וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"המרתון הראשון שלי": מנהלת בית הספר תרוץ בעידוד תלמידיה

עודכן לאחרונה: 15.2.2023 / 9:37

בין עשרות אלפי הרצות והרצים במרתון פלייטיקה תל-אביב שיתקיים ביום בשבוע הבא, תשתתף גם מעין בר-צור, מנהלת בית הספר היסודי "תל חי" בדרום העיר, שעבורה זה המרתון הראשון. את המנהלת יגיעו לעודד עשרות ילדי והורי בית הספר

בין עשרות אלפי הרצות והרצים במרתון פלייטיקה תל-אביב שיתקיים ביום שישי הבא, 24 בפברואר, תשתתף גם מנהלת בית הספר היסודי "תל חי" בדרום העיר, מעין בר-צור. את בר-צור, 41, שעברה לעיר מחיפה ונכנסה לתפקידה לפני חמישה חודשים בלבד בתחילת שנת הלימודים הנוכחית, יעודדו לאורך הדרך תלמידים מבית הספר וגם הורים רבים - סימן להשפעה ולשינוי הגדול שחוללה מאז כניסתה לתפקיד.

"מאז שהייתי נערה, אני עושה ספורט ואני מאמינה שלפעילות גופנית יש השפעה עצומה על הרווחה של כולנו", מספרת בר-צור, שגדלה בקיבוץ בארי ולאחר 14 שנים במערכת החינוך, כבר הגיעה לתפקיד מנהלת בית ספר - תקופת זמן הנחשבת קצרה למדי במונחים של מערכת החינוך. "התפיסה העמוקה הזו של פעילות גופנית משפיעה עליי בתור מנהלת וכפועל יוצא, גם על התפיסות החינוכיות של בית הספר. לפעילות גופנית יש אפקט אדיר וחיובי גם על הפאן הלימודי, גם על הפאן החברתי וגם על הפאן הרגשי אצל כל תלמידה ולתלמיד. מי שעוסק בפעילות גופנית מוציא מעצמו הכל, מכריח את עצמו להתמודד בראש ובראשונה עם עצמו, כדי להתאמץ ולהגיע להישגים".

המרתון הראשון שלי: מנהלת בית הספר תרוץ בעידוד תלמידיה. באדיבות המצולמים
המרתון הראשון שלי: מנהלת בית הספר תרוץ בעידוד תלמידיה/באדיבות המצולמים

בר-צור חיה בזוגיות עם יונתן זייגן, עובד סוציאלי, ולהם שלושה ילדים: אייזיק בן 9, אלן בן 7 ואסיה בת 5. לאחר שסיימה תואר ראשון ביחסים בינלאומיים, סוציולוגיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטה העברית, החליטה להירשם לתכנית "חותם" להסבת אקדמאים מצטיינים להוראה: "יונתן הוא עובד סוציאלי ואני בחרתי להיות מורה. אלה לא מקצועות מתגמלים. כל אחד מאיתנו יכול היה לבחור אחרת ולעשות קריירה מתגמלת יותר, אבל כל אחד מאיתנו בחר לחיות בתוך שליחות".

לאחר שנתיים כמורה בתיכון "מקווה ישראל", עברו בני הזוג לחיפה בעקבות עבודתו של יונתן. בר-צור לימדה במשך כעשור באזור, תחילה בתיכון מקיף שיפמן בטירת הכרמל ולאחר מכן בחטיבת הנעורים של תיכון ליאו-בק המיתולוגי: "השנים האלה היו עבורי חוויה מאירת עיניים. מצד אחד הגשתי לבגרויות נוער שמתמודד עם אתגרים מורכבים, ומהצד השני הגשתי לבגרויות בני נוער מחוננים. בשנים האלה אני הבנתי שאם אני באמת רוצה להותיר חותם ולהשפיע, מה שאני באמת צריכה לעשות הוא לעבוד עם גילאי היסודי. אלה המקומות שבהם ההתערבות החינוכית היא המעצבת והמשפיעה ביותר. זו השליחות האמיתית שלי".

לאחר קורס ניהול שעברה בסמינר הקיבוצים, קיבלה לקראת פתיחת שנת הלימודים הנוכחית את תפקיד מנהלת בית הספר "תל חי" בכפר שלם. עם כניסתה לתפקיד, היה לבר-צור מאד חשוב שתלמידות ותלמידי בית הספר יוותרו מראש על אורח החיים ה"ישבני", כפי שהיא קוראת לו, ויבחרו להיות בפעילות במקום להיות לכודים מבחירה בין הקירות. לשם כך, היא מעודדת יותר מסגרות ספורטיביות בבית הספר: "יש לנו ב'תל חי' קבוצת כדורגל של בנות יהודה ויש לנו שתי נבחרות כדורעף, לבנות ולבנים. אנחנו גם יוצאים לתחרויות של מרוצי שדה".

מרתון תל אביב, 28 בפברואר 2020. אבשלום ששוני, פלאש 90
מרתון תל אביב, 28 בפברואר 2020/פלאש 90, אבשלום ששוני

"בית הספר הוא מאד קהילתי. הוא המגדלור של השכונה. יש לנו בסגל מורות שהיו תלמידות כאן", היא מספרת. כעת, לקחה על עצמה להחזיר את בית הספר, שלאורך השנים זכה בפרסים שונים, אל ימי הזוהר שלו, בין השאר באמצעות תרבות ספורט: "יש כאן 360 ילדות וילדים שגדלו כאן בשכונה. יש כאן ילדים נהדרים מחתך אוכלוסייה רחב ומגוון. לצד האתגרים, החיבורים כאן מקסימים. הצוות נותן את הלב והנשמה וכעת גם יש לנו את התקציבים לעמוד ביעדים שאנחנו מציבים לעצמנו".

כעת, בית הספר עובר שינוי נרחב שכולל בניית מבנה חדשני נוסף לבית הספר, ושיפוץ המבנה הקיים. בהתאם לחזון שמציבה בר-צור, מורחבים גם כל שטחי הספורט והפעילות ונבנה כעת מגרש קפיצה לרוחק, לצד אולם ספורט חדש שנבנה לאחרונה ומשמש את בית הספר וגם את הקהילה: "השכונה הזו משנה את פניה ובית הספר משתנה גם הוא בהתאם".

בר-צור משתפת כיצד העיסוק בפעילות גופנית תורם להתעצבותם של תלמידי היסודי: "הכנסנו בכיתות א' וב' שיעורי רכיבה על אופניים. ראינו איך ילדים שהתמודדו עם פחד ובעיות של שיווי משקל מתגברים ומשנים בדרך את כל תפיסת העצמי שלהם. התכנית הזו ממש עשתה פלאים. בגילאים המתקדמים יותר, ההשתתפות במסגרות הכדורעף ממש משנה לתלמידות והתלמידים את חווית בית הספר. הם מקבלים תחושת משמעות".

בר-צור מאמינה שדוגמה אישית היא המפתח להצלחת תכנית המבוססת על פעילות גופנית. במרתון פלייטיקה תל-אביב הקרוב, היא תרוץ לראשונה אי פעם ריצת מרתון מלאה של 42.2 ק"מ, ומבחינתה זהו אתגר גדול: "עבורי כבן-אדם וכמנהלת, ריצת המרתון היא דרך להתפתחות אישית. דרך החוויה שאני עוברת כאן הילדים גם נחשפו לראשונה ולמדו על ההיסטוריה של ריצת המרתון, איך היא התחילה ואיך היא התפתחה. זה מאד מעשיר אותם. התלמידים הולכים להגיע למרתון ולהיות חלק מההפנינג הזה בפעם הראשונה, והם מאד מתרגשים לקראת המפגש עם מה שהם למדו עליו".

ההכנות למרתון תל אביב: רוצה לעודד את התלמידים לצאת מאורח החיים "הישבני" שלהם. באדיבות המצולמים
ההכנות למרתון תל אביב: רוצה לעודד את התלמידים לצאת מאורח החיים "הישבני" שלהם/באדיבות המצולמים

בר-צור דרוכה לקראת ההשתתפות במרתון ומשתפת בסוד שגורם לה להתמיד ושהיא מאמינה שיגרום לה לעמוד באתגר שהציבה לעצמה: "כשאני רצה, אני מנקה את הראש ומגיעה להחלטות רבות, ניהוליות ואחרות. זה המקום שמדרבן אותי להצליח, בגלל האתגר שהוא מציב בפניי כל הזמן. לצד הפירגון הגדול מהקהילה, מהילדים ומההורים לו אני זוכה לקראת המרתון, אני מאמינה שהדירבון הזה הוא שיגרום לי להצליח".

מרתון פלייטיקה תל-אביב יתקיים זו השנה ה-15 ביום שישי, 24 בפברואר ביוזמת עיריית תל אביב-יפו ובהפקת חברת "כפיים", בהשתתפות מעל 40,000 רצות ורצים הצפויים לקחת חלק באחד מששת המסלולים האורבניים העוברים ברחבי העיר: המרתון (42.195 ק"מ), חצי המרתון (21 ק"מ), מרוץ 10 ק"מ, מרוץ 5 ק"מ ומרוץ אופני יד לנכים. מקצה מיני מרתון לילדים יתקיים ביום רביעי, 22 בפברואר (800 מטר ו-1.5 ק"מ).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully