וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרפורמה המשפטית: "הבחירה בהסדרה זו לא ברירת מחדל"

ד"ר עליזה בלוך, ראש העיר בית שמש

עודכן לאחרונה: 8.3.2023 / 10:09

עליזה בלוך, ראש העיר בית שמש בטור מיוחד לוואלה! - "את ערוץ ההסדרה נכון לקיים הרחק מערוצי התקשורת, רשתות חברתיות או כיכר השוק. נכון להיכנס לחדר דיונים לצורך 'קמפ - דיויד' חברתי"

אנחנו עדים בשבועות האחרונים לשיח ציבורי סוער בעוצמתו. השיח הציבורי והרשתות החברתיות הפכו זירת התגוששות סביב הנושאים המפלגים את החברה הישראלית, ויש שיאמרו משסעים אותה. בשנים האחרונות אנו עדים למציאות בה חלק אחד מהעם נמצא בחוויה קשה והחלק האחר בתחושת אופוריה ובמסגרת חוסר היציבות הפוליטית והמחאות התחושות הללו החליפו צד.

דווקא בימים אלו כאשר אנו בעומק חווית השסע חשוב שנניח את האדנים הראויים לקראת המחלוקות הבאות שבו יבואו וכל זה מתוך הבנה שאף ללא אחד מן הצדדים החלוקים עומד ללכת מכאן, והסיפור הישראלי חשוב יותר מכולנו.

במסגרת קידום ההידברות, שהצדדים כולם בימים אלו מבקשים לקדם, חשוב לקיימה מתוך ראיה נכונה של המציאות. למול עינינו עומדת הבחירה בין הסדרה לבין הכרעה. בחיפוש אחר הכרעה יש מנצח ומפסיד. יש מי שחש בפסגה ויש מי שחש מובס. ההסדרה היא אחרת. בהסדרה כל אחד מהצדדים הוא גם מנצח וגם מפסיד. אני מבקשת לראות בהסדרה תפיסת עולם ולא ברירת מחדל.

אם נביט ממעוף הציפור על הדמוקרטיה הישראלית נאפיין אותה כדמוקרטיה משברית ולא דמוקרטיה הסדרית. התפיסה המשברית רואה כל מחלוקת כזירת קרב נקודתית ומחפשת הכרעה בה: מהפכה משפטית, חמץ בבתי חולים, אופייה של השבת הישראלית ועוד. התפיסה ההסדרית מבקשת לייצר רעיון מסדר שעל בסיסו ניתן לפרק את כל המוקשים ולייצר פתרון שכל אחד מהצדדים הניצים חש שיש בו גם מן המנצח וגם מן המפסיד.

עליזה בלוך ראש העיר בית שמש בכנס השלטון המקומי 2022. ראובן קסטרו
עליזה בלוך ראש העיר בית שמש בכנס השלטון המקומי 2022/ראובן קסטרו

'קמפ - דיויד' חברתי

את ערוץ ההסדרה נכון לקיים הרחק מערוצי התקשורת, רשתות חברתיות או כיכר השוק. נכון להיכנס לחדר דיונים לצורך 'קמפ - דיויד' חברתי. התובנה כי החברה הישראלית והסלט הישראלי חזק יותר מכולנו וחשוב לכולנו באותה המידה אמורה להקל על הצדדים המשוחחים.

חשיבות ההסדרה היא לא רק עבור המשבר הנוכחי סביב מערכת המשפט. חשיבות ההסדרה היא כלי התמודדות למשברים עתידיים שעוד טרם פגשנו.

חשוב שנזכור שהדור הצעיר מביט לעברנו. חשוב שננהל דיון על האירועים שנמצאים במרכז השיח יחד עמם. נכון שנקיים את השיח במסגרת המשפחתית וגם במסגרות החינוכיות תוך התאמה בין אופיו של הדיון לגילאי הילדים. אנו צריכים להקפיד שהדיון יתנהל תוך חיזוק הערכים החשובים לכולנו ושעל בסיסם אנחנו מחנכים את הדור הצעיר: המחלוקת אינה דבר רע.

מחלוקת המנוהלת נכון יש בה לקדם ולהעמיק את הנושא הנדון. חשוב שנתן מקום לעמדתו של האחר. אל לנו בעיצומה של המחלוקת לשכוח שהאחר הוא השכן, החבר לעבודה או השותף לקהילה. וכן, כבוד הדדי זו לא מילת גנאי. שנזכור זאת רגע לפני כתיבת פוסט או ציוץ. והעצה האחרונה למול הדור הצעיר חשוב שנקיים דיון מעמיק. אל לנו להסתפק בעמדות ידועות מראש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully