וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סתלבט בקיבוץ בחצי מחיר: המגורים בקיבוצים של היום הם לגמרי לא מה שחשבתם

19.3.2023 / 11:53

הקרקע הזולה (יחסית), החינוך המצוין, המרחבים הפתוחים, הובילו את הקיבוצים להיות קרן אור עבור אלו שרוצים בית על הקרקע. רבות המשפחות שעוברות מהעיר לקיבוץ. הם כבר הבינו שהחלום לבנות בית במרכז הוא אכן חלום, ואותו הם יכולים לממש

עיצוב סטודיו דולו. עוזי פורת,
עיצוב: סטודיו דולו/עוזי פורת

כשאתם חושבים על קיבוץ, בוודאי עוברות לכם בראש מחשבות על דור ישן, מתנדבים ומתנדבות, שיתופיות וסוציאליזם. אלא שמגורים בקיבוץ הם סיפור שונה לחלוטין היום.

"הקיבוצים של היום רחוקים שנות אור מאותם חדרי קיבוצים של פעם", מסבירה מעצבת הפנים עדי קליין, מ"סטודיו דולו" שמתגוררת בהרחבה קהילתית בקיבוץ שריד. לדבריה "מצד אחד עברו הקיבוצים הפרטה, שדורשת שיפוץ לרבים מהבתים. ומצד שני, לאור מיעוט מקום בקיבוצים עצמם, הפכו ההרחבות לפופולריות, והן מאכלסות את דור ההמשך של הקיבוצניקים ובו זמנית מביאות אנשים חדשים מבחוץ, כאלה שרוצים להרוויח איכות חיים, חיי קהילה, חינוך עילאי, סביבה כפרית, ומצד שני לא מוותרים על בית יפה ואסתטי. יחסית לקיבוץ, מדובר בפרוייקטים בתקציבים מהותיים, משופעי נגרות, פרטי ריהוט, תכנון מופקד, שפע חומרים ופרטים".

אדריכלות ועיצוב ינון בן דוד. שי אפשטיין,
אדריכלות ועיצוב ינון בן דוד/שי אפשטיין

ינון בן דוד ממושב נטור, בעל משרד לאדריכלות, תכנון ועיצוב, מוסיף: "הקיבוץ שינה את אופיו. התושבים החדשים מבקשים ליצור חללים מפנקים, כאלו שיתכתבו עם החוץ ויכניסו את הנוף פנימה, חשוב להם בית שישמור על המשפחתיות, כזה שלא יהיה פרוץ למרחבים המשותפים. סגנון הבנייה אינו חזרתי, או שיוויוני כמו שהיה בעבר. הבית מבטא את יושביו. כל אחד מביא את העולם הפנימי שלו דרך הבית, והשמיים הם הגבול. ההתעוררות של הקיבוצים באה לידי ביטוי גם במרכז ובשרון. אנשים נמשכים להרחבות בקיבוצים ולמרחבים פתוחים. מחיר קרקע בקיבוץ בין אם הוא בשרון או בצפון, יעלה משמעותית פחות מאשר קרקע בגודל דומה בערים אורבניות. זאת ועוד, הקרקע בקיבוצים יותר זמינה לעומת קרקע עירונית".

sheen-shitof

הסוד? שחיית חתירה

ביקור קצר בבריכה שינה לי את החיים - וגם לכם זה יקרה

בשיתוף TI SWIM
אדריכלות ועיצוב שירן מלול. שירן כרמל,
בית בקיבוץ. אדריכלות ועיצוב שירן מלול/שירן כרמל

האדריכלית ומעצבת הפנים שירן מלול מסבירה: "כמי שעברה מקרית מוצקין לקיבוץ יסעור, המרחבים עצומים, וזכויות הבנייה בקיבוץ גבוהות. בעיר יש שפע של מגבלויות ובירוקרטיות, לעומת הקיבוץ. כמי שעשתה את המעבר עם משפחתי, אני יכולה להעיד כי המגורים בקיבוץ מספקים איכות חיים, כל אחד יכול לתכנן את הבית שלו בצורה מדוייקת, לבחור את הגמרים שמותאמים לו, וליצור בתים מפנקים. הקרקע פחות יקרה, וכך שנותר תקציב גדול יותר לטובת השקעה בבית. המטרה בבנייה בקיבוץ, היא להכניס את המשאבים הטבעיים, לנצל את האור הטבעי, את זרימת האוויר, למקסם את האוויר והמרחבים של הקיבוץ ולהכניס אותם לפנים הבית".

עוד מסבירה מלול, כי מאז הקורונה חלה עלייה משמעותית במחירי הקרקעות בקיבוצים: "עדיין המחירים נמוכים משמעותית לעומת המחירים בעיר. אפשר לבנות בתים מאוד יפים בקיבוצים, בהשקעה זהה של דירה ממוצעת בת 3-4 חדרים בפריפריה. אנשים מבינים את זה ונוהרים לקיבוצים".

  • עוד באותו נושא:
  • קיבוצים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully