חוגי אומנות ויצירה, שחמט, ספורט ועזרה בשיעורי בית. בנוסף, יש במקום חדר מחשבים, בו הילדים לומדים ומשחקים. וכן בכל יום הילדים אוכלים אוכל חם, טעים טרי ומגוון.

בית פר"ח ברחובות. צילום: דוברות פר"ח, אתר רשמי
בית פר"ח ברחובות/אתר רשמי, צילום: דוברות פר"ח

הפרויקט כולל כ-24,000 סטודנטים בכל שנה

בחודשים האחרונים הושקעו מאות אלפי שקלים בשיפוצם של חמישה "בתי פרח" ברחבי הארץ - בטמרה, נצרת, רחובות, אשדוד ושדרות ובקיץ הקרוב ישופצו מרכזים נוספים. בתי פרח מופעלים על ידי ארגון פר"ח הוותיק, שמנהל תכנית לאומית מרגשת ומצליחה, להשפעה חברתית המערבת אלפי סטודנטים בפעילות של חונכות לילדים הזקוקים לעזרה לימודית ורגשית.

במסגרת זו, החונכים מעניקים לילדים תשומת לב אישית, טיפוח ודגם חיובי לחיקוי ובכך מסייעים להם לממש את הפוטנציאל הגלום בהם, לפתח הערכה עצמית חיובית ולשגשג. הפרויקט כולל כ-24,000 סטודנטים בכל שנה, שחונכים כ- 40,000 ילדים ובני נוער מהפריפריה הגאוגרפית והחברתית בישראל . חונכי וחניכי פר"ח מגיעים מכל זרמי החברה הישראלית, יהודים וערבים, דתיים וחילוניים, מקרית שמונה ועד אילת והסטודנטים מקבלים בתמורה לפעילותם, מלגה המסייעת להם במימון שכר הלימוד.

בתי פרח פועלים גם בשכונות בחברה הערבית. "הם מהווים עבור הילדים שלנו מסגרת חינוכית בטוחה שמסייעת להם להתמודד עם המציאות הקשה." מספרת ראדה, רכזת בית פרח בישוב טמרה. "מגיעים אלינו בכל יום, כולל בשבת, עשרות ילדים שמספרים כי הם מרגישים בטוחים ומוגנים אצלנו והם נהנים מחוגי אפייה, יצירה, נגינה, משחקי קופסה ומחשבים. הם מבשלים יחד וגאים לאכול את האוכל שבישלו בעצמם, מה שתורם מאד לתחושת המסוגלות והגאווה העצמית שלהם."

בית פר"ח לנצרת. צילום: דוברות פר"ח, אתר רשמי
בית פר"ח לנצרת/אתר רשמי, צילום: דוברות פר"ח

"כל מה שילד צריך, זה מבוגר אחד שיאמין בו"

החונכים של פר"ח הם סטודנטים, שהמלגה שהם מקבלים מאפשרת להם ללמוד באוניברסיטה. חלקם היו חניכי פר"ח בעצמם. עובדה זו גורמת להם להרגיש שליחות בשל זיכרון הילדות שלהם לגבי השפעת החונכים ככאלה שהשפיעו עליהם ועיצבו את העתיד שלהם ובכלל זה הרצון ללמוד באוניברסיטה.

שרה, סטודנטית שמשמשת חונכת מספרת: "הבנתי שהחניך היה צריך אותי אבל אני הייתי צריכה אותו יותר, כדי להכיר את היכולות שיש לי לתת לבן אדם שזקוק לעזרה, אהבה ותמיכה". גם תומר, שמשמש כחונך בפרויקט מספר על חווית החונכות ועל התרומה האישית שלו : "את הקשר שלנו, אי אפשר להסביר במילים... כשהם מסתכלים עלי הם רואים עוגן וזה המפתח להצלחתנו"

"כל מה שילד צריך, זה מבוגר אחד שיאמין בו" אמר הרב שלמה קרליבך לפני שנים רבות ובתי פרח שלנו מיישמים הלכה למעשה את האמירה החשובה הזאת מסכם ואומר אלון גלרון מנכ"ל פר"ח.

החונכים שלנו מעניקים לילדים תשומת לב, חום, דאגה וטיפול אישי ומשמשים כמודל לחיקוי על מנת לסייע להם לממש את הפוטנציאל הגלום בכל אחד ואחת מהם. עבור רובנו המילה בית משמעותה מקום שמגן עלינו, מלמד אותנו וכזה שיש בו כל מה שאנחנו צריכים. לצערי, עבור ילדים רבים המילה בית לא תמיד כוללת את כל המרכיבים הללו ולכן "הבית" שאנחנו מעניקים לילדים שלנו משמש עבורם מקום מפלט בו הם מרגישים אהובים ומוגנים וזה כל מה שילד צריך.

גם הסטודנטים חונכים יוצאים נשכרים מפעילותם בפר"ח. בנוסף לקבלת מלגה בגובה של כמחצית שכר לימוד בתמורה למעורבותם בפרויקט, זוכים החונכים לחוות תחושה של סיפוק ועשייה מעצם תרומתם לחברה.

  • עוד באותו נושא:
  • סטודנטים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully